معتقدم که مسأله استقرار یا ادامه استقرار نظامیان آمریکا در خلیج فارس را باید نوعی دلگرمی برای عربستان سعودی بدانیم که نشان می‌دهد تیم بایدن همچنان به حمایت سعودی‌ها در آستانه انتخابات نیازمند است.

راهبرد واشنگتن در قبال عربستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴

به گزارش سلام نو، «احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد ادامه حضور نظامیان آمریکا در خلیج‌فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: مسأله استقرار یا ادامه حضور نظامیان ایالات متحده در خلیج فارس موضوعی است که از گذشته مطرح بوده و دلیل آن هم وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهایی مانند بحرین، عمان و قطر است. راهبرد کلان و بلند مدت ایالات متحده به خوبی نشان می‌دهد که این پایگاه‌ها صرفاً کارایی نظامی ندارد بلکه ایالات متحده از طریق این پایگاه‌ها سعی می‌کند به نوعی مواضع سیاسی و همچنین پیام‌های امنیتی‌اش را به کشورهای منطقه و رقبای خود اعم از چین و روسیه مخابره کند. در این بین معتقدم تیم سیاست خارجی آمریکا و شخص رئیس‌جمهوری ایالات متحده به این سمت رفتند که عربستان سعودی را به هر ترتیب که شده از چین، روسیه و حتی ایران دور کنند و حتی در این بین می‌خواهند که ریاض چرخش به نفع اسرائیل را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه باشیم که تحرکات تهران در خلیج فارس یکی از مسائلی بوده که غرب و به خصوص ایالات متحده را نگران کرده است. برخی از رسانه‌های منطقه و همچنین طیف مشخصی از اندیشکده‌های ایالات متحده به دنبال آن هستند که حضور آمریکا در خلیج فارس را به نوعی به دلیل تهدیدات ایران جلوه دهند اما واقعیت این است که ساختار نظامی و سیاسی فعلی آمریکا به دنبال آن است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به نوعی عربستان سعودی را از خود راضی نگه دارد و به ریاض بفهماند که بهتر است از دایره شرق خارج شود و مجدداً به سمت غرب و حتی اسرائیل چرخش داشته باشد. بر همین اساس معتقدم که مسأله استقرار یا ادامه استقرار نظامیان آمریکا در خلیج فارس را باید نوعی دلگرمی برای عربستان سعودی بدانیم که نشان می‌دهد تیم بایدن همچنان به حمایت سعودی‌ها در آستانه انتخابات نیازمند است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در مقابل باید توجه داشته باشیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر اساس «طرح نئوم» به دنبال آن است تا بتواند یک وجهه داخلی و بین‌المللی مثبت برای خود رقم بزند تا در نهایت بتواند بر تخت پادشاهی بنشیند اما بدون تردید این مهم محقق نخواهد شد مگر با حمایت ایالات متحده. بر این اساس اینکه گفته می‌شود پنتاگون به دنبال اجرای «طرح استقرار سریع» نیروهای ایالات متحده در خلیج فارس است، در اصل ما با تکرار یک راهبرد قدیمی که به نفع عربستان و شرکای واشنگتن در حاشیه خلیج فارس معنا می‌شود روبه‌رو هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود استقرار و یا تقویت حضور نظامیان آمریکا در خلیج فارس به دلیل تقابل با ایران است، به نوعی یک موضوع کهنه با عنوان ایران‌هراسی را مطرح می‌کند تا در نهایت بتوانند کشورهای حاشیه خلیج فارس را به سمت خود جلب و جذب کنند. به هر ترتیب راهبرد مذکور نشان می‌دهد که ایالات متحده به دنبال آن است که فضا را برای خود مهیا کند تا در نهایت بتواند افکار عمومی را به این سمت سوق دهد که تهدیدهای ایران همچنان پابرجا است اما من معتقدم روابط ایران و عربستان در شرایط کنونی می‌تواند شرایط مذکور را به گونه‌ای دیگر رقم بزند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید