چابهار مقاصد مهم گردشگری دارد، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره کوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی بدانید.

کوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه‌ها معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند. برخی از کوه‌ها به‌حدی زیبا هستند که به شهرتی جهانی رسیده‌اند. البته کوه‌های نیز وجود دارند که با تمام زیبایی‌شان کمتر نامی از آن‌ها می‌شنویم. یکی از این نمونه‌ها، کوه‌های مریخی است که از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌آید.

کوه های مریخی چگونه پدید آمده اند

همیشه دیدن یک دنیای دیگر و سفرهای فضایی به کرات دیگر برای انسان وسوسه کننده و آرزوی دیرین بشر بوده است که تا حدودی هم به آن رسیده است. اما برای دیدن مناظری از یک سیاره ی دیگر حتما لازم نیست از جو زمین خارج شویم! مناظری در روی کره ی زمین هستند که به دلیل شکل خاصی که دارند، دقیقا مانند کرات دیگر هستند و تعجب نکنید اگر به شما بگوییم که یکی از این مکان ها در کشور خودمان است. جایی که مناظر آن تداعی کننده ی کره ی مریخ است و با قدم گذاشتن در آن، سفری فضایی به مریخ را تجربه خواهید کرد.

کوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

کوه های مریخی در چابهار یکی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت هستند که تصویر مریخ را تداعی می کنند. در حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهر پابهار، به کوه هایی بر می خوریم که انگار از سیاره ی دیگری هستند.

کوه های مریخی، کوه هایی به رنگ طوسی و سفید هستند که قدمت آنها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. این کوه ها ارتفاع های متفاوتی دارند و در بعضی از جاها ممکن است کمتر از ۱۰ متر و در بعضی از جاها به بیشتر از ۱۰۰ متر برسد و برخلاف ظاهر نرمی که دارند، فوق العاده سخت هستند و در صورتی که بخواهید از آنها بالا بروید باید صخره نوردی بلد باشید.

شاید برایتان سوال باشد که شکل عجیب این کوه ها از کجا آمده است. در واقع این کوه ها، از نظر زمین شناسی، به آنها زمین بد (Badland) گفته یم شود چون نمی توان روی آنها کشاورزی یا دامداری کرد و به همین دلیل از این نظر ارزشی ندارند و علاوه بر این، در این منطقه ریزش باران به اندازه ای کم است که هیچ گیاه و حتی علفی نمی تواند در آن بروید و به همین دلیل به آن سرزمین بد گفته می شود.

کوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

طبق گفته ی زمین شناسان و باستان شناسان، روی این کوه ها، شیارها و روسب هایی وجود دارد که در اثر فرسایش در طول هزاران سال بوجود آمده اند و کوه هایی به این زیبایی خلق کردده اند.

جالب است بدانید که جستجوهای زیادی در این کوه ها انجام شده است و محققان در این جستجوها، صدف و بقایای جانداران را کشف کردهاند که این موضوع نشان دهنده ی این است که این کوه ها در گذشته های دور زیر دریای عمان بوده اند.

کوه هایی که از بقایای جاندارن به همراه رسوبات اهکی و ماسه و خاک تشکیل شده اند و بخاطر فرسایش بوجود آمده، اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ را بوجود آورده اند.

بازدیدی مهیج از کوه های مریخی چابهار

به‌دلیل قرارگیری در جنوب کشور، این منطقه در تابستان‌ها هوایی گرم و خشک دارد. همچنین وجود باد و گردوخاک می‌تواند بازدید را مشکل کند. بنابراین بهترین زمان سفر به کوه‌های مریخی چابهار اوایل بهار، پاییز و زمستان است. برای بازدید سعی کنید ساعات اولیه روز یا هنگام عصر را انتخاب کنید تا تابش مستقیم آفتاب شما را اذیت نکند.

کوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

خوشبختانه مجتمع گردشگری کوه‌های مریخی برای رفاه حال گردشگران و استفاده از ظرفیت بالقوه‌ آن تاسیس شده است که امکانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این مجتمع با مساحتی بالغ بر هفت هکتار، بین کوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان ساخته شده است و شامل دو سالن ویژه اردوهای دانش‌آموزی، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، ۶ سوییت، آلاچیق و سکوی ویژه رصد ستارگان می‌شود.

پیاده‌روی

اولین و عمومی‌ترین تفریحی که می‌توانید در کوه‌های مریخی چابهار از آن لذت ببرید، پیاده‌روی است. کافی است اندکی تخیل خود را چاشنی این کار کنید و تجربه‌ای از مریخ‌نوردی را برای خود خلق کنید.

تماشای ستارگان

از آنجا که این ناحیه از نظر آلودگی نوری در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد، یکی از بهترین تفریحاتی که علاقه‌مندان زیادی نیز دارد، تماشای ستاره‌ها در آسمان شب است. آسمان این نقطه قابلیت رصد هم‌زمان ‍۱۴ صور فلکی را دارد.

صخره‌نوردی

خوشبختانه امکان صخره‌نوردی در کوه‌های مریخی وجود دارد. بنابراین اگر به صخره‌نوردی علاقه دارید، تجهیزات صخره‌نوردی را همراه خود داشته باشید.

عکاسی

بدون‌شک یکی از محبوب‌ترین تفریحات در هر تجربه طبیعت‌گردی، عکاسی است. اگر قصد عکاسی حرفه‌ای دارید، تجهیزات مربوطه را فراموش نکنید.

کوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

به چابهار که سفر کردید، در سمت شرق به جاده‌ منتهی به بندر گواتِر وارد شوید. بعد از طی حدود ۵۰ کیلومتر، در سمت چپ جاده می‌توانید کوه‌های مریخی چابهار را ببینید. این جاده یکی از جذاب‌ترین جاده‌های ایران است که در طول آن می‌توانید علاوه بر کوه‌های مریخی، دریاچه‌ لیپار و دریای عمان را هم تماشا کنید.

کوه‌های مریخی چابهار در استان سیستان و بلوچستان، ۵۰ کیلومتری چابهار، جاده چابهار - گواتر قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اذرگون IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    جالبه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید