سحرخیر با تاکید بر اینکه بهترین راه جذب معلم دانشگاه فرهنگیان است، گفت: اگر به نیروی بیشتری نیاز داریم می‌توان آزمون عمومی گذاشت. من اعتقاد دارم در این آزمون عمومی نیز باید سهمیه‌ها را حذف کرد تا عادلانه‌ترین انتخاب رخ دهد.

معلم باید به شکل تخصصی دانشگاه فرهنگیان جذب شود / نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش را بیچاره کرده است

سلام نو – سرویس اجتماعی: این روزها بار دیگر مسئله تبدیل استخدام معلم‌ها مطرح شده است. از یک سوی چند ده هزار معلم هستند که دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود هستند و از طرف دیگر آموزش و پرورش کمبود معلم دارد و این چیزی نیست که پنهان باشد.

معلم‌ها از مجلس انتظار دارند که طرح تبدیل وضعیت معلم‌های بعد از سال ۱۳۹۱ را زودتر بررسی و تکلیفش را روشن کند و در بهترین حالت بدون آزمون ماده ۲۸ و با یک آزمون داخلی وضعیت را تبدیل کند. اما در راهروهای بهارستان برخی از بارمالی استخدام این معلم‌ها حرف می‌زنند.

ابراهیم سحرخیز، معاون وزیر آموزش و پرورش در دولت‌های نهم و دهم در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که مشکل اصلی تبدیل وضعیت این معلم‌ها بودجه نیست، بلکه خلاف عدالت بودن این کار و ضربه دیدن آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه ما کمبود معلم داریم و این مشکل قابل انکار نیست، گفت: بر اساس برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس و برآوردهای آموزش و پرورش ما بیشترین کمبود معلم را در به ترتیب در دوره‌های ابتدایی، متوسطه دوم و متوسطه اول داریم. برآورد خوشبینانه مرکز پژوهش‌ها این است که ما ۲۵۰ هزار کمبود نیرو داریم، این در حالی است که برخی مراکز دیگر این عدد را ۳۰۰ هزار نفر ارزیابی کرده‌اند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی می‌گوییم کمبود معلم ما بیشتر روی معلم حاضر در سر کلاس متمرکز هستیم، اما مشاور، مربی پرورشی و استاد کار هنرستان هم بخشی از معلم‌ها هستند و وجودشان برای مدرسه ضروری است.

وی با اشاره به اینکه این نیروها باید تامین شوند و این که بگوییم این کار بار مالی دارد حرف و نگاه درستی به مقوله جذب معلم نیست، گفت: بار مالی جذب معلم اجتناب ناپذیر است، مگر این که تمام مدارس را خصوصی کنیم و دولت دیگر نخواهد بودجه دهد، وگرنه بر اساس قانون اساسی دولت باید بودجه را اختصاص دهد و بار تعلیم و تربیت رسمی را به دوش بکشد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی نیروهای آموزش و پرورش گفت: ما سالانه بین ۷۰ تا گاهی ۱۰۰ هزار خروج نیرو به دلیل بازنشستگی داریم. مگر اینکه آموزش و پرورش با وعده مالی یا اجبار قانونی مانع خروج این نیروها شود که به نظرم کار درستی نیست چون معلم یک دوره اوج فعالیت دارد و پس از آن به مرور فرسوده می‌شود. مشخصا معلمی که بخواهد چهل سال کار کند دیگر توان، انگیز و خلاقیت لازم را ندارد. در نتیجه باید عقلانی فکر کنیم و متوسط مدت حضور معلم‌ها را درست در نظر بگیریم.

معلم باید از کانال تخصصی خود یعنی دانشگاه فرهنگیان جذب شود

سحرخیز با اشاره به مطالبات درباره تبدیل وضعیت نیروهای پس از سال ۱۳۹۱، گفت: من بیش از ۳۷ سال در آموزش و پرورش بودم و داستان تبدیل وضعیت معلم‌ها همیشه وجود داشته و انگار تمام شدنی نیست. آموزش و پرورش بنگاه اشتغال یا وزارت کار نیست که وظیفه حل مشکل اشتغال جامعه را داشته باشد. تعلیم و تربیت نیازمند معلم متخصص است. عقل حکم می‌کند که این نیروی متخصص و شایسته از کانال مناسب خود جذب شود. این کانال مناسب کجاست؟ داشنگاه فرهنگیان. معلم باید شایستگی خود را ثابت کند، دوره تخصصی ببیند و بعد وارد فرایند کار شود.

این که کمبود نیرو را با جذب آموزشیاران نهضت جبران کنیم تصمیم درستی نیست

وی ادامه داد: این که بگوییم حالا که آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد، نیروهایی که برای آموزشیار نهضت سوادآموزی جذب شدند به عنوان معلم جذب شوند توقع درستی نیست. آموزش و پرورش این‌ها را به عنوان معلم استخدام نکرده است. این نیروها قرار بوده آموزشیار نهضت باشند. ماجرای پیش دبستانی هم چنین است. پیش دبستانی مقطعی خصوصی است که مردم هزینه آن را می‌دهند و نیروهای تحت استخدام آموزش و پرورش نیستند.

آزمون داخلی عملا یک آزمون تشریفاتی است

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با انتقاد از هر استخدام بدون آزمون جامع، گفت: حالا چون ما نیرو در ابتدایی کم داریم باید بگوییم این خانم‌ها و آقایان استخدام شوند، آن هم بدون آزمون یا با آزمون داخلی؟ آزمون داخلی که عملا تشریفاتی است و مساوی است با استخدام تمام این نیروها. آزمون داخلی مساوی با دردسر است.  آزمونی باید باشد که رقابت ایجاد شود تا نیروهای توانمند با عدالت جذب شوند.

سحرخیز با انتقاد از نمایندگان افزود: این که این‌ها با یک رای نمایندگان استخدام شوند خلاف عدالت است و عادلانه آن است که همه در آزمون شرکت کنند و شایستگان پذیرفته شوند. البته می‌توان بابت تجربه و زحمات این نیروهای امتیاز و ضریبی به آن‌ها داد، البته به شرط این که تحصیلات مربتط داشته باشد و البته به شرط شرکت در آزمون.

وی ادامه داد: نباید نیروها را بی‌ضابطه و از روی دلسوزی استخدام کرد. این بلایی است که ۴۰ سال است سر آموزش و پرورش آمده است. عده‌ای از سر اجبار معلم می‌شوند و در نتیجه کیفیت آموزش کاهش می‌یابد و در نهایت فقر یادگیری به ۴۴ درصد می‌رسد. آموزش یک کار تخصصی است، کاری نیست که بگوییم ۳۰ درصد بیکاران جامعه را بفرستیم وزارت آموزش و پرورش تا مشکل بیکاری حل شود. در نتیجه من به عنوان یک متخصص با این جنس استخدام‌ها مخالفم.

نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش را بیچاره کرده است

سحرخیر با تاکید بر اینکه بهترین راه جذب معلم دانشگاه فرهنگیان است، گفت: اگر به نیروی بیشتری نیاز داریم می‌توان آزمون عمومی گذاشت. من اعتقاد دارم در این آزمون عمومی نیز باید سهمیه‌ها را حذف کرد تا عادلانه‌ترین انتخاب رخ دهد. بعد هم دو برابر سهمیه را به مصاحبه دعوت کنیم و گزینش تخصصی داشته باشیم چون شاید کسی سواد کافی داشته باشد، اما از نظر اخلاقی، رفتاری و مسائل دیگر توان اداره کلاس یا حضور در آن را نداشته باشد.

وی در نهایت افزود: از طرف دیگر باید نهضت سوادآموزی تعطیلی شود و آموزش بزرگسالان نیز به عهده آموزش و پرورش گذاشته شود. نهضت آموزش و پرورش را بیجاره کرد! متاسفانه نهضت یکی از دلایل بی‌سوادی دانش آموزان ماست.

کد خبرنگار: ۹
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید