۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 55454072

گاهی اوقات مالک برای بازستاندن ملک خود مجبور به گرفتن حکم تخلیه می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه بدانید.

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

سلام نو _ سرویس عمومی: گرفتن حکم تخلیه فرایندی است که زمانی که مستاجر نسبت به تخلیه ملک همکاری نکند موجر میتواند با این حکم نسبت به پس گرفتن ملکش اقدام کند.

از درخواست تا اجرای حکم تخلیه

پس از انعقاد عقد اجاره، همچون سایر عقود، تعهدات خاصی بر عهده طرفین عقد، یعنی موجر و مستاجر قرار گرفته که باید به این تعهدات پایبند باشند. یکی از این تعهدات، این تکلیف است که مستاجر باید پس از پایان یافتن مدت اجاره، برای تخلیه ملک استیجاری و تحویل آن به موجر اقدام نماید.

با این وجود، گاهی برخی از مستاجرین، از انجام این تکلیف قراردادی و قانونی خود، امتناع کرده و موجر را وادار می کنند تا از طریق مراجعه به مراجع قضایی، ملک را تخلیه نماید. این تخلیه، در صورتی که دارای شرایط مقرر در قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 باشد، به صورت فوری انجام گرفته و نحوه دریافت حکم آن نیز متفاوت از احکام سایر دعاوی می باشد.

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

برای رسیدن به این حقوق قانونی، باید مدارک مختلفی جمع آوری شده و به محل رسیدگی به پرونده مورد نظر ارائه گردد. برخی از این مدارک به شرح زیر می باشند:

  • برگه های دادخواست طرفین دعوا به علاوه یک برگ دادخواست اضافه
  • سند مالکیت که از سوی موجر ارائه می شود.
  • قرارداد اجاره
  • مدارک هویتی و شناسایی طرفین و یا خواهان پرونده

برای درخواست تخلیه، ابتدا دادخواست یا درخواست تخلیه را از طریق مراکز خدمات الکترونیک قضایی ثبت می‌کنید. در صورتی که دعوا مربوط به اموال عمومی و دولتی نباشد، شورای حل اختلاف مسئول بررسی آن است. اگر به تخلیه فوری نیازی نباشد، قاضی شورای حل اختلاف بعد از فرا رسیدن زمان رسیدگی دادخواست، حکم تخلیه را صادر می ‌کند. پس از قطعی شدن حکم، اجرای آن از طریق مامور کلانتری صورت می‌ گیرد. در مورد تخلیه فوری، در صورتی که کلیه اصول قانونی رعایت شده باشد، دستور تخلیه صادر و به مستاجر ابلاغ می ‌شود. مستاجر سه روز فرصت دارد تا جهت تخلیه اقدام کند. اگر مستاجر به هر دلیلی امکان تخلیه نداشته باشد، می ‌تواند یکبار تقاضای مهلت کند و مقام قضایی به او مهلت یک ماهی می‌ دهد.

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

در دعوای تخلیه، صرفا، صدور حکم تخلیه فوری مستاجر، مورد درخواست موجر نبوده و این حکم، برای اینکه فایده لازم را برای موجر داشته باشد، باید اجرا گردد. اجرای حکم تخلیه، به طور معمول، توسط مامور اجرای احکام شورا و پس از اینکه موجر، وجه ودیعه را به حساب دادگستری واریز کرد، انجام می گیرد.

اما گاهی، در هنگام اجرای حکم تخلیه فوری، مستاجر، از باز کردن درب ملک مورد تخلیه، خودداری کرده و از آنجا که مطابق قانون، مامور اجرای احکام دادگستری، حق ورود قهری به ملک را نداشته، ادامه اجرای حکم تخلیه، با مشکل مواجه می گردد.

راه حل قانونی، برای حل این مشکل، کمک گرفتن از کلانتری محل می باشد. بدین ترتیب، با ورود مامور کلانتری، از آنجا که این مامور، در موارد قانونی، من جمله اجرای حکم دادگاه، حق ورود را داشته، با حضور وی و تنظیم صورت جلسه، موجر می تواند برای شکستن قفل درب ملک و ورود به آن اقدام نماید.

روش سریع دریافت حکم تخلیه

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه این است که ابتدا مدارک شناسایی لازم و اجاره ‌نامه مستاجر را مهیا کنید. سپس می ‌توانید دادخواست صدور حکم تخلیه خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. پس از ثبت دادخواست، به شورای حل اختلاف ارجاع داده می ‌شوید.

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

شرایط لازم برای سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه به شرح زیر می باشد:

  • مستاجر ملک را به کس دیگری انتقال داده باشد.
  • ملک نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد و مستاجر حاضر به تخلیه نباشد.
  • مستاجر برخلاف تمهیدات خود عمل کرده باشد.
  • مستاجر به مدت سه ماه اجاره خود را پرداخت نکرده باشد.
  • مستاجر قوانین موجود درباره ملک اجاره داده شده را نقض کرده باشد.
  • مستاجر از ملک استفاده نامشروعی داشته باشد.
  • ارائه و اثبات موارد مذکور، سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه محسوب می شوند.

دریافت حکم تخلیه فوری مستاجر، به دلیل تاکید قانون گذار بر مهلت یک هفته ای اجرای آن، عملا سریع و بدون فوت وقت انجام گرفته و بنابراین، برای گرفتن سریع این خکم، نیاز به اقدام ویژه ای از سوی موجر نمی باشد.

با این وجود، در صورتی که موجر، بنا به دلایلی، برای دریافت حکم تخلیه فوری، عجله داشته باشد، به منظور کوتاه کردن روند دادرسی، می تواند در برخی از شوراهای حل اختلاف، دادخواست خود را به صورت حضوری به شورای حل اختلاف ارائه کرده و از ثبت دادخواست، در دفاتر خدمات خودداری نماید.

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

البته، این امکان، در حال حاضر تنها در شوراهای معدودی وجود داشته و برخی از شوراها، صرفا به دادخواست های ثبت شده از طریق دفاتر خدمات، ترتیب اثر می دهند.

در مواردی که مدت قرارداد اجاره هنوز تمام نشده است، صدور دستور تخلیه فوری تنها از طریق دادگاه امکان ‌پذیر است. بنابراین، مالک برای تخلیه قبل از موعد قرارداد باید از طریق دادگاه جهت فسخ قرارداد و صدور حکم تخلیه درخواست دهد. در این حالت، معمولا به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت که در برخی مواقع ممکن است بیشتر از 6 ماه زمان لازم باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید