خماری بعد از نوشیدن الکل نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، چرا که با گذشت زمان خود به خود رفع می‌شود. اما مسمومیت الکلی عارضه خطرناکی است که باید در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی شود. شایع‌ترین علامت مسمومیت الکلی، استفراغ بعد از نوشیدن الکل است.

مسمومیت الکلی چیست و آن را با چه قرصی از بین ببرم؟

برخی از مردم از نوشیدن آبجو، شراب یا مشروب برای جشن گرفتن یا استراحت لذت می‌برند. در حد اعتدال، الکل می‌تواند خوب باشد. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به استفراغ و برخی عوارض دیگر شود. این اتفاق که بیشتر با عنوان خماری شناخته می‌شود، می‌تواند تا ساعت‌ها پس از نوشیدن مشروب فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث خستگی، اسهال، استفراغ و درد گلو شود.

علاوه بر خماری مسمومیت با الکل نیز یکی دیگر از عوارض نوشیدن زیاد  الکل است. نوشیدن بیش از حد الکل در زمان کوتاه می‌تواند بر تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و رفلکس تهوع تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کما و مرگ شود.

در ادامه همراه ما باشید تا خماری و مسمومیت ناشی از الکل را کمی بیشتر بررسی کنیم و سپس به سراغ درمان آن‌ها برویم.

خماری بعد از الکل چیست؟

خماری با علائم روحی و جسمی ناخوشایند مشخص می‌شود، زمانی که سطح الکل در خون به صفر نزدیک می‌شود. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • تشنگی
  • مشکل در تمرکز
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • لرزش
  • استفراغ (این مورد در ساعات اولیه نوشیدن مشروب شایع‌تر است)

چیزی که دانشمندان تاکنون می‌دانند این است که اتانول (ماده شیمیایی موجود در نوشیدنی‌های الکلی که شما را مست می‌کند) نقش بزرگی در خماری بازی می‌کند. هر چه اتانول بیشتری مصرف کنید، غلظت الکل خون شما بیشتر می‌شود و احتمال مسمومیت و خماری شما بدتر می‌شود. تصور می شود که این نتیجه اثر اتانول بر قسمت‌های مختلف بدن مانند مغز باشد.

هرچه اتانول سریعتر تجزیه شود، احتمال بروز علائم خماری کمتر می‌شود. ژن‌های برخی افراد می‌توانند بر سرعت تجزیه اتانول توسط بدن تأثیر بگذارند. به طور خاص، الکل دهیدروژناز و آلدهید دهیدروژناز آنزیم‌های مهمی هستند که به تجزیه الکل در بدن کمک می‌کنند. بنابراین، هرکسی که فاقد این آنزیم‌ها است، ممکن است به طور بالقوه خماری بیشتری نسبت به کسانی که این آنزیم‌ها را دارند، تجربه کند.

چه چیزی باعث خماری می‌شود؟

در حالی که دانشمندان تحقیقات گسترده‌ای در مورد خماری انجام داده‌اند، هنوز علت دقیق آن را کشف نکرده‌اند. با این حال، چند عامل مختلف ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند، از جمله:

التهاب: تحقیقات نشان می‌دهد که التهاب احتمالاً یکی از دلایل اصلی خماری است. اتانول در خون با سطوح بالاتری از مواد شیمیایی التهابی در خون مرتبط است. بنابراین، زمانی که این مواد شیمیایی در مقادیر بالاتر وجود داشته باشند، به احتمال زیاد علائم خماری نیز شدیدتر خواهند بود.

استرس اکسیداتیو: این فرآیندی است که در آن مولکول‌های ناپایدار زیادی در بدن وجود دارد. بیشتر اتانول قبل از تجزیه بیشتر در بدن توسط کبد به ماده شیمیایی دیگری به نام استالدئید تجزیه می‌شود. این فرآیند استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد. افزایش استرس اکسیداتیو باعث بدتر شدن خماری می‌شود.

در حال حاضر بیشتر درمان‌های خماری به جای رسیدگی به علت خماری، برای مدیریت علائم هستند. همچنین یک راه حل برای همه وجود ندارد. یعنی اینکه هر یک از درمان‌ها به جای تمرکز روی همه علائمی که ممکن است بعد از مشروب تجربه کنید، روی تعدادی از علائم منتخب اثر می‌گذارند. بیایید نگاهی به برخی از داروها و درمان‌های طبیعی رایج و همچنین سایر اقداماتی که می‌توانید برای درمان علائم خماری انجام دهید بیاندازیم.

قرص‌های ضد تهوع بعد از مشروب

داروهای متعددی برای درمان خماری بعد از مشروب استفاده می‌شوند. برخی از داروها به شرح زیر هستند:

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)

از آنجایی که تصور می‌شود التهاب یکی از مقصران اصلی خماری است، منطقی است که داروهایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) بتوانند مفید باشند. این داروها ممکن است کمک کننده باشند، اما دلیل واضح علمی آن مشخص نیست.

در یک مطالعه، یک داروی NSAID مشابه ایبوپروفن و ناپروکسن که قبل از نوشیدن الکل مصرف شد، علائم خماری و سطوح التهاب را کاهش داد. اما یک مطالعه جدیدتر نشان داد که ایبوپروفن همراه با الکل می‌تواند برای سلول‌های کبد سمی باشد.

دلیل دیگری برای عدم استفاده ازNSAID ها برای درمان خماری وجود دارد: آنها می توانند معده را تحریک کنند و باعث مشکلات کلیوی شوند. بهتر استNSAID ها را همراه با غذا و مایعات فراوان مصرف کنید و حداقل چند ساعت قبل یا بعد از نوشیدن الکل از آنها فاصله بگیرید.

به یاد داشته باشید، در حالی که استامینوفن (تیلنول) اغلب به جای NSAID ها استفاده می‌شود، عملکرد آن متفاوت ازNSAID ها است. و نباید برای خماری مصرف شود. در واقع، استامینوفن هنگام نوشیدن می‌تواند برای کبد سمی باشد زیرا هم استامینوفن و هم الکل بر عملکرد کبد تأثیر می‌گذارند.

درمان خماری ناشی از الکل با داروهای درمان کننده ناراحتی معده

در حالی کهNSAID ها به کاهش التهاب کلی کمک می‌کنند، ممکن است همچنان نیاز به کنترل علائمی مانند حالت تهوع یا ناراحتی معده داشته باشید. الکل مخاط معده را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث درد شکم و حالت تهوع در هنگام نوشیدن شود. اما هنگامی که الکل سیستم شما را ترک می‌کند و علائم خماری ظاهر می شود، حالت تهوعی که تجربه می‌کنید ممکن است در واقع نتیجه فرآیندهای مختلفی باشد از جمله:

  • ایجاد اختلاال الکل روی عملکرد مغز
  • اثرات محصولات دیگر که هنگام تجزیه الکل ایجاد می‌شوند

برای رفع حالت تهوع یا ناراحتی معده از خماری، می‌توانید درمان های زیر را در نظر بگیرید:

  • اندانسترون  (Zofran): این یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان حالت تهوع استفاده می‌شود.
  • Pepcid ، Zantac ، یا Alka-Seltzer: این داروها به جلوگیری از رفلاکس معده کمک می‌کنند. بنابراین ممکن است به درمان ترش کردن و استفراغ بعد از نوشیدن الکل کمک کنند.

در حالی که این داروها ممکن است به علائم گوارشی خماری کمک کنند، مصرف آنها همه علائمی را که ممکن است همراه با خماری باشند را برطرف نمی‌کند. اگر در حال بررسی داروهایی برای کمک به کاهش علائم خماری هستید، بهتر است با یک دکتر عمومی در تبریز صحبت کنید.

مسمومیت الکلی چیست و آن را با چه قرصی از بین ببرم؟

درمان‌های خانگی برای بهبود علائم خماری و مسمومیت الکلی

جدای از داروها، تعداد زیادی مکمل و محصولات طبیعی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند از علائم خماری پیشگیری یا آن‌ها را درمان می‌کنند. اما به واقع مشخص نیست که کدام به درستی کار می‌کنند. در پایین چند درمان خانگی معرفی شده است که در مطالعات کوچک مورد تحقیق قرار گرفته‌اند.

دی هیدرومیریستین  (DHM)

این ماده شیمیایی که از درخت کشمش ژاپنی به دست می‌آید، علائم خماری و التهاب را پس از نوشیدن کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که DHM از کبد در برابر اثرات سمی الکل محافظت می‌کند و به تجزیه سریع الکل کمک می‌کند.

آیا برای مسمومیت با الکل به دکتر عمومی مراجعه کنیم؟

خماری بعد از نوشیدن الکل نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، چرا که با گذشت زمان خود به خود رفع می‌شود. اما مسمومیت الکلی عارضه خطرناکی است که باید در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی شود. شایع‌ترین علامت مسمومیت الکلی، استفراغ بعد از نوشیدن الکل است.

در صورتی که بیش از انداره الکل مصرف کرده‌اید، یا اینکه بعد از نوشیدن الکی دچار استفراغ شده‌اید، باید با اورژانس تماس بگیرید یا به دکتر عمومی کرج در نزدیکترین درمانگاه و بیمارستان مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید