انفجار گاز شهری و تخریب ساختمان سه طبقه در جنوب تهران منجر به مرگ یک زن و مصدوم شدن ۱۹ نفر از ساکنان این ساختمان شد.

مدفون شدن زن جوان درپی ریزش یک ساختمان در جوانمرد قصاب + لحظه خروج ۱۹ زن و مرد از زیر آوار + فیلم و عکس

به گزارش سلام نو، سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در تشریح این حادثه گفت: صبح دوشنبه خبر انفجار گاز و تخریب ساختمانی در محله جوانمرد قصاب به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و بلافاصله تیم‌های عملیات راهی محل شدند.

با شروع عملیات امداد و نجات که تا ظهر طول کشید در مجموع ۲۰ زن و مرد از زیر آوار بیرون کشیده شدند که در این میان یک زن ۷۵ ساله جان باخت و حال سه مصدوم نیز وخیم است.

محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیز اعلام کرد که نشت گاز، علت اولیه وقوع حادثه انفجار در محله جوانمرد قصاب اعلام شده است.

به گفته وی، بعد از اعلام وقوع حادثه در این مکان بلافاصله پنج ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند و آتش نشانان ظرف دو دقیقه به محل حادثه رسیدند. بررسی‌ها نشان داد که یک ساختمان سه طبقه مسکونی قدیمی دچار انفجار شده و طی آن بخش زیادی از ساختمان تخریب شده است و شدت تخریب به گونه‌ای بود که علاوه بر ساختمان سه طبقه، چهار مغازه و خانه قدیمی نیز در اطراف این خانه وجود داشتند که بخشی از آنها نیز دچار تخریب شدند.

جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای شهرستان ری هم که در صحنه حاضر شده بود، گفت: موکب‌های ویژه اسکان برای حادثه دیدگان و خدمات‌رسانی برای امدادگران از سوی شهرداری منطقه ۲۰ آماده شده است.

همچنین سگ‌های ویژه عملیات جست‌وجو و نجات به صحنه انفجار واحد مسکونی در محله جوانمرد قصاب آورده شدند.

انفجار جوانمرد قصاب

انفجار جوانمرد قصاب

رعایت نشدن استاندارد و ایمنی علت انفجارهای مرگبار

اسماعیل امیری کارشناس حوزه آتش‌نشانی درباره دلایل انفجار گاز شهری و تخریب‌های شدید ساختمان‌ها گفت: انفجارهای ناشی از گاز را در چند وجه می‌توان بررسی کرد. اول اینکه خانواده‌ها بایستی شناخت و آگاهی کافی نسبت به استفاده از وسایل گازسوز داشته باشند.

دومین مورد رعایت استانداردها و سومین موضوع هم بحث رعایت نکات ایمنی است. در بسیاری از عملیات اطفای حریق که ناشی از انفجار و ترکیدگی‌های لوله گاز بوده، مشاهده می‌شود که خانواده‌ها به‌خاطر سهل‌انگاری و بی‌توجهی دچار سانحه و خسارت‌های غیرقابل جبران شده‌اند. در نظر داشته باشید که وقتی در یک خانه آبگرمکن گازی نصب می‌شود باید بطور مداوم به استانداردها و نشتی‌های احتمالی توجه کرد.

وی افزود: گاز شهری به خودی خود سنگین است، وقتی نشتی از پایین منبع آزاد می‌شود کم‌کم از سطح زمین گاز انباشته می‌شود تا به بالای آبگرمکن و جایی که مشعل قرار دارد برسد و در نهایت هم وقتی گاز به مشعل می‌رسد به‌خاطر حجم گسترده گاز انباشته شده انفجار رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انفجارهای ناشی از گازهای شهری ارتباطی با لوله‌کشی دارد یا خیر، گفت: اگر لوله‌کشی‌ها توسط شرکت گاز تأیید شده باشد به هیچ عنوان خطری ندارد اما در بسیاری از مواقع دیده شده که شهروندان با اضافه کردن انشعابات به لوله‌های اولیه، استاندارد لوله‌کشی را از بین می‌برند.

انفجار جوانمرد قصاب

به عنوان مثال شخصی در حیات خلوت خانه‌اش سماور گازسوزی نصب می‌کند و برای ارزان‌تر شدن هزینه‌ها به سراغ شیلنگ‌های آب می‌رود یا از بست‌های مناسب استفاده نمی‌کند و همین مسأله به یکباره باعث حریق و انفجاری مهیب می‌شود.

برخی فکر می‌کنند شیلنگ گاز فرقی با شیلنگ آب ندارد اما در جنس شیلنگ‌های گاز از الیاف و بافت‌هایی استفاده شده که در برابر حریق و گرما مقاوم‌تر هستند.

این کارشناس آتش‌نشانی در ادامه به موضوع اهمیت وجود ترموکوبل در وسایل گازسوز مثل اجاق گاز اشاره می‌کند و می‌گوید: ماهیت ترموکوبل برای افزایش ایمنی اجاق گاز و یا هر وسیله گازسوز است. این قطعه زمانی وارد عمل می‌شود که شعله به هر دلیلی مثل سرریز شدن غذا یا باد خاموش شود اما می‌بینیم که هنوز در برخی از وسایل یا این سیستم نصب نشده یا معیوب شده و کاربر آن هم توجه چندانی به آن ندارد.

از سوی دیگر باید گفت در محل‌هایی که تراکم جمعیت و خانه‌ها بیشتر است حوادث بیشتری رخ می‌دهد، چون اغلب در آن مناطق افراد توجه کمتری به مسائل ایمنی دارند و هم اینکه وقتی حریق و انفجاری رخ می‌دهد، به‌خاطر تراکم، همسایه‌های مجاور نیز آسیب بیشتری می‌بینند.

وی در جواب این پرسش که آیا در سیستم‌های لوله‌کشی گاز شهری از ترموکوبل استفاده شده یا نه می‌گوید: در سیستم‌های گاز شهری ترموکوبل در رگلاتور خارج از آپارتمان نصب شده و وقتی سانحه‌ای رخ می‌دهد تا زمانی که آتش به کنتور جلوی در نرسد قطع نمی‌شود. البته شهروندان برای ایمنی بیشتر می‌توانند ترموکوبل داخلی نصب کنند و در صورت بروز سانحه گاز از همان داخل آپارتمان‌شان جریان گاز قطع شود اما به خاطر هزینه بالای این قطعه اغلب از نصب آن صرف نظر می‌کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید