بازدید از بعضی روستاهای ایران جالب خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل بدانید.

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

سلام نو _ سرویس گردشگری: اینجا روستایی کوچکِ با امکانات و ساختمانهای چوبی است. روستایی با اکوسیستمی جالب و ساختمان هایی جذاب که شما را به دنیایی دیگر می برد. دهکده چوبی، توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است و از دیدنی ‌ترین تفرجگاه‌ های نیشابور به شمار می‌ رود. مسجد چوبی بی ‌نظیر که در این دهکده استادانه ساخته شده است نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر ‌به ‌فرد است. مسجد چوبی این دهکده نخستین مسجد چوبی ایران محسوب می شود که با جزئیات و هنرمندی تمام احداث گردیده است.

ویژگی‌های دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور تماماً از چوب ساخته شده و تنها در چند بخش بسیار کوچک برای رعایت اصول بهداشتی از سایر مصالح استفاده شده است. مزیت و جذابیت این دهکده نه تنها در یکپارچگی مواد و مصالح طبیعی و چوبی است بلکه ساخت مجموعه تماماً بر اساس اصول مهندسی انجام شده است. این مجموعه نخستین دهکده اکولوژیکی ایران است که برای ساخت آن از چند تُن چوب استفاده شده است. این در واقع یک شهر کوچک چوبی است با تمامی ملزومات آن از جمله یک مسجد بزرگ و زیبا که اینک به مهم‌ترین بخش دهکده تبدیل شده است.

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

کتابخانه و موزه، انواع بخش‌های فروشگاهی، رستوران و اغذیه‌فروشی‌ها، نانوایی، انواع آلاچیق‌ها و سوئیت‌ها برای اقامات و اتراق مسافران و نیز زمین‌های کشاورزی و بخش‌های مربوط به کار و زندگی روزمره مردم روستا که عمدتاً کشاورز و دامدار هستند. در این میان خانۀ تمام چوبی شخص مهندس حمید مجتهدی به شکل یک بنای سه‌طبقۀ تراس دار بسیار زیبا با سقف شیروانی مانند الماسی در میان مجموعه می‌درخشد.

انواع گل ها و درختان، فضای سبز و محوطه باز دهکده چوبی را غرق در زیبایی کرده و درختانی مثل کاج و سرو، اشن، سپیدار و انواع درختان میوه سرسبزی و طراوت را به این روستا به ارمغان آورده است. شمعدانی های پیچی، انواع گل های رز، باغچه ها و دهکده را معطر ساخته اند و نشاط تازه ای به آن بخشیده اند.

در بیشتر جاها از چمن برای زیبا سازی فضا استفاده می شود؛ اما در دهکده چوبی اینطور نیست. اینجا برای تأمین سرسبزی قسمت های مختلف یونجه کاشته شده است که هم به مراقبت و آبیاری کمتری نیاز دارد و هم بعد از برداشت برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

علاوه بر باغچه ها و فضاهای سبز، دو برکه و استخر نیز زیبایی دهکده را چند برابر می کند. آب برکه، از طریق دو چاه عمیق تامین می شود و محل پرورش ماهی کپور نیز هست. در کنار آن درختان بید سایه ساری را برای رهگذران و اهالی ایجاد کرده اند و نیزار کنار آن بر زیبایی برکه افزوده است. نکته جالبی که در مورد نگهداری ماهی در برکه وجود دارد این است که مراحل تولید مثل بدون دخالت انسان صورت می پذیرد و غذا به صورت دستی داده می شود.

جاذبه‌های دیدنی دهکده چوبی نیشابور

مسجد چوبی: یکی از مشهورترین دیدنی‌های داخل روستای چوبین نیشابور، مسجد چوبی است که تاب‌آوری بنای آن در برابر شدیدترین زلزله معروف است. همچنین علی رغم آنکه مسجد با چوب ساخته شده است و روستای چوبین در معرض هجوم موریانه‌ها قرار دارد، اما به علت ذکاوت به خرج دادن معمار، بنا جای نفوذی برای موریانه‌ها ندارد. مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور دارای سه درب ورودی و دو مناره، با سقف شیروانی است.

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

گفتنی است که در ساخت مسجد چوبی ۴۰ تن چوب مصرف شده است و در تزئینات خود ساختمان و داخل مسجد از چوب انواع درختان استفاده شده است تا جلوه‌ای خیره‌کننده داشته باشد. آنچه که در نحوه ساخت و ایده معماری مسجد چوبین قابل تحسین و تجلیل است این است که در فضای داخلی مسجد ستونی وجود ندارد زیرا مناره‌ها به صورت مساوی به سقف رسیدند و سپس به دیواره‌ها منتقل شدند و در آخر به زمین متصل شدند. همچنین در محل اتصال مناره به سقف دریچه‌ای قرار دارد که برای تهویه فضای مسجد تعبیه شده است. قابل ذکر است که برخی وسایل داخل مسجد مانند کابینت‌ها و سینی‌ها نیز از چوب ساخته شده‌اند. درواقع مسجد دهکده چوبی نیشابور در جهان همتایی ندارد و یک شاهکار خلاقانه، چشم‌نواز و یکتا است.

کتابخانه و موزه چوبی: تصور خواندن کتاب در بنایی سراسر ساخته شده از چوب بسیار دل‌نواز و مجذوب‌کننده است و می‌تواند تجربه‌ای ماندگار و شیرین باشد.

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

در دهکده چوبی نیشابور در ساختمانی دو طبقه، به کتاب خواندن و همچنین بازدید از موزه‌ای تماشایی که از تزئینات ترکیبی چوب و آیینه ساخته شده است، مشغول گردید تا لحظات خوشی را سپری کنید. گردشگران می‌توانند به راحتی و آزادانه در کتابخانه چوبی وقت بگذرانند.

ستوران چوبی: بعد از مسجد شگفت‌انگیز دهکده چوبین، رستوران چوبی دهکده محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارد که مکانی بسیار دل‌نشین و دنج برای میل کردن خوراک‌هایی لذیذ و متنوع در فضایی باصفا و دل‌چسب است. بنای رستوران در دو طبقه و به صورت هشت ضلعی به همراه دیواره‌های مشبک است. طراحی ویژه فضای داخلی، تزئینات و میزها و صندلی‌های چوبی فضایی خاص به رستوران بخشیده‌اند که گویی شما نیز بخشی از درختی تنومند هستید.

آلاچیق‌های چوبی: در دل فضای سبز و درختان سرسبز دهکده چوبی، آلاچیق‌های تمام چوب متعددی در اندازه‌های کوچک و بزرگ ساخته‌ شده‌اند تا مسافران و گردشگران ساعاتی خوش را به پیک نیک و استراحت در کنار خانواده و یا دوستان خود بگذرانند و از هوای مطلوب و طبیعتی روح‌نواز بهره ببرند و تمدد اعصاب کنند.

دهکده چوبی نیشابور؛ زندگی با طبیعت در هماهنگی کامل

دیگر جاذبه‌ها و امکاناتی که در دهکده چوبی نیشابور قرار دارند شامل فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات، نانوایی، برکه و سوئیت‌هایی ساخته شده با چوب برای گردشگرانی است که می‌خواهند چند روزی را در روستای رویایی چوبین اقامت خاطره‌انگیزی را داشته باشند.

دهکده چوبین نیشابور یا روستای «ملامحمد آقازاده» از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی به شمار می‌آید و در شهر نیشابور واقع شده است. این دهکده با مرکز شهر نیشابور، ۱۶٫۹ کیلومتر (۲۴ دقیقه) فاصله دارد. فاصله دهکده چوبین نیشابور با شهر مشهد و تهران نیز به‌ترتیب ۱۱۴ کیلومتر (۹۰ دقیقه) و ۷۸۷ کیلومتر (۹ ساعت و پنج دقیقه) است. این دهکده در ۱۱۲ کیلومتری (۹۰ دقیقه) فرودگاه بین‌المللی مشهد، ۱۲۲ کیلومتری (۱۰۰ دقیقه) ایستگاه قطار مشهد و ۱۱۷ کیلومتری (۹۴ دقیقه) پایانه اتوبوس‌رانی مشهد قرار دارد. فاصله دهکده چوبی نیشابور با ایستگاه قطار نیشابور نیز ۱۶ کیلومتر (۲۱ دقیقه) است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • سیدرضا صداقت حسینی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    14 0
    با سلام و احترام. از معمار این مسجد چوبی که با زحمت بسیار این بنا را با چوب ساخته اند کمال تشکر و قدردانی را دارم. برای ما که دایم با ساختمانهای امروزی و صنعتی سروکار داریم ورود به چنین جایی که با چوب ساخته شده است و ما را به فضای طبیعت و سنتی می برد بسیار جذاب است . دیدن از این مجموعه را به خانواده ها توصیه می کنم چون همه چیز آن طبیعی است. سیدرضا صداقت حسینی از مشهد.
  • فری IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    12 1
    من رفتم. یکی از جالبترین و به یاد ماندنی ترین جاهایی است که رفتم. بی نظیر بود
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    5 0
    کار خوبی میکنی همشهری
  • Wizardfateme67 IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    3 0
    سلام.جز به یادماندنی ترین و حیرت اورترین بناهایی بود که دیدم.توصیه می کنم حتما برید
  • سعید GB ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    12 0
    پرچم نيشابور بالاس
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    دوست بابت همه کارهایی که دراین دهکده انجام داده اید کمال تشکر رو دارم کارهای فرهنگی مثل کتابخانه وسایر جاهای دیدنی طبیعت روستا وجاذبهای گردشگری بسیار عالی بود خسته نباشید میگم دستمریزاد موفق باشید وسربلند
  • مسعود IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    دست مریزاد به سازنده خوش ذوقش ، باید دید مسوولان حمایتی دارند از اینگونه طرحها ؟ مصاحبه با سازنده هم قطعا شنیدنی بود
  • جواد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    عالیه هرماه یک بار میرم مسیرم اونجاست توصیه میکنم برین و ا امام زاده سلطان سلیمان واقع در روستای عصمت و سلطان عبدالله در روستای جهان آباد دیدن کنید با تشکر❤❤
  • داود IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 0
    جای زیبایی ست جاداره ازحاج آقافرزانپورسازنده این بناتقدیروتشکرکنیم بسیارزحمت کشیدن تااین بنای زیبابه این شکل درنیشابوربدرخشدامیدوارم ثبت جهانیش راهم ببینیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید