مدیران خودرو با وجود دریافت کامل وجه برخی متقاضیان تیگو هشت پرومکس و همچنین باوجود صدور سند، پلاک و بیمه‌نامه برای این خودروها، این خودروها را تحویل مشتری نمی‌دهد، پیگیری‌ها حاکی است این تیگوها در منطقه آزاد بم است و باوجود شماره‌گذاری و صدور بیمه، هنوز خارج نشده است.

مقاومت عجیب مدیران‌خودرو برای تحویل تیگوهای ‌پلاک‌شده به مشتریان‌

تعدادی از خریداران خودروهای شرکت مدیران خودرو اعلام کرده‌اند که این شرکت ‌باوجود آنکه وجه خرید خودرو را به طور کامل از آنها دریافت کرده است، کارت و پلاک خودرو حتی بیمه‌نامه آن هم‌ صادر شده است، اما نسبت به تحویل خودرو اهتمامی ندارد و موجب نگرانی و ‌سرگردانی مشتریان خود شده است.

یکی از این خریدارن به فارس گفت: در نوبت اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه که در اسفند ۱۴۰۱ انجام شد،‌ برای خرید تیگو ۸ پرومکس ثبت‌نام کردیم و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتیم، در اواخر فروردین امسال نیز پیامکی از سوی خودروساز برای مراجعه به نمایندگی و واریز وجه دریافت کردیم، ‌بعد از دریافت پیامک به نمایندگی مراجعه و مبلغی حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو مذکور پرداخت کردیم، ‌بعد از انجام این مراحل، به ما ‌اعلام شد که خودرو حداکثر ظرف یک ماه تحویل داده خواهد شد، اما برخلاف انتظار و با گذشت بیش از ۳ ماه از زمان تکمیل وجه، هنوز خودرویی‌ تحویل داده نشده است.

‌نکته دیگری که درباره روند خلاف قانون شرکت مدیران خودرو قابل تأمل است، این است که مشتریان برگه سند، کارت خودرو ‌و همچنین بیمه‌نامه ‌خودرویی را که هنوز تحویل نگرفته‌اند، دریافت کرده‌اند؛ یکی از متقاضیان خودروهای مدیران خودرو در این‌باره به فارس گفت: چند روز پس از اینکه واریز وجه خرید خودرو (تیگو ۸ پرو مکس) را انجام دادم، از طریق پیامک متوجه شدم که کارت بیمه برای خودرویی که هنوز تحویل نگرفته‌ام، صادر شده است. همچنین پس از چند روز نیز سند سبز خودرو را از طریق پست دریافت کردم در حالی که خودرویی تحویل نگرفته‌ام.

به گفته این مشتری مدیران خودرو، ‌با توجه به این اتفاقات با نمایندگی مرکزی مدیران خودرو تماس گرفته و علت را جویا شدم که در پاسخ اعلام کردند «خودروها مشکل خروج از گمرک دارند».

به گفته این خریدار خودرو، نمایندگی مدیران خودرو به وی اعلام کرده است که مجوز گمرک برای ورود این خودرو به کشور صادر نشده است و به همین دلیل فعلا امکان تحویل این خودروها به مشتریان وجود ندارد.

* مدیران خودرو برای اجرای مصوبه شورای رقابت مقاومت می‌کند

این خریدار با بیان اینکه ظاهرا مشکل اصلی خودروساز در عدم تحویل خودرو قیمت خودرو است، بیان داشت: پیامک واریز وجه خودرو اواخر فروردین امسال ارسال شد و در آن زمان نسبت به واریز مبلغ حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حساب خودروساز اقدام کردیم؛ شورای رقابت در اواسط اردیبهشت قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد و قیمت مصوب شورای رقابت برای این خودرو یک میلیارد تومان کمتر از قیمت کارخانه‌ای این خودرو بود و لذا خودروسازان در همان زمان مخالفت خود را با قیمت‌های مصوب اعلام کردند، اما با وجود انتقاد نسبت به قیمت‌ها از سوی وزارت صمت مکلف شدند تا نسبت به عرضه خودرو با قیمت‌های مصوب اقدام کند، با این شرایط در حال حاضر با گذشت بیش از ۳ ماه از واریز وجه به حساب خودروساز نه تنها خودرویی تحویل نگرفته‌ایم، بلکه معلوم نیست که چه زمانی خودروساز نسبت به تحویل خودروها اقدام می‌کند.

وی اظهار داشت: این‌ در حالی است که همین خودروساز به مشتریانی که به‌صورت مستقیم به نمایندگی مراجعه کنند همین خودرو را به قیمت حدود ۳ میلیارد تومان می‌فروشد و تحویل می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد خودروساز مشکلی برای تحویل خودرو ندارد، اما تمایلی به اجرای مصوبه شورای رقابت ندارد، زیرا براساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت قیمت این خودرو نسبت به قیمت کارخانه‌ای حدود یک میلیارد تومان کاهش یافت و براساس مصوبه خودروساز باید هم خودرو به مشتری تحویل دهد و هم یک میلیارد تومان پول به مشتریان بازگرداند.

* مدیران خودرو خودروی پلاک‌شده خریدارن را چرا گرو گرفته است؟‌

این مشتری مدیران خودرو گفت: الان مسأله مهم‌تر این است که به هر حال وقتی کارت، بیمه‌نامه و پلاک برای خودرویی صادر می‌شود، این خودرو وجود خارجی در کشورمان داشته است که پلاک ملی شده است، اما اینکه نمایندگی به ما می‌گوید صبر کنید تا خودروی شما برسد، منطقی نیست، سوال من این است که خودرویی که توسط نیروی انتظامی پلاک و به نام خریدار شده و بیمه آن صادر شده است، ‌چرا در انبارهای مدیران خودرو مانده است؟ الان دو موضوع قابل توجه است یکی اینکه زمان یک ساله بیمه‌نامه ‌این خودرو در حال طی شدن است و دیگر آنکه‌ اگر با این خودرو تخلفی رخ دهد، درواقع منِ مالک طبق قانون مقصر هستم در حالی که خودرویی را هم تحویل نگرفته‌ام.

* صدور پلاک و بیمه‌نامه برای خودروهایی که هنوز از گمرک خارج نشده‌اند/ تیگو هشت‌های فروخته شده کماکان در منطقه آزاد بم‌

پس از این تماس‌هایی که ‌خریداران مدیران‌خودرو با خبرنگار فارس داشتند و برای پیگیری این تخلف مطالبه‌گری کردند، خبرنگار فارس موضوع را با روابط عمومی مدیران خودرو مطرح کرد و خواستار ارائه توضیحات از سوی این مونتاژکار شد، اما ‌وجود گذشت چندین روز، هیچ پاسخی در این رابطه از سوی این خودروساز ارائه نشد.

پیگیری خبرنگار فارس از ‌نمایندگی‌های‌ شرکت مدیران خودرو ادامه یافت که یکی از متصدیان فروش در این‌باره به خبرنگار ما گفت:‌ مجوز گمرک این خودروها هنوز صادر نشده بنابراین پیمانکار اجازه ورود این خودرو را ندارد.

این متصدی فروش مدیران‌خودرو در پاسخ به اینکه‌ خودروی مونتاژی تولید داخل باید چه مجوزی برای واردات از گمرک دریافت کند؟‌ گفت: کارخانه‌ تیگو ۸ پرومکس در منطقه آزاد بم واقع شده است، بنابراین برای ورود این خودرو به سرزمین اصلی، باید مجوز گمرک صادر شود که مدتی صدور این مجوزها با مانع همراه بود، اما اخیرا موانع آن حل شده و احتمالا به مرور عرضه این خودروها به مشتریان از ابتدای هفته آینده آغاز می‌شود.

شورای رقابت پس از اینکه بازار خودروهای مونتاژی را انحصاری تشخیص داد، برای اولین بار در سال جاری به موضوع قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ورود کرد، بطوری که در اواسط اردیبهشت امسال قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را مصوب و ابلاغ کرد.

در مصوبه نخست قیمت خودروهای مونتاژی قیمت خودروها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان نسبت به قیمت کارخانه‌ای این خودروها کاهش داشت، به همین دلیل این قیمت‌ها مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفت.

اگرچه وزارت صمت با برگزاری جلساتی این خودروسازان را مکلف به اجرایی کردن قیمت‌های مصوب شورای رقابت کرد، اما هیچکدام از خودروسازان مونتاژکار نسبت به عرضه خودرو به این قیمت‌ها اقدام نکردند.

اخیرا و در ۱۷ تیرماه نیز شورای رقابت برای دومین بار نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی اقدام کرد و مصوبه آن را در روز ۱۸ تیرماه ابلاغ کرد که در این مصوبه قیمت تعدادی از خودروها برای اولین بار اعلام شد و قیمت تعدادی از خودروها نیز نسبت به مصوبه نخست افزایش یافت.

در مصوبه ۱۶ اردیبهشت شورای رقابت قیمت تیگو ۸ پرومکس ۱۴.۸۳۲.۷۵۹.۹۸۱ ریال و در مصوبه ۱۷ تیرماه قیمت این خودرو ۲۱.۱۶۸.۲۸۶.۱۷۳ ریال تعیین شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید