مازندران جاذبه‌های درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در ارتفاعات بی‌همتای مازندران بدانید.

روستاگردی در ارتفاعات بی‌همتای مازندران / روستای فیلبند؛ بام مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای فیلبند (Filband Village) از توابع بندپی غربی شهرستان بابل و در ۴۰ کیلومتری شهر آمل در استان مازندران است و حدود ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. یکی از مرتفع ترین نقاط استان مازندران، همین منطقه بندپی است که در دل کوه های البرز مرکزی واقع شده و روستاهای ییلاقی زیادی دارد. این منطقه به دلیل هم جوار بودن با رودخانه چلورود، گاه با نام "چلاو" هم خوانده و شناخته می شود. آخرین روستای منطقه چلاو که دسترسی به آن از طریق ماشین امکان پذیر است، روستای فیلبند می باشد. معمولا روستای فیلبند را بام مازندران می نامند، زیرا منظره زیبایی که از این منطقه پیداست بسیار تماشایی و رویایی است.

روستای فیلبند؛ مرتفع و تماشایی

روستای فیلبند از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی میان گردشگران علاقه‌مند به جاذبه‌های طبیعی بکر است. این روستای ییلاقی بر فراز ابرها قرار گرفته است و از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران به شمار می‌رود. روستای فیلبند از توابع شهرستان بابل است و ۶ ماه دوم سال به‌دلیل سرما و یخبندان دسترسی به آن سخت و دشوار می‌شود.

روستاگردی در ارتفاعات بی‌همتای مازندران / روستای فیلبند؛ بام مازندران

گرچه روستای فیلبند بلندترین روستای مازندران نیست، به‌دلیل ارتفاع زیاد آن و تشکیل اقیانوس ابر در این روستا از روستای فیلبند با نام «بام مازندران» یاد می‌کنند

روستای فیلبند با ارتفاع ۲۷۰۰ متر از سطح دریا از بلندترین روستاهای استان مازندران به شمار می‌رود و میان گردشگران از آن با نام «بام مازندران» یاد می‌کنند. گرچه این روستا بلندترین روستای این استان نیست، به‌دلیل قرار گرفتن در اقیانوسی از ابر این لقب را از آن خود کرده است. به‌دلیل ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا، زیباترین چشم‌انداز جنگل‌های مازندران در این منطقه به چشم می‌خورند.

در اطراف روستای فیلبند جاذبه‌های متنوع طبیعی مانند چشمه‌های آب معدنی قرار گرفته‌اند. اقلیم این روستا متغیر است و احتمال تجربه پدیده‌های متنوع آب و هوایی در یک روز وجود دارد؛ به این ترتیب که صبح با مه غلیظ آغاز می‌شود و در ادامه بارش تگرگ، باران و سپس آفتاب و رنگین کمان اتفاق می‌افتند.

جذابیت روستای بی‌همتای فیلبند

چشمه های کوچک و بزرگ زیادی در روستای فیلبند وجود دارند. چشمه لار از آن چشمه های کوچکی است که املاح معدنی فراوان دارد و برای درمان درد کلیه بسیار مفید است.

روستاگردی در ارتفاعات بی‌همتای مازندران / روستای فیلبند؛ بام مازندران

همچنین، در آب چشمه ها منطقه فیلبند مقدار زیادی فلوئور وجود دارد که برای استخوان بندی بسیار موثر و مفید بوده و نتیجه آن را در استخوان بندی مردم روستا می توان به خوبی مشاهده کرد.

در منطقه فیلبند گیاهان جذاب زیادی روییده اند. فیلبند پس از پشت سر گذاشتن هفت ماه زمستان جان می گیرد و زنده می شود. گل و گیاهانش شروع به روییدن می کنند و چشمه هایش جریان می یابند. در این هنگام منظره و چشم اندازهای فیلبند بسیار تماشایی و دلنواز می شوند.

یکی از تفریح‌هایی که گروه‌های مختلف گردشگری در سفر به فیلبند آن را تجربه می‌کنند، کوه‌نوردی و صعود به قله‌های بلند اطراف این روستاست. دو مسیر مشهور و مهم برای کوه‌نوردی در اطراف فیلبند وجود دارد، یکی صعود به قله حصین بن و دیگری پیمایش خط الراس روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و روستا و جنگل الیمستان. البته این دو مسیر، جزو کوه‌نوردی‌های نسبتا سخت محسوب می‌شوند و به آمادگی بدنی و تجربه قبلی کوه‎‌نوردی نیاز دارند؛ پس به هیچ وجه به تنهایی و بدون همراهی گروهی آشنا به منطقه و تجهیزات کامل این کار را انجام ندهید.

روستاگردی در ارتفاعات بی‌همتای مازندران / روستای فیلبند؛ بام مازندران

زمان مناسب برای دسترسی به روستای فیلبند

بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند فصل‌های بهار و تابستان هستند. گرچه اوایل بهار هوا هنوز در این منطقه سرد است، ابرها متراکم‌تر هستند و امکان پیاده روی میان اقیانوس ابر وجود دارد. ورودی مسیر کوهستانی روستای فیلبند در جاده هراز قرار گرفته است.

برای رفتن به روستای فیلبند از جاده فرعی ماشین رو به نام "منگل-چلاو" باید استفاده کنید. انتهای این مسیر به روستای فیلبند ختم می شود و فاصله آن با اولین تونل بعد از پلیس راه آمل حدود ۱ کیلومتر است. این جاده و جاده های اصلی درون محل آسفالت هستند.

اگر قصد دارید از سمت تهران به سمت روستای فیلبند حرکت کنید، ابتدا وارد جاده هراز شوید. پس از پشت سر گذاشتن رودهن، آبعلی و گزنک به رود هراز می رسید. ۲۵ کیلومتر مانده به آمل و ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک در سمت راست جاده یک خروجی خواهید دید که از "سنگچال" مشخص است. درابتدای ورود به این جاده فرعی آسفالته از روی پل رودخانه هراز عبور خواهید کرد.

روستاگردی در ارتفاعات بی‌همتای مازندران / روستای فیلبند؛ بام مازندران

با ادامه مسیر پس از ۱۸ کیلومتر به روستای سنگچال می رسید که مسیر از آن به بعد سربالایی می شود و پیچ و قوس های زیادی دارد. بعد از طی کردن ۷ الی ۸ کیلومتر از روستای سنگچال، به روستای فیلبند که آخرین روستای جاده است، می رسید.

آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، ۲۵ کیلومتری آمل، جاده روستای فیلبند، روستای فیلبند

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • جمشید مختاری IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 1
    لطفا نویسنده بعد از تهیه مقاله و مطلب حداقل یک بار آنرا بخواند تا جملات متناقض اصلاح شود. به عنوان مثال ارتفاع از سطح دریای روستای فیلبند را ۲۳۰۰ متر و به فاصله چند سطر بعد ارتفاع از سطح دریای روستای مذکور را ۲۷۰۰ متر قید می کند. واقعا جای تاسف دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید