آبشارهای ایران تماشایی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشار لاتون؛ نغمه‌های آبی بر سر تپه‌های سبز گیلان بدانید.

آبشار لاتون؛ نغمه‌های آبی بر سر تپه‌های سبز گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بودن در طبیعت آنقدر آرامش بخش است که می تواند حسابی خستگی کارهای روزمره را از تن بیرون کند و انرژی زیادی را به ما بدهد. اگر می خواهید یکی از شاهکارهای طبیعت ایران را ببینید بدون اینکه وقت تلف کنید بار سفر ببندید و راهی شمال ایران و استان گیلان شوید.

اینجا طبیعت بهشت گونه ای در انتظارتان است، بیشتر جلوه های طبیعت را می بینید و تا می توانید در آغوش طبیعت گشت و گذار می کنید. روی صحبتمان امروز با آبشاری حیرت آور است، آبشاری در دل کوه که شکوه آبشارهای بلند و واقعی را کاملا به شما نشان می دهد و با صدای جوش و خروشش شما را مهمان موسیقی ای طبیعی می کند.

آبشار لاتون در میان جنگل‌های بکر استان گیلان قرار دارد و از بکرترین جاذبه‌های طبیعی شمال کشور ما است. ارتفاع آبشار لاتون در فصل‌ بهار به حدود ۱۰۵ متر می‌رسد و از فاصله ۵۰۰ متری در جنگل قابل‌مشاهده است.

این آبشار از معروف‌ترین آبشارهای ایران و بلندترین آبشارهای جهان به شمار می‌رود و مسیر دسترسی به آن از جنگل‌های انبوه کوهستانی می‌گذرد.

آبشار لاتون؛ نغمه‌های آبی بر سر تپه‌های سبز گیلان

آبشار لاتون در فصل بهار در حدود ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و به‌عنوان بلندترین آبشار شمال ایران شناخته می‌شود

جنگل‌های اطراف آبشار لاتون پوشیده از درختان جنگلی مانند آلو، گلابی، فندق و سیب وحشی و بوته‌های معطر گیاهان هستند.

این آبشار زیبا از بخش شرقی کوهستان «اسپیناس» سرچشمه می‌گیرد و پس از برخورد با رودخانه «لوندویل» به‌سمت دریای کاسپین جاری می‌شود. آبشار لاتون فصلی نیست و در تمام طول سال جریان دارد؛ اما در بهار و نخستین روزهای تابستان حجم آب آن بیشتر است.

روستای «کوته کومه» نزدیک‌ترین آبادی به آبشار لاتون به شمار می‌رود که خود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جالب توجهی مانند چشمه آبگرم معدنی و گورستانی قدیمی دارد.

در نزدیکی این آبشار نیز قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه اسپیناس قرار گرفته است که برای بازدید از آن باید کمی کوهنوردی کنید. اطراف آبشار لاتون حوضچه‌هایی با آبشارهای کوچک‌تر به چشم می‌خورند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

آبشار لاتون؛ نغمه‌های آبی بر سر تپه‌های سبز گیلان

مسیر دسترسی به آبشار لاتون از روستای کوته کومه، از میان مسیر جنگلی پر از پرتگاه‌های خطرناک می‌گذرد. البته برای بازدید از این آبشار مسیرهای جنگلی دیگری نیز وجود دارند؛ اما موقعیت کوهستانی آبشار لاتون مسیر دسترسی به آن از راه‌های مختلف را پر خطر می‌کند.

اگر آمادگی بدنی مناسب و تجهیزات لازم برای جنگل‌نوردی و کوهپیمایی ندارید، این مسیر را طی نکنید. برای بازدید از این آبشار بدون آشنایی با جاده کوهستانی آن نیز حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

در کنار این آبشار، جنگلی بکر و دست نخورده را می بینید که پر از درختان میوه است حتما به داخل این جنگل بروید و میوه های درختان گلابی، آلو، به، ، فندوق، گردو، سیب وحشی را بخورید مطمئنا بعد از این پیاده ر وی ۴ ساعته خوردن این میوه های شیرین و خوشمزه خیلی می چسبد. این جنگل حیوانات متنوعی مثل جوجه تیغی، گاو، اسب، گراز دارد و در ۹ ماه از سال سرسبز و تماشایی است.

آبشار لاتون؛ نغمه‌های آبی بر سر تپه‌های سبز گیلان

آبشار لاتون و این جنگل بکر تمام جاذبه های طبیعی این منطقه نیستند؛ در ۱۰ متری آبشار اصلی آبشار دیگری را می بینید که هرچند با ۶۵ متر ارتفاع از آبشار لاتون کوتاه تر است اما آب بیشتر و عریض تری دارد.

کمی بالاتر هم سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری هست که اینجا را مثل بهشتی بینظیر برای طبیعت دوستان کرده است. حتی اگر اهل کوهنوردی هستید می توانید راهی قله اسپیناس و قلعه لاتون شوید هرچند که برای این کار باید آمادگی بدنی خود را هم در نظر بگیرید و تجهیزات کافی همراه خود داشته باشید.

اگر با شنیدن وصف زیبایی های این آبشار دلتان هوایی شده تا حتما از آن دیدن کنید خوب است نیمه اول بهار را برای این سفر انتخاب کنید چون در این زمان از سال رطوبت کمتر و هوا معتدل است و بدون اینکه رطوبت زیاد در هنگام بالا رفتن از تپه شما را اذیت کند می توانید به قله برسید. فصل تابستان هوا شرجی و گرم است که مطمئنادر حین بالا رفتن از تپه ناراحتی ها را برایتان ایجاد کند.

آبشار لاتون؛ نغمه‌های آبی بر سر تپه‌های سبز گیلان

از طرفی در هنگام بهار با جنگلی تر و تازه هم روبرو می شوید که صدای چه چه پرندگان، زیبایی خیال انگیزی را به آن می دهد.

برای رفتن به آبشار لاتون از مبدا تهران، ابتدا می‌توانید از بزرگراه کرج-قزوین خود را به شهر رشت برسانید. این مسیر تقریبا ۳۰۰ کیلومتر است که با خودرو سواری می‌توانید آن را در ۴ ساعت طی کنید.

پس از رسیدن به رشت، حالا مسیر خود را به سمت شمال و شهر آستارا ادامه دهید. پس از طی ۱۷۰ کیلومتر به شهرستان آستارا می‌رسید.

از آستارا تا شهرستان لوندویل حدودا ۱۴ کیلومتر است. از لوندویل به سمت غرب مسیر خود را ادامه دهید تا پس از طی ۷ کیلومتر به روستای کوته کومه برسید. از روستای کوته کومه تا محل آبشار لاتون کمتر از ۴ کیلومتر است.

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه، آبشار لاتون

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • مهدی ES ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    واقعاً دیدن داره مخصوصاً اگر بتونید تمام مسیر را پیاده برید تا آبشار. جنگل نوردی نسبتا راحتی داره و البته ماشین پاترول اجاره ای هم اونجا هست که این مسیر پیاده روی ۴ساعته را براتون ۱۵ دقیقه کنه. (اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ کرایه حدود ۶۰۰ تومان بود) بهار بهترین فصل برای بازدید هست. جای همه دوستان خالی بود این مسیر را به همراه خانواده و دختر ۵ ساله ام پیاده طی کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید