آبشارگردی در لرستان جذاب و هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید و درباره زیبایی‌های مخفی و بی‌همتای آبشار نوژیان بدانید.

زیبایی‌های مخفی و بی‌همتای آبشار نوژیان

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار نوژیان از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان واقع شده است. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) به ارتفاع ۹۵ متر وعرض تاج ۵ متر است. این آبشار یکی از زیبایی های طبیعت لرستان است که هر ساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می کند. آبشار نوژیان چهل و ششمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

آبشار بی‌همتای نوژیان

استان لرستان یکی از پرآب ترین مناطق ایران به شمار می رود و بیش از ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ در آن یافت می شود. اما اگر در هنگام سفر به این نقطه زیبا از ایران زمین زمان کافی برای بازدید از تمام این جاذبه ها را ندارید و می خواهید برخی از آنها را برای دیدن گلچین کنید، پیشنهاد می شود بازدید از آبشار نوژیان را به هیچ وجه از دست ندهید. می توان از آبشار نوژیان به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران نام برد، آبشاری بسیار محبوب و مشهور که در استان لرستان و ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد قرار گرفته است.

زیبایی‌های مخفی و بی‌همتای آبشار نوژیان

این آبشار با ارتفاع ۹۵ متری و عرض تاج ۵ متری اش در بیست و هفتم اسفندماه سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این آبشار از چشمه هایی طبیعی نشات می گیرد، چشمه هایی که در بهار بسیار پر آبند اما رفته رفته با نزدیک شدن به تابستان جوش و خروش شان کمتر می شود.

از آنجایی که جریان آبشار در طی ماه های مختلف متفاوت است، پیشنهاد می شود در فصلی مناسب از آن دیدن نمایید. بهترین زمان ممکن برای دیدن ابهت و خروش واقعی آبشار فصل بهار و اوایل تابستان خواهد بود. در اطراف این آبشار رودخانه ای کوچک نیز یافت می شود که منبع آن هم چشمه های طبیعی هستند.

در نهایت تمام این جریانات به هم می پیوندد و به رودخانه سزار می ریزند. البته ناگفته نماند که آب این منطقه دارای شرایطی بسیار عالی برای پرورش ماهی قزل آلا می باشد تا جاییکه برای دستیابی به این هدف حوضچه های پرورش ماهی متعددی در نظر گرفته شده است. این آبشار در دل منظره ای دلربا آرمیده، منظره ای فریبنده که پیاده روی در آن قطعا لذت بخش خواهد بود.

زیبایی‌های مخفی و بی‌همتای آبشار نوژیان

اطراف این آبشار و ارتفاعات کوه تاف محل رشد گیاهان دارویی متعددی است، از این رو بسیاری از مردم تنها به همین دلیل به این منطقه می آیند. از آنجایی که این آبشار در طبیعتی بکر و دست نخورده قرار گرفته در اطرافش فروشگاهی یافت نمی شود. با توجه به این موضوع در صورت احتیاج به اقلام و یا خوراکی هایی حتما آنها را همراه داشته باشید.

بازدید از زیبایی‌های آبشار نوژیان

از آنجا که لازم است مسیر طولانی و پر پیچ و خمی را برای رسیدن به آبشار طی کرد، واکنش بازدیدکنندگان، پس از دیدن آبشار متفاوت است. آب آبشار از چشمه های بالادست تأمین می شود و در ابتدای فصل بهار طبیعتاً پر آب تر است.

هرچه به اواخر تابستان نزدیک شویم ( بخصوص در ایام خشکسالی )، آب آبشار کمتر شده و از زیبایی آن نیز خواهد کاست. در سمت راست آبشار رودخانه کوچکی وجود دارد که آب آن از چشمه های متعدد که فاصله بسیار کوتاهی تا آبشار دارند تأمین می گردد.

آب مجموعه حاصل، رودخانه کوچکی را تشکیل می دهد که پس از سیراب کردن نواحی پایین دست، نهایتاً به رودخانه سزار می ریزد.

زیبایی‌های مخفی و بی‌همتای آبشار نوژیان

آب رودخانه خنک بوده و محل مناسبی برای پرورش ماهی های سردابی همچون قزل آلا است. از اینرو در پایین دست آبشار وجود حوضچه های پرورش ماهی، نشانی از توسعه و زایندگی است که چشم را می نوازد.

آبشار نوژیان خرم آباد در موقعیت جغرافیایی E۴۸۳۴۳۰ N۳۳۱۳۵۳ در استان لرستان واقع است. گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است.

مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار و برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می آیند. راه ارتباطی آن از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته و یا از راه آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با یای پیاده حدود ۲ ساعت پیاده روی به سمت آبشار است.

فاصله آبشار از سه راهی پلیس راه خرم آباد – بروجرد ۵۲ کیلومتر است. اگر از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است.

زیبایی‌های مخفی و بی‌همتای آبشار نوژیان

از این سه راهی به سمت مشرق ( دست چپ ) بپیچید. جاده پس از طی چند کیلومتر کوهستانی می شود. این مسیر، طبیعتِ جنگلی دارد و مملو از درختان بلوط است. از ابتدای سه راهی تا آبشار دقیقاً ۳۸ کیلومتر فاصله است. ۳۲ کیلومتر مسیر آسفالت و ۶ کیلومتر آخر خاکی ( شوسه ) است. مسیر خاکی برای اتومبیل های معمولی قابل تحمل است.

کل مسیرِ ۳۸ کیلومتری فاقد علائم راهنمایی و رانندگی هشداردهنده و گارد ریل است. مراقب پیچ های تند جاده باشید. به خاطر داشته باشید که هدف مقصد نیست. خودِ مسیر از زیبایی های فراوانی برخوردار است. اگر با کمبود وقت مواجه نیستید، در میان راه بایستید و از جنگل های زیبای زاگرس لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • Amin IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 0
    داداش عکس اولی آبشار آب سفیده.که در الیگودرز قرار داره
    • بنده خدا IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      0 0
      کی گفته همه عکس ها مال آبشار نوژیان هست من اونجا زندگی میکنم 🙄
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 0
    فقط عکس آخری نوژیان است
    • بنده خدا IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      0 0
      تموم عکس ها مال خود آبشار نوژیان هست 😐
  • صادق باش IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    1 0
    لرستان سرزمین آبشارها و پل های تاریخی .من بارها ازاین آبشار زیبا دیدن کردم .جا داره شما را هم به دیدن این منظره طبیعی دعوت کنم
  • هیودی جودکی UA ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    یکی از عکس مربوط به ابشار سفید آب بخش بشارت الیگودرزه ۸۲مترارتفاع دارد و شبیه لباس عروس لقب ابشار عروس بهش دادن و بقیه ابشار نوژیان در بخش پاپی خرم آباده جاده خرماباد به ایستگاه کشور که از روستای زیبایی سنگتراشان میگذره و ابشار سفید آب الیگودرز مو مال اون منطقه هستیم و مطئنم یکیشون عکس ابشار نسفیدآب یا به لری اسبی آو عست در بخش بشارت الیگودرز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید