غارهای آبی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره عجیب‌ترین غار آبی ایران بدانید.

عجیب‌ترین غار آبی ایران / غار سهولان؛ غاری زیبا در مهاباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار سهولان یکی از مهمترین و کم نظیر ترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیز ترین جلوه های طبیعت زیبای سرزمین آذربایجان غربی است که از دیر باز برای ساکنان منطقه شناخته شده بود و حتی در قسمتهایی از آن در دوران قبل از میلاد ،انسانها سکونت داشته اند. این غار برای اولین بار توسط جک دمورگان فرانسوی کشف شد، سپس توسط غارشناسان ایرانی مورد بازدید قرار گرفت . آثار حیات بشری در غار سهولان از ۶ الی ۷ هزار سال پیش وجود دارد، بنابراین از آثار تاریخی مهم ایران به شمار می رود . تحقیقات باستان شناسی و ماموریت های حفاری باعث کشف مصنوعات بشری مختلفی از قرون چهارم و پنجم قبل از میلاد نیز شده است. این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.

آشنایی با غار سهولان

غار سهولان یکی از غارهای آبی ایران است که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهرستان مهاباد قرار دارد. این غار از حوضچه‌های بزرگ و پرآب میان دالان‌های متصل به هم تشکیل شده است.

عجیب‌ترین غار آبی ایران / غار سهولان؛ غاری زیبا در مهاباد

ارتفاع غار در بلندترین قسمت به حدود ۵۰ متر می‌رسد و عمیق‌ترین حوضچه‌ها تا ۳۵ متر عمق دارند. عملیات بازگشایی غار سهولان از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و در سال ۱۳۷۹ به‌شکل موقت مورد استفاده قرار گرفت. در طول سالیان اخیر گردشگران داخلی و خارجی بیشتری از این غار بکر و تماشایی دیدن کرده‌اند.

از دید کارشناسان خارجی غار سهولان یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جهان است. این غار شباهت زیادی به غار علیصدر همدان دارد با این تفاوت که هنوز مسیر کوتاهی از داخل آن را کشف کرده‌اند. در مسیر داخلی غار سهولان نیز قندیل‌های زیبا و بلندی به چشم می‌خورند که در طول سالیان دراز بر اثر فرسایش آب و سنگ به وجود آمده‌اند. دیگر رسوبات داخل این غار نیز اشکال متفاوتی دارند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

غار سهولان دو ورودی مجزا دارد که از داخل به هم می‌رسند. با ورود به غار و پیاده روی کوتاه مسیر آبی آغاز می‌شود که قایق‌هایی در این بخش تعبیه کرده‌اند. خفاش‌ها و کبوتران تنها ساکنان این غار هستند. غار سهولان بافت آهکی دارد و در حال حاضر بهره‌برداری از آن برای جلوگیری از آسیب‌ به بافت داخلی این غار به‌صورت محدود انجام می‌شود.

عجیب‌ترین غار آبی ایران / غار سهولان؛ غاری زیبا در مهاباد

بازدید از غار عجیب آبی ایران

برای بازدید از غار سهولان باید به روستای سهولان در مسیر فرعی جاده مهاباد به بوکان بروید. امکان تردد با وسیله نقلیه شخصی تا نزدیکی ورودی این غار وجود دارد، اما به‌دلیل جاذبه معکوس این ناحیه، با وجود سرازیری در مسیر دسترسی به غار سهولان، شتاب و سرعت ماشین‌ها کم می‌شوند. روستای سهولان از زیباترین مناطق ییلاقی در استان آذربایجان غربی است و چشمه‌ها، جویبارها، مزارع، باغ‌ها و دشت‌های سرسبزی سراسر آن را پوشانده‌اند.

کبوتر چاهی فراوانترین جانور در غار سهولان می باشد این پرنده به تعداد زیاد در تمام نقاط غار پراکنده است لانه این پرندگان بر روی سنگها و بالکن های سنگی غار به آسانی قابل مشاهده می باشد.

خفاش مهم ترین پستاندار موجود در غار بوده و از نظر زیست غارشناسی می توان آنها را جزو جانداران ساکن تصادفی غار (ترو گلو گزنها)محسوب کرد.در مورد غارها عامل محدود کننده برای یک زندگی زیرزمینی معین ،منابع غذایی ،اندازه کوچک حشرات و کم بودن توده زنده در داخل غار و فقدان میوه یا شهد می باشد.

عجیب‌ترین غار آبی ایران / غار سهولان؛ غاری زیبا در مهاباد

خفاشها از نظر زیستگاهی وابسته به محیط داخلی غار بوده و جهت تغذیه از منابع غذایی موجود در خارج غار استفاده نموده و زمان استراحت خود را در داخل غار سپری می نمایند.

غار سهولان یکی از مناسب ترین و تنها زیستگاه طبیعی این موجودات استثنایی و در عین حال مفید در منطقه محسوب می شود .همچنین غار سهولان را می توان به عنوان آشیانه مادری خفاشها و زیستگاهی اساسی برای انها در نظر گرفت. این غار زیستگاه بسیار ی از جانوران غار زی می باشد.

برای رسیدن به غار سهولان باید خود را به شهر مهاباد برسانید. غار سهولان که در 43 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد، در میانه جاده مهاباد به بوکان واقع شده است. از مهاباد راهی این جاده شوید تا به روستای عیسی کند برسید. در این روستا مسیر به دو قسمت تقسیم می شود که مسیر مستقیم به بوکان و مسیر دست راست به غار سهولان می رسد.

غار سهولان دو ورودی دارد و ورود و پیمایش از هر دوی آنها امکان پذیر است. فقط در روزهای اوج سفر ممکن است راهنمایان بسته به بلیت ورودی شما را از دهانه های مختلف راهی غار کنند.

عجیب‌ترین غار آبی ایران / غار سهولان؛ غاری زیبا در مهاباد

کشف این غار به ۱۵۰ سال قبل برمی گردد زمانی که یک جهانگرد فرانسوی موفق شد این غار زیبا را پیدا کند اما سال ها امکان بازدید از این غار وجود نداست تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۷۹، غار به روی گردشگران باز شد. امروز حدود ۱۳ قایق در غار وجود دارد که امکان قایق رانی و تماشای قسمت های مختلف غار را برایتان فراهم می کنند. احتمالا در آینده ای نه چندان دور امکانات رفاهی و گرشگری بیشتری در کنار این غار فراهم می شود تا گردشگران بازدید راحت تری از غار داشته باشند .

آدرس غار سهولان: استان آذربایجان غربی، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد، روستای سهولان

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    16 1
    نشانه تمدن هزار ساله ملت سربلند کرد
  • علی محمودمینه IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    3 1
    سلام و عرض ادب ضمن تشکر از مطلب مفید ؛ به استحضار میرساند ساعت بازدید از غار ۰۸:۳۰ صبح تا ۰۷:۰۰ بعدازظهر می باشد و قیمت بلیط برای افراد بالای چهار سال ۴۰/۰۰۰ تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید