۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 55453764

فسخ قرداد خرید و فروش خودرو ممکن است از این رو با ما همراه باشید تا درباره مدت زمان قانونی فسخ معامله خودرو بدانید.

مدت زمان قانونی فسخ معامله خودرو

سلام نو _ سرویس عمومی: بعد از نوشتن قولنامه ماشین ممکن است به هر دلیلی نیاز به فسخ معامله پیدا کنید. اگر هر یک از رو طرف بنا به دلیلی خواهان فسخ قرارداد باشد، باید به طرف مقابل ضرر و زیان دهد. این یکی از مواردی است که در قولنامه نوشته می‌شود و در اکثر موارد برای آن مبلغی تعیین می‌شود تا دو طرف از میزان خسارت آگاه باشند.

آشنایی با شرایط فسخ معامله خودرو

در صورتی که سندی برای نشان دادن تعهدات دو طرف معامله وجود نداشته باشد، دیگر دادخواست فسخ معامله خودرو برای جلوگیری از فسخ معامله خودرو از طرف خریدار بی معنی است؛ زیرا طرف مقابل هیچ سندی برای اثبات ادعای خود مبنی بر قول و قرارهای گذاشته شده جهت انتقال سند ماشین و قانون فسخ معامله ندارد.

این خیارات قانونی معمولاً شرایطی هستند که بر طبق آنها معامله را می‌توان فسخ کرد. پس در حین نوشتن قولنامه یا همان مبایعه‌نامه این شرایط را در نظر بگیرید و بر حسب توافق دو طرف در قرارداد ذکر کنید. همیشه مد نظر داشته باشید برای امضای قرارداد به اصطلاحات معامله آشنا باشید تا متضرر نشوید.

مدت زمان قانونی فسخ معامله خودرو

خیارات برای فسخ معامله خودرو

در متون حقوقی از لغات و اصطلاحات عربی بسیاری استفاده می‌شود که وقتی می‌خواهید معامله‌ای انجام دهید باید نسبت به آنها آگاه باشید تا متضرر نشوید.

لغت خیار که در متن قولنامه‌ها ذکر می‌شود به معنی اختیار است و بر طبق این اختیارات طرفین معامله در صورتیکه شرایط را داشته باشند می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. در صورتیکه در قولنامه ذکر شود که کلیه خیارات ساقط گردید”، به این معنی است که هیچ کدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند.

خیارات شامل مواردی می‌شود که به شرح زیر است:

  • خیار مجلس: فسخ در محل انجام معامله
  • خیار غبن: فسخ به شرط ضرر مالی
  • اختیار رویت و تخلف از وصف: فسخ به شرط توصیف دروغین
  • خیار عیب: فسخ به شرط معیوب بودن
  • خیار تدلیس: فسخ به شرط فریبکاری
  • اختیار تعذر تسلیم: فسخ به شرط عدم وجود مورد معامله
  • خیار شرط: فسخ تا مدت زمان از پیش تعیین شده
  • اختیار تخلف از شرط: فسخ به شرط عدم تعهد به شروط معامله
  • خیار تأخیر: فسخ به شرط عدم پرداخت به موقع

مدت زمان قانونی فسخ معامله خودرو

بازه زمانی قانونی فسخ معامله خودرو

زمان مربوط به فسخ قولنامه ماشین یا هر چیز دیگری، به توافق طرفین معامله بستگی دارد. شرایط فسخ معامله خودرو خودرو با توافقی دو طرف معامله در زمان عقد قرارداد می‌کنند، مشخص می‌شود. فسخ معامله خودرو بعد از انتقال سند نیز در صورت عدم تعهد به موارد ذکر شده در قولنامه یا سند معامله نیز امکان پذیر است. هزینه فسخ قرارداد خودرو بر عهده شخصی است که به تعهدات خود عمل نکرده یا بی دلیل به انجام این کار اقدام کرده است.

اگر شرطی برای حق فسخ معامله خودرو ایجاد می‌شود باید مدت اعتبار آن هم مشخص باشد؛ مثلاً قانون فسخ معامله تا ۲۴ ساعت در خیلی از قولنامه‌ها وجود دارد. در صورتی که زمان انقضایی برای این شرط در نظر گرفته نشود، از پایه بی اعتبار خواهد بود.

فروشنده و خریدار باید مدت زمان فسخ معامله خودرو را به صورت دقیق مشخص کنند. فقط با تعیین مهلت فسخ معامله خودرو است که می‌توان برای فسخ قانونی اقدام کرد. طبق ماده ۴۰۱ قانون مدنی، مجهول بودن زمان فسخ قرارداد خودرو یا عدم تعیین مدت دقیق آن، باعث بی‌اثر و باطل شدن قرارداد خواهد شد.

مدت زمان قانونی فسخ معامله خودرو

مهلت یا مدت زمان فسخ معامله خودرو بسته به شرایط و همین‌ طور علت فسخ می‌تواند متفاوت باشد. برخی از خیارات دارای مهلت زمانی مشخصی است و با تمام شدن این مهلت زمانی دیگر اعتباری نخواهد داشت. اما برخی دیگر از خیارات مهلت خاصی ندارد و شخصی که دارای حق فسخ معامله است، می‌تواند در هر زمانی برای فسخ اقدام کند.

خیار عیب فوری است؛ به این مفهوم که خریدار به محض آگاهی از وجود عیب در ماشین و تمایل به فسخ معامله، باید سریع برای فسخ آن اقدام کند. علاوه‌ بر خیار عیب، خیار غبن، خیار رویت، خیار تدلیس و خیار تخلف از وصف هم از جمله خیارات فوری است.

بعضی دیگر از خیارات هم مهلت مشخصی دارد؛ به‌عنوان‌مثال خیار مجلس تنها تا زمان پایان حضور طرفین در مجلس معامله معتبر خواهد بود. خیار شرط یکی دیگر از خیارهای مهلت‌دار است، با این تفاوت که طرفین مهلت زمانی مشخصی را برای فسخ قرارداد خودرو تعیین می‌کنند.

علاوه‌بر خیارات فوری و مهلت‌دار، خیاراتی وجود دارد که مهلتی برای آنها تعیین نشده است که شامل خیار تبعض صفقه و خیار تاخیر در پرداخت هستند. در این شرایط مهلت زمانی طبق عرف تعیین خواهد شد.

مدت زمان قانونی فسخ معامله خودرو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید