۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 55455661

صنایع دستی کرمان چیست؟ این سوالی است که پس از ورود به شهر کرمان ذهن مخاطبین را به سمت خود جلب می‌نماید.

صنایع دستی کرمان چیست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا می‌دانید صنایع دستی کرمان چیست؟ این شهر نه تنها از قدمت بالایی برخوردار است، بلکه هنرمندان بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. صنایع دستی که از دیرباز تاکنون دست به دست شده و هم اکنون با زیبایی چشم نواز، خودنمایی می‌کنند از آثار باقی مانده در دوران هخامنشیان و غیره، خواهند بود. در این شهر می‌توان شاهد بسیاری از هنرهای دستی خارق العاده و چشم نوازی بود که شهرت جهانی را نیز در بر دارند. بسیاری از صنایع دستی تولید شده در این شهر، نه تنها از محبوبیت داخلی بلکه از محبوبیت در کشورهای خارجی نیز برخوردار هستند.

بعید است که به این شهر سفر کنید و با دیدن هنرهای دستی آن، دست خالی از شهر خارج شوید. این شهر در بر دارنده‌ی صنایع دستی خارق العاده و چشم نوازی است که نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. در ادامه به برخی از این آثار هنری اشاره می‌کنیم که از محبوبیت جهانی فوق العاده‌ای برخوردار هستند. با ما همراه شوید تا از این آثار هنری مطلع گردید:

صنایع دستی کرمان چیست؟ (قالی بافی کرمان)

در پاسخ به سوال: صنایع دستی کرمان چیست؟ می‌توان به هنر قالی بافی اشاره نمود. یکی از صنایع دستی بسیار معروف و معتبر در این شهر، هنر قالی بافی است. حتما در ضرب المثل‌های ایرانی نیز شاهد نام قالی کرمان نیز بوده‌اید. این موضوع بیانگر کیفیت فوق العاده و ارزش جهانی این قالی می‌باشد. قالی بافی هنر به جا مانده از دوران صفویان است که بسی مشهور و نامی می‌باشد.

محبوبیت این هنر دستی فوق العاده تا جایی است که در بسیاری از کاخ‌های معروف، می‌توان شاهد خودنمایی آنها نیز بود. بسیاری از فرش‌های کرمان به صورت سفارشی بافی نیز طراحی و بافته شده‌اند. برخی از آنها در متراژهای بسیار بالا و برخی دیگر در متراژهای پایین‌تر قابل بهره برداری بوده‌اند.

پته دوزی در کرمان:

در لیست پاسخ به سوال: صنایع دستی کرمان چیست؟ می‌توان به پته دوزی نیز اشاره نمود. این محصول از جمله معروف‌ترین صنایع دستی در این استان به شمار می‌رود که جذابیت فوق العاده‌ای را در بر دارد. در این هنر دستی می‌توان شاهد دوخت پشم، الوان و حتی کرک ابریشمی بر روی پارچه‌های مختلف بود. زیبایی چشم نواز و خیره‌کننده‌ی این صنایع دستی، آنها را به محبوب‌ترین سوغاتی‌های استان کرمان، مبدل نموده است.

پته دوزی‌ها قابلیت اجرا بر روی بسیاری از پارچه‌های مختلف را در بر دارند. بنابراین دور از ذهن نیست که بر روی سجاده‌ها، رومیزی‌ها، جانمازها و ... شاهد خودنمایی این هنر دستی خیره کننده بود. این هنر نیز از جمله هنرهای قدیمی در استان کرمان است که از دیرباز تاکنون، توسط هنرمندان خلاق، دست به دست شده است.

 صنایع دستی کرمان چیست؟

مشبک چوب در کرمان

صنایع دستی کرمان چیست؟ (مشبک چوب)

اگر با سوال: صنایع دستی کرمان چیست؟ مواجه شدید، می‌توانید به مشبک چوب نیز اشاره کنید. منظور از مشبک، شبکه‌ای شدن چوب است. اغلب بر روی اشیاء چوبی و یا درها و ... سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند که از آنها با عنوان مشبک یاد می‌کنند. این طراحی خارق العاده نیز حاکی از هنرمند بودن ساکنین کرمان در گذشته و حال، بوده است. این هنر نیز از جمله هنرهای قدیمی و محبوب در گذشته بوده است که توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب نموده است.

از انواع این صنایع دستی کرمان می‌توان به: انواع اشیاء چوبی، در و پنجره‌ها، منبر مساجد و ... اشاره نمود. زیبایی چشم نواز این تجهیزات، آنها را به یک گزینه‌ی بسیار مطلوب برای خرید، مبدل نموده است. در بسیاری از خانه‌های قدیمی و حتی جدید استان کرمان، می‌توان شاهد خودنمایی این صنایع دستی شگفت انگیز بود.

آجیده دوزی در استان کرمان:

از دیگر پاسخ‌های مناسب برای سوال: صنایع دستی کرمان چیست؟ می‌توان به آجیده دوزی اشاره کرد. از این هنر بسیار جذاب با نام‌های پنبه دوزی و یا لایه دوزی نیز یاد می‌شود. این هنر نیز از جمله هنرهای دستی قدیمی در استان کرمان است که از دوران هخامنشیان به جا مانده است. در دوران‌های زندیه، صفویه، قاجاریه و افشاریه نیز می‌توان شاهد خودنمایی این هنر دستی شایسته و ایده‌آل، بود.

اغلب طرح‌هایی که با این هنر می‌توان شاهد آنها بود، عبارتند از: گل و مرغ، طره‌ای لچکی، نقوش هندسی، شمسه‌ای و غیره. هر کدام از این طرح‌ها زیبایی تکرار نشدنی را برای پارچه‌های مختلفی نظیر: ساتن، ابریشمی، تافته، اطلسی و ... در بر خواهند داشت. این طرح خارق العاده زیبایی پارچه‌ها را دو چندان نموده و آنها را به پارچه‌های خیره کننده، مبدل خواهند کرد.

 صنایع دستی کرمان چیست؟

شالبافی در کرمان

صنایع دستی کرمان چیست؟ (شالبافی)

شالبافی نیز در لیست پاسخ به سوال: صنایع دستی کرمان چیست؟ قرار گرفته است. این هنر از جمله هنرهایی است که قبل از هنر قالی بافی در استان کرمان، رونق یافته است. همانطورکه از نام آنها بر می‌آید، بر روی انواع شال‌ها، می‌توان شاهد تزیینات مختلف و چشم نوازی بود. اغلب شال‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طول 3 متری و عرض یک چهارم برخوردار هستند. بنابراین زیبایی چشم نواز و حیرت انگیزی را در بر دارند.

مس کرمان:

از دیگر انواع صنایع دستی کرمان که اتفاقا از محبوبیت قابل توجهی نیز برخوردار است، می‌توان به مس کرمان اشاره نمود. این صنایع دستی نیز از جمله محصولاتی هستند که از قدمت قابل توجهی در این شهر برخوردار می‌باشند. هنر مسگری در این شهر از قدمت قابل توجهی برخوردار بوده است. تا جایی که با مراجعه به بسیاری از بازارهای کرمان، مانند: بازار گنجعلی خان، می‌توانید شاهد انواع مختلف آنها نیز باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید