۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 55455598

روستاگردی برای بسیاری جذاب و مهیج است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد بدانید.

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: در شهر کویری یزد، روستایی به نام خرانق با ۴۵۰۰ سال قدمت وجود دارد. این روستا جلوه ای از شهر یزد است که کمتر در دید عموم مردم قرار داشته است. روستای خرانق در یزد سکونتگاه عده ی کثیری از ساکنان این شهر بوده و در هر گوشه ی آن بناهایی منحصر به فردی ساخته شده که در طول تاریخ این سکونتگاه ها کامل و کامل تر شده اند. روستای خرانق به عنوان یکی از مقاصد گردشگری اروپاییان در ایران می باشد.

روستاگردی در روستای خرانق یزد

در شهر کویری یزد، روستایی به نام خرانق با ۴۵۰۰ سال قدمت وجود دارد که از قدیمی ترین نقاط این استان محسوب می گردد. قدیمی ترین اسناد تاریخی که در آن به این منطقه اشاره شده مربوط به دوران ساسانی است. در معرض تاخت و تاز اقوام چادر نشین بوده است، به همین علت مناطق مختلف آن از جمله خرانق به عنوان گلوگاه مسیر تجاری مورد توجه بوده و از دوران هخامنشی به منظور ایمنی کاروان ها و مال التجاره ها، در این نواحی قلعه ها، راهدارخانه ها و چاپارخانه های متعدد ایجاد شده است.

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

عمر بنای اولیه منار جنبان خرانق به دوره ساسانیان می رسد ولی ساخت و تکمیل آن مربوط به دوره سلجوقیان است و پیشینیه این بنا بسیار بیشتر از منار جنبان اصفهان است.

خرانق، روستایی کهن با معماری غنی و بافت تاریخی منحصر به فرد زبانزد همگان شده است. بافت ارتباطی و کوچه های تو در تو و به نحو جالبی با یکدیگر ارتباط دارند. کوچه هایی که به خانه ها ختم می شوند تنگ بوده و دارای طاق پایین هستند تا کسی سوار بر اسب نتواند به آن وارد شود، بنابراین امکان هجوم سواره به منازل وجود نداشته است. خرانق تاریخ پر فراز و نشیبی داشته و در طول سالیان متمادی توسط اقوام مهاجم مورد هجوم قرار گرفته یا تخریب شده است. با این وجود، شرایط خاص استراتژیکی و امکانات اقلیمی و آب و هوایی و مهم تر از همه نیاز اقتصادی، عبور کاروانیان و سیاست حکام باعث شده که خرانق در مسیر حاشیه جنوب کویر دوباره رونق یابد.

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

بافت تاریخی خرانق بسیار زیباست و قدم زدن در کوچه ها و بین خانه های خشتی حسی وصف نشدنی به همراه دارد. در نزدیکی قلعه زمین های کشاورزی وجود دارد و کمی دورتر کوه های زیبایی توجه را به خود جلب می کنند.

منار جنبان خرانق بنایی شگفت‌انگیز بوده که دارای سه طبقه و دو راه پله مجزا برای بالا رفتن و پایین آمدن است و در ضلع شمالی مسجد جامع خرانق بر پا شده است. پله های این بنا حلزونی شکل بوده و هرچه بالاتر می رویم عرض پله ها کم می شود. برای نگهداری دیوار ها و اجزای آن در قسمت های فوقانی مناره از کلاف های چوبی استفاده شده است. این بنا کاملا از خشت ساخته شده است و هیچ اثری از کاشی‌کاری روی آن مشاهده نمی‌شود. ویژگی بارز آن متحرک بودن آن است و در قدیم از آن به عنوان برج دیده بانی استفاده می شد. این منار جنبان از زیباترین منار جنبان ها در ایران و جهان است.

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

جذابیت روستای زیبا و بکر خرانق در یزد

تعداد ۱۴۵ خانوار در روستای خرانق در یزد زندگی می کنند. شغل اصلی مردم روستای خرانق کشاورزی و دامداری می باشد و همچنین این روستا از لحاظ اقتصادی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دارای معادن سنگ آهن، اورانیوم، باریت، روی و گرانیت است. جانوران زیادی هم در دل این روستای کویری زندگی می کنند که از جمله ی آنها یوزپلنگ، قوچ، میش، بز، گربه وحشی، خرگوش و روباه هستند و پرندگانی مثل تیهو، کبک، چکاوک بیابانی، زاغ بور و دودک از جمله پرندگان ساکن در روستای خرانق هستند.

اگر به سمت این روستا رفتید و شب را خواستید آنجا اقامت داشته باشید، باید این را بدانید که سقفی از ستاره های نورانی در بالای سر شما است؛ به طوری که باورتان نمی شود این حجم از ستاره در آسمان وجود دارد. به منظور اقامت :

کاروانسرای تاریخی خرانق مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و شما می توانید با اقامت در قلب شهری کویری و تاریخی ایران بهترین تجربه سفری را برای خودتان رقم بزنید. البته علاوه بر این اقامتگاه می توانید با رزرو هتل، در شهر یزد اقامت داشته باشید این دیگر به سلیقه سفری شما بر می گردد.

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

شاید خیلی ها شهر یزد را تنها به کویر و شن زارهای بی نهایتش بشناسند، اما این طور نیست. در امتداد این شن زارها روستایی به نام خرانق با قدمت ۴۵۰۰ سال وجود دارد. این نقطه در مرکز شهر یزد به اندازه ای بین گردشگران اروپایی مورد توجه است که با شنیدن نام کشور ایران این روستا به ذهنشان می آید.

روستای خرانق که به زبان محلی های شهر یزد به خورانق مطرح است که به معنای زادگاه خورشید از آن تعبیر می شود. هنگام سفر به این روستای تاریخی شما می توانید شاهد دو قطب از زندگی باشید؛ شاید بپرسی یعنی چی؟ در روستای خرانق در شهر یزد بخشی از مردم روستا دارای زندگی روستایی و قدمی هستند که با ورود به بخش های مختلف این روستا می بینید که سکوت و آرامش عجیبی پابرجاست.

سکونتی که نشان دهنده همهمه های بسیاری بوده اما در سال های اخیر دیگر این صدا جای خود را به سکوت آرامش بخش داده است. در بخشی دیگر می توانید شاهد زندگی ساده و شیرین روستاییان خرانق باشید و با هم کلام شدن با مردم شهر یزد تمامی مشکلات و غم هایتان را فراموش کنید، دلیلش هم لهجه شیرین آن ها است.

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۱۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • محمدرضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    11 8
    سلام به هموطنان عزیزروستای خرانق داخل محدوده اردکان قراردارد
  • حسینعلی چامت کوه IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 4
    این روستادر شهرستان اردکان هست نه یزد
    • جواد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      فقط شبا پشه نابود میکنه
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    خرانق روستای ماست و واقعا عالی و دلچسب هست امیدوارم بیاید از آرامش و زیبایی اون نهایت استفاده رو ببرید و همچنین در مرقد مطهر بابا خادم برای ما هم دعا کنید.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    اطلاعات ناقص و اشتباه است. خواهشا مطالب را صحیح و دقیق مطرح کنید.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 2
    سلام
  • ناشناس IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    3 2
    بله بسیار زیباست روستای خرآباد زادگاه حسین خر خرانقی بسیار جای بکر دیدنی است بهترین محصول آن زردک خراتق بسیار شیرین وآبدار است که فصل محصول دراول پائیز است.برودتفریح خوش می گذرد.
  • سید حسین نقیبی بیده IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 0
    با سلام .روستای خرانق که در حال حاضر به شهر تبدیل شده از لحاظ رسیدگی و امکانات بسیار در حد پایین هست و قولی که مسولان در مورد ۲ درصد سهم معادن که باید پرداخت میشد تا در آبادانی این منطقه مصرف شود به فراموشی سپرده شده .لذا از شما میخواهیم در این مورد سهم ۲ درصدی پیگیری شود تا شهر خرانق و روستاهای اطراف آباد شود .ممنون .سید حسین نقیبی بیده از روستای مزرعه اقا.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    سلام بله این روستا در شهرستان اردکان یزد قرار دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید