فیلم هایی از مرسدس بنز ویژن آواتار در فضای مجازی منتشر شد.

خودرو مرسدس بنز یا سفینه فضایی + فیلم شوکه کننده

برای اولین بار می‌خواهیم پشت فرمان مرسدس بنز ویژن AVTR کانسپت بنشینیم، خودرویی که می‌تواند متمایزترین کانسپت چند سال اخیر لقب گیرد.

قطعاً همه ما در خیال خودمان راندن خودرویی از آینده را تصور کرده‌ایم. البته منظور ما چیزی همچون هوندا پریلود ۲۰۲۸ یا مشابه آن نیست بلکه می‌خواهیم چند دهه بعدتر و شاید حتی چندین قرن دیگر را تصور کنیم، یعنی زمانی که حتی لاستیک‌های گرد کنونی وجود ندارند و چیزهای پیشرفته‌تری جایگزین آن‌ها شده‌اند. چیزی شبیه اسپینرهای فیلم بلید رانر یا کره‌های نورانی فیلم ترون! وقتی مرسدس بنز به ما پیشنهاد نشستن روی صندلی ویژن AVTR کانسپت را داد چنین احساس فوق‌العاده را داشتیم…

این خودروی مفهومی در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ و به عنوان نتیجه همکاری با عوامل فیلم آواتار معرفی شد. محصول موردبحث و فیلم یاد شده نام مشابهی دارند هرچند مرسدس می‌گوید AVTR مخفف عبارت Advanced Vehicle Transformation است. برای فهم معنی این عبارت باید ببینیم جیمز کامرون و مرسدس چه خواب هایی برای آینده دیده‌اند! نسخه جدید فیلم آواتار با پسوند Way of the Water آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن انسان بخش اعظم منابع طبیعی زمین را مصرف کرده است. برای ادامه تمدن انسانی در سال ۲۱۵۴ آن‌ها نیازمند کند و کار دیگر سیارات از جمله پاندورا هستند. متأسفانه انسان‌نماهای آبی‌رنگ ساکن در پاندورا مخالف این کار هستند و اینجاست که تضاد شکل می‌گیرد. این فیلم در استفاده از جلوه‌های ویژه وارد مرحله جدیدی شده و کامرون می‌گوید به دنبال تولید این فیلم در دهه ۹۰ میلادی بوده اما برای دستیابی به چنین تکنولوژی‌ای مجبور شده منتظر بماند. ما می‌گوییم این صبر فقط به منظور تشریح جذابیت‌های بصری پاندورا صورت گرفته است.

طراحان مرسدس بنز نیز خواسته‌اند ویژن AVTR ظاهری خاص داشته باشد. از همین رو خودروی موردبحث به حدی ارگانیک طراحی شده که باعث می‌شود فورد تاروس ۱۹۹۶ شبیه ولوو ۲۴۰ باشد! در پروفایل جانبی خطوط نرمی را می‌بینیم که آرامش‌بخش بوده و خبری از زوایای تیز برای ایجاد ظاهر سه جعبه‌ای سنتی نیست. خط سقف بسیار کم ارتفاع نیز در کابین شیشه‌ای مرسدس بنز ویژن AVTR ذوب شده است. چرخ ها نیز بجای دیسک‌های سنتی دارای اورتان هستند. چیزی که بیش از همه در ظاهر این کانسپت شبیه حیوانات به نظر می‌رسد ۳۳ فلپ پشتی است که هریک به‌صورت مستقل باز و بسته می‌شوند. هریک از این فلپ ها با استفاده از لولای فیبر کربنی حرکت می‌کند. سبکی این قطعات باعث فعال‌سازی بسیار سریع می‌شوند و می‌توانند برای ایجاد الگوی موج مانند برنامه‌ریزی شوند. حفره‌های لانه‌زنبوری نیز نور آبی را ساتع می‌کنند اما اگر بخواهید به‌صورت ناگهانی توقف کنید فلپ ها همانند ترمزهای هوایی عمل کرده و حالت عمودی به خود می‌گیرند و رنگ قرمز را به نمایش می‌گذارند. قطعاً این نوع طراحی جذابیت‌های زیادی دارد اما اگر از ترس از حفره‌های کوچک (تریپوفوبیا) این موضوع شما را خیلی خوشحال نخواهد کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که مرسدس بنز ویژن AVTR در فیلم آواتار حضور نداشته و در واقع در این فیلم ماشین‌ها دشمن سبک زندگی بومی‌ها به شمار می‌روند. همچنین راندن خودرو در سیاره‌ای که جاده هموار ندارد سخت خواهد بود! برای مرسدس آسان بود که همین‌جا توقف کند و پروژه را پیش نبرد چراکه بسیاری از خودروهای مفهومی قابل راندن نیستند اما ژرمن‌ها یک کانسپت عملکردی واقعی ساختند و به خبرنگاران اجازه دادند آن را بررسی کنند. وقتی به خودرو نزدیک شوید انیمیشن‌های رنگی متنوعی به شما خوشامد خواهند گفت. در واقع این‌طور حس می‌شود که انگار خودرو نفس می‌کشد و این حس با تغییر فلپ های پشتی تشدید می‌شود. درب‌های شیشه‌ای خودرو با لولای کرومی بزرگی همراه شده تا دسترسی به کابین میسر شود. آنچه در کابین به چشم می‌خورد نورپردازی جذاب است که حس زنده بودن خودرو را تشدید می‌کنند. صندلی‌های نازک و برگ مانند نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند.

مرسدس بنز ویژن AVTR به حدی کم ارتفاع است که بیشتر در داخل آن رو به عقب خم می‌شوید تا اینکه بنشینید! اولین چیزی که متوجه خواهید شد نبود فرمان، نمایشگر یا کنترل‌هایی است که در خودروهای سنتی دیده بودید. داشبورد فقط یک منحنی روان و ساده است و تمامی حرکات خودرو با جوی استیک قارچ مانند در کنسول مرکزی انجام می‌شود. محل نصب این جوی استیک نیز اجازه استفاده توسط راننده یا سرنشین را می‌دهد. وقتی جوی استیک را به سمت جلو حرکت دهید در واقع حالت درایو را انتخاب کرده‌اید و حرکت به سمت عقب به معنی دنده‌عقب خواهد بود. حرکت جوی استیک به سمت چپ و راست نیز به معنی تغییر جهت حرکت خواهد بود. مرسدس بنز ویژن AVTR دارای فرمان پذیری چرخ عقب بوده و بنابراین چرخ های جلو و عقب می‌توانند برای ایجاد شعاع حرکتی بهتر در خلاف جهت حرکت کنند.

ما توانستیم این ویژگی‌ها را در رانندگی کوتاهی که با ویژن AVTR در محوطه پارکینگ داشتیم تجربه نماییم اما تجربه سواری با آن به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد راحت نیست. برای مثال کارکرد نرم و آهسته جوی استیک در زمان حرکت خودرو کمی سخت است زیرا این کانسپت تقریباً فاقد سیستم تعلیق بوده و دست‌اندازهای کوچک باعث لرزش دست می‌شدند و همین امر روی کنترل تأثیر می‌گذاشت. همچنین تکنولوژی بکار رفته هم بی‌عیب نیست هرچند نباید از یک خودروی کانسپت انتظار چندانی داشت. البته باید اذعان کرد در صورتی که از دست غالب خود استفاده می‌کردیم کنترل خودرو راحت‌تر می‌شد.

نبود فرمان باعث ایجاد طراحی جالبی شده است. یک پروژکتور در بالای سر وجود دارد که نقشه مسیر را به روی داشبورد و سطوح می‌تاباند و پاندورا نیز یکی از مکان‌های قابل انتخاب است. تغییرات در منو نیز با استفاده از حرکات دست صورت می‌گیرد. فقط کافی است دست خود را تا نقطه‌ای در بالای کنسول بلند کنید و منوها را تغییر دهید. سپس دست خود را به سمت چپ و راست حرکت دهید تا انتخاب‌ها صورت گیرد. به خاطر اینکه نگرانی‌های زیست‌محیطی جزو تاکیدات فیلم آواتار بوده به همین خاطر مرسدس بنز باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی بکار رفته در ویژن AVTR ارگانیک بوده چراکه از گرافن در آن استفاده شده و خبری از عناصر کمیاب زمین در آن نیست. کل قدرت مجموعه برقی این کانسپت به ۴۶۹ اسب بخار می‌رسد که حاصل همکاری چهار پیشرانه برقی است. این کانسپت را می‌توان یک تمرین جالب برای سال ۲۱۵۴ میلادی دانست هرچند بهتر است بگوییم مرسدس بنز ویژن AVTR خودرویی برای سیاره زمین نیست. مهندسان مرسدس می‌گویند برای رانندگی بهتر با این خودرو باید تمرین بیشتری کرد هرچند از نظر ما این میزان پیشرفت برای انسان عادی خیلی بزرگ است…

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید