حلوان از زیباترین کویرهای ایران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان بدانید.

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

سلام نو _ سرویس گردشگری: کویر حلوان یکی از بکرترین عرصه‌های بیابانی ایران در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی شهر طبس است. این کویر زیبا از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی میان گردشگران علاقه‌مند به مناطق بکر و دست‌نخورده به شمار می‌رود. آسمان شب کویر از زیباترین چشم‌اندازهای این منطقه است و بسیاری از گردشگران برای اتراق در کویر حلوان و تماشای زیبایی‌های این کویر در شب، به این منطقه سفر می‌کنند.

کویر حلوان؛ شاهکاری طبیعی و دیدنی

حلوان نام روستایی در حاشیه شرقی این کویر است. روستای حلوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس است که از دیرباز از چند جنبه معروف بوده است.

وجود نخلستان و تولید خرمای بسیار مرغوب از آن به طوری که که واریته خرمای آن معروف است. در سال‌های اخیر علاوه بر نژاد محلی از نوع خرمای مضافتی و دیگر نژاد ها هم در حلوان کشت شده است.

بافت قدیمی بسیار بزرگ و زیبای حلوان با آن که رو به تخریب است، لیکن با قدم زدن در کوچه های قدیمی می توان شکوه و عظمت معماری کویری را مشاهده نمود.

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

قلعه حلوان که روستای قدیمی را بصورت کامل در خود جای داده، یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قلاع کل منطقه طبس است. حلوان در ایام قدیم ۱۳ برج نگهبانی داشته است که هماکنون ۵ برج آن سالم است. همچنین حلوان مسیر مهم کاروان گذری بوده است. کاروان ها در مسیر بین حلوان در شرق و عروسان و عباس آباد و خور در غرب کویر راه می پیموده اند.

پهنه این کویر پوشیده از ریگزار است و در نواحی شرقی و شمالی در حاشیه ریگزار باتلاقهای نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور قرار دارند. شکل ریگزار شبیه مثلثی است که راس آن در جهت شرق قرار دارد.

فاصله شمال به جنوب ریگزار در بیشترین حالت ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق به غرب آن در نواحی مرکزی در حدود ۱۴ کیلومتر و در نواحی شمالی ۵ کیلومتر است.

ریگزار گستره ای شمالی جنوبی دارد و رد مناطق جنوب شرقی آن با ارتفاعات عاشقان پیوند میخورد که این تلاقی کوه و ماسه مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است.

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

در محیط شرقی این مثلث ماسه ای، تپه ها بیشترین ارتفاع را دارند و ارتفاع آنها از کف دشت در حدود ۸۰ متر است که با حرکت به سمت غرب با کاهش ارتفاع همراه هستند.

در جنوب شرقی محل تلاقی کوه و ریگ دره ها و گذرگاه های زیبایی پدید آمده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد. همچنین بدلیل وجود معادن فراوان در این ارتفاعات جاده های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از این منطقه را آسان کرده اند.

ویژگی‌های کویر حلوان

پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی شامل گیاهان نواحی استپی و ماسه ای همچون قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل که به سمت شرق از تعداد آنها کاسته می شود و در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان نمک پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان قابل مشاهده هستند. در سال های اخیر چندین همایش کویرنوردی در حاشیه شرقی این منطقه برگزار شده است.

بدلیل وجود پوشش گیاهی غنی منطقه و وجود منابع آب پوشش جانوری نیز پیرو آن غنی است.

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

پوشش جانوری منطقه عبارتند از: انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو

اطراف کویر حلوان در طبس را نیز مناطق تاریخی با جاذبه‌های برجسته مانند برج‌ها و قلعه‌های باقی مانده از دوره‌های مختلف تاریخی در بر گرفته‌اند. پیاده روی روی رمل‌های شنی در این کویر تجربه‌ای جدید برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی خواهد بود.

بازدید از کویر حلوان

اگر به بازدید از کویر حلوان علاقه دارید، نخستین روزهای فصل بهار و تابستان زمان‌های مناسبی برای سفر به این منطقه هستند؛ اما برای اقامت شبانه در این کویر حتما لباس گرم و اضافی همراه خود ببرید. زیرانداز مناسب، کوله‌پشتی سبک، وسایل شخصی، چراغ‌قوه، پماد ضدگزش حشرات، آب و غذای کافی نیز از دیگر اقلام مورد نیاز شما برای اتراق در کویر هستند.

در سفر به کویر حلوان می‌توانید زمانی را به بازدید از دیگر جاذبه‌های بکر طبیعی در نزدیکی طبس اختصاص دهید.

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

دره کال جنی از زیباترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این کویر است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن به طبس سفر می‌کنند. روستای تاریخی اصفهانک نیز از دیگر دیدنیهای تاریخی در نزدیکی کویر حلوان است.

به ‌دلیل وجود معادن فراوان در ارتفاعات این منطقه، جاده ‌های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید از این کویر را آسان کرده‌ اند. از مسیرهای متعددی می ‌توانید به کویر حلوان بروید:

مسیر اول: جاده‌ ارتباطی خور به طبس که بعد از پایان چاله کویر و دریاچه نمک خور قرار دارد و از جنوب این منطقه عبور می‌ کند.

مسیر دوم: در جاده‌ ارتباطی خور به طبس و قبل از سه راهی جعفرآباد، تعدادی آلونک سنگی قرار دارد که در صورت ورود به جاده خاکی آن، وارد شیار بین کوه و ریگ می ‌گردد.

مسیر سوم: بعد از سه راهی جعفرآباد به‌ سمت طبس، جاده‌ فرعی به ‌سمت روستای حلوان و سپس جاده‌ فرعی دیگری به‌ سمت روستای خیرآباد را دنبال کنید تا به این ریگزار برسید.

آدرس کویر حلوان: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای حلوان، کویر حلوان

درخشش ستاره‌ها در کویر حلوان / شاهکارهای طبیعت در سکوت شب

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید