بازاریابی دیجیتال نیازمند یک طرح برای به ثمر رسیدن تلاش‌هایی در راستای اهداف است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

سلام نو _ سرویس علم و فناوری: کلمه‌ی استراتژی همان‌قدر که پیچیده به نظر می‌رسد، بار معنایی ساده‌ای دارد. بیایید با یک مثال شروع کنیم. یک مسافرت دسته‌جمعی را به خاطر بیاورید. در این‌جور مسافرت‌ها، معمولا یک نفر مسئول برنامه‌ریزی می‌شود؛ او پس از تعیین مقصد مشخص می‌کند از چه مسیری به شهر مورد نظر برسیم، چه زمانی و از کجا حرکت کنیم، قرار است کجا اقامت کنیم، چه وسایلی نیاز داریم و چه کسانی این وسایل را تامین می‌کنند، چه کسی مسئول هماهنگی صبحانه‌ای است که قرار است بین راه نوش‌جان کنیم و مواردی از این دست. تمام این موارد در کنار هم، استراتژی سفر ما را می‌سازند. در بازاریابی دیجیتال نیز این مفهوم اهمیت بسیار زیادی دارد.

آشنایی با استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ طرحی است که به طور خاص برای تحقق اهداف کسب و کار از طریق بازاریابی آنلاین طراحی شده است. این بازاریابی باید از طریق کانال‌های بازاریابی آنلاین مربوطه برای عملکرد بهینه اجرا شود. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که همه کانال‌های بازاریابی برای همه کسب و کارها مناسب نیستند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

به عنوان مثال، اگر عکاسان می‌خواهند عکس‌های خود را به نمایش بگذارند، باید بر روی پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و غیره تمرکز کنند مگر اینکه آموزش‌های عکاسی را در یوتیوب نیز منتشر کنند.

به همین ترتیب، یک موسسه آموزشی هیچ استفاده‌ای از اینستاگرام یا پینترست نخواهد داشت، مگر اینکه اینفوگرافیک‌های جالبی برای اشتراک‌گذاری داشته باشد. همه چیز بستگی به این دارد که مخاطب هدف شما کجا باشد. باید بتوان بسترهایی را که مخاطبان بیشتری را به وجود می‌آورد، شناسایی کرد. اگر در مکان نامناسبی تبلیغ می‌کنید، پس تلاشتان به هدر رفته است.

همه کسب و کارهای موفق از تاکتیک‌های مناسب برای شناسایی و دسترسی به مخاطبان هدف خود و تبدیل آن‌ها به مشتریان راغب آگاه هستند. بنابراین، در درجه اول، شما باید اهداف کسب و کار خود را شناسایی کنید و ابزارهای مناسب دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به آن‌ها بیابید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی اگرچه اغلب به جای هم استفاده می‌شوند اما یکسان نیستند. استراتژی بازاریابی مجموعه‌ای از برنامه‌هاست که برای کمک به دستیابی به اهداف کسب و کار شما ترسیم شده است، اما تاکتیک‌های بازاریابی مجموعه اقدامات موجود در آن استراتژی است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

اهمیت و اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ ارزیابی اهداف مشخصی است که از طریق کانال‌های مختلف، قابل دستیابی هستند. استراتژی بازاریابی دیجیتال برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند به اهداف کسب‌وکاری خود برسید و در راه رسیدن به این اهداف از ابزارهای موجود، کمپین‌ها و کانال‌هایی مثل رسانه‌های فردی، پولی و اکتسابی استفاده کنید.

اولین و مهم‌ترین مزیت این است که به کار شما نظم می‌دهد و روند کار (workflow) شما را مشخص می‌کند.

داشتن یک رویکرد استراتژیک کمک می‌کند که برند شما دیده شود.

از دیگر مزیت‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که علمی و مبتنی بر تحقیقات است. به غریزه‌ٔ خود توجه نکنید. هنگام کار همه چیز باید علمی و دقیق باشد.

اهداف بازاریابی و فروش را در یک راستا قرار می‌دهد. با داشتن یک استراتژی مشخص، بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار ملزم می‌شوند در جهت ویژن (vision) شرکت گام بردارند.

شما با استفاده از استراتژی می‌توانید به اهداف خود برسید. ممکن است هدف شما افزایش ترافیک سایت باشد، یا شاید بخواهید روی افزایش فروش متمرکز شوید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند بتوانید در مسیری هموارتر به سمت اهدافتان پیش بروید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال اثربخش بهره‌مند شوید.

۱. استراتژی مارکتینگ خود را گاه‌گداری بسنجید

رعایت تمام اصولی که تا به اینجا به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند شما را به داشتن یک استراتژی ناب برساند. اما دقت کنید که شرایط همیشه یکسان نیست. ممکن است با تغییر شرایط (مثلا اضافه شددن محصولات جدید)، استراتژی شما نیز نیاز به تغییراتی داشته باشد.

اگر استراتژی خود را به صورت مداوم مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید مطمئن باشید که همگام با نیازهای مشتری پیش می‌روید و چیزی را از قلم نمی‌اندازید. دیجیتال مارکترها به agile بودن معروف هستند، پس باید این نکته را در نظر بگیرید که قرار نیست همه چیز را به حال خود رها کنید.

۲. ارزش طول عمر مشتری (CLV) را بالا ببرید

حفظ مشتری از جذب مشتری ساده‌تر است؛ بنابراین بهتر است سعی کنید ارتباطتان را با مشتری‌های فعلی به بهترین نحو ادامه دهید تا پشتیبان کمپین‌های مارکتینگی‌تان باشند و به رشد بیزینس شما کمک کنند. برخی کارهایی که می‌توانند باعث افزایش CLV شوند عبارتند از:

شناسایی مشتری‌های ارزشمند

ایجاد تعامل با مشتری‌ها در تمام پلتفرم‌ها

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

۳. از تجزیه و تحلیل‌هایی استفاده کنید که پیشگویی می‌کنند

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده (predictive) تا حد خوبی در اندازه‌گیری و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) موثر است. از داده‌هایی که حمع‌آوری کرده‌اید به نفع خود استفاده کنید و با استفاده از آن‌ها رفتار کاربر را تحلیل و پیش‌بینی کنید. این تکنولوژی در بازاریابی بسیار ضروری است چرا که به شما این امکان را می‌دهد که مشتری‌های بالقوه‌ٔ خود را پیدا کنید و اقدامات خاصی برای آن‌ها در نظر بگیرید.

۴. از اتوماسیون استفاده کنید

اتوماسیون به جزیی جدایی‌ناپذیر در بازاریابی تبدیل شده است. چرا؟ زیرا این سیستم‌ها می‌توانند ار پس انجام کارهای تکراری به خوبی بربیایند؛ شما دیگر لازم نیست نگران ارسال پیامک یا ایمیل خوشامدگویی باشید و می‌توانید به کارهای مهم‌تر رسیدگی کنید.

با استفاده از یک اتوماسیون کارامد می‌توانید کارهای تکراری خود را فاکتور بگیرید و در حالی که به بررسی کارهای روز خود مشغول هستید، داکیومنت‌ها برای مشتری ایمیل می‌شوند، پیامک‌های رمز عبور به دست مخاطبانشان می‌رسند و به سبدهای خرید نیمه رها شده رسیدگی می‌شود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست

۵. محتوای مناسب کاربر تولید کنید

نیازهای کاربر را مورد بررسی قرار دهید و محتوایی متناسب با دغدغه‌های او تولید کنید. سعی کنید با محتواهایی که تولید می‌کنید، استفاده از محصولات یا امکانات خود را برایشان آسان‌تر کنید. فراموش نکنید که محتوا سنگ‌بنای کمپین‌های مارکتینگی شماست؛ پس حتما هنگام تولیدِ آن مخاطب هدف خود را در ذهنتان داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید