۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 55452903

بیماری‌های پوستی طیف وسیعی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی بدانید.

درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی

سلام نو _ سرویس عمومی: اعتقاد حکمای طب ایرانی این بوده است که فضولات تولیدشده به دنبال فعل و انفعالات داخلی بدن، حتی‌الامکان باید از طریق اندام‌های دفعی طبیعی از جمله پوست از بدن خارج شوند و عدم دفع فضولات می‌تواند سبب ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها گردد.

عوامل مختلفی زمینه را برای بروز بثورات آماده می‌کند که در این میان می‌توان به تغذیه به عنوان عاملی مهم در تولید اخلاط در بدن اشاره نمود و از آنجا که هر خوردنی و نوشیدنی که وارد بدن می‌شود، در کبد تبدیل به خلط می‌گردد، لذا تغذیه اهمیت و جایگاه خاصی در تولید اخلاط طبیعی یا غیر طبیعی در بدن دارد. از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه می‌توان به ضعف عضوی در پوست بدن یا کاهش دفع مواد زائد از پوست به دلایل مختلف از جمله تنگی مسامات (منافذ) پوستی اشاره کرد.

مشکلات پوستی و طب سنتی

حکمای طب سنتی ایران نیز با تأمل در تظاهرات و بثورات پوستی، به طیف وسیعی از اختلالات درونی بدن پی برده و با توجه به علت ایجاد ضایعه، از شیوه‌های درمانی متنوع بی‌عارضه یا کم‌عارضه بهره می‌برده‌اند.

درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی

در فهرست زیر، به اختصار به بررسی برخی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و معادل اسمی و پیشنهادات مربوط به درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی ایران، اشاره می‌کنیم.

از آنجایی که هر یک از این بیماری‌های پوستی علل مختلفی می‌توانند داشته باشند و در هر مورد، درمان براساس علت متفاوت است، در مقالات بعدی به بررسی اختصاصی درمان هرکدام از بیماری‌های پوستی در طب سنتی خواهیم پرداخت.

زخم و جای زخم

جراحه یا ریش: جداشدن اتصال پوست عضلانی که به دنبال بریدگی، کوفتگی، سوختگی یا فرورفتن اشیای تیز ایجاد می‌شود.

اسکار یا جای زخم (تحجر جرح): التیام یافتن و به هم نزدیک شدن قسمت‌های زخم همراه سختی بافت مربوطه.

اسکار هایپرتروفیک (رد زخم برآمده): زیاده‌روی در رویش بافت جدید در محل زخم که لحم زائده گفته می‌شود.

اگر زخم صورت کاملا بهبود یافته و تنها برجستگی زیر پوستی به دست می‌خورد از روغن بابونه استفاده کنید. روزی دو بار به ملایمت رویش ماساژ دهید. همچنین می‌توانید دو ماه ضماد ژل تازه آلوئه‌ورا را روی زائده استفاده کنید و اجازه دهید شب تا صبح بماند.

درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی

یکی از محصولات ترمیم جای زخم و سوختگی پماد ریکاو است که ممکن است نام آن را شنیده باشید. این محصول از مواد مؤثره گیاهی تهیه شده و اثرات ضد التهابی دارد. از این پماد برای بهبود ادرار سوختگی، زخم بستر و زخم‌های دیابتی نیز استفاده می‌شود.

لک و جای جوش

آرد باقالی مصری، آرد نخود خام، نشاسته و کتیرا آسیاب شده (به نسبت مساوی) الک بفرمایید و هر بار یک قاشق غذاخوری سر پر با سفیده تخم‌مرغ خمیر کرده روی جای باقی‌مانده جوش‌ها ماسک بفرمایید. حواس‌تان باشد ماسک کردن را به سمت بالا و خارج انجام دهید. اجازه دهید چهار ساعت روی پوست بماند. سپس به ملایمت و صبورانه با آب سرد صورت را بشویید. هفته‌ای دو بار تکرار کنید و در فاصله دو ماسک از افشانه آب و گلاب و پاشیدن گلاب به صورت‌تان استفاده کنید.

درمان بیماریهای پوستی

اگزما

نمله یا ضایعه‌ای که با خارش و سوزش همراه است و سطح آن به مرور بیشتر می‌شود. ممکن است حاوی صفرای خالص باشد که باعث سوزش زیاد پوست می‌شود و به آن نمله ساده گفته می‌شود.

درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی

درمان کک و مک یا تیرگی پوست

اگر درمان چنین مشکلی را از متخصصان طب سنتی بخواهید، آنها معمولا به شما راه حل های ساده ای ارائه میکنند؛ مثلا:

یکی از مواد ساده ای که به رفع مشکل کمک میکند، آب پنیر طبی است. برای تهیه آب پنیر طبی شیر را حرارت دهید تا جوش آید. بعد مقداری آب لیمو یا سرکه طبیعی به آن اضافه کنید تاشیر ببرد. در این حالت بخشی از شیر منعقد و سخت می شود و بخشی آبکی میماند. به محض اینکه این اتفاق افتاد، زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید یک ساعت استراحت کند. مایع به دست آمده آب پنیر طبی است که نوشیدن مقداری از آن در رفع لک ها و کک و مک بسیار موثر است و باعث شادابی و نشاط پوست میشود و تا حدی به رفع خشکی پوست کمک میکند. آب پنیر طبی از درمان های اصلی بیماری هایی مثل اگزما یا پسوریازیس نیز است.

درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی

درمان خارش همراه کهیر و جوش

طب سنتی معتقد است که خارش ناشی از افزایش گرمی در بدن و به ویژه در کبد است و توصیه هایش برای رفع این مشکل عبارت است از:

افراد مبتلا به خارش بهتر است ادویه، سیر، خرما و گردو را در غذاهایشان استفاده نکنند و از غذاهای خنک مثل جو به صورت سوپ جو بیشتر بهره ببرند. ماء الشعیر طبی در رفع جوش و خارش و کهیر تا حد زیادی مؤثر است”اگر با خوردن سردی ها دچار مشکلات معده می شوید، می توانید به این مایع عسل اضافه کنید.

درمان بریدگی در طب سنتی

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که عسل خاصیت درمانی دارد و در چنین مواردی قابل استفاده است. حتی زخم هایی که به سادگی ترمیم نمیشوند مثل زخم بستر یا زخم پا در افراد مبتلا به دیابت را نیز میتوان تا حدودی با عسل درمان کرد ولی این کار حتما باید زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام شود زیرا ممکن است درمان های دیگری نیز علاوه بر پانسمان با عسل نیاز باشد.

درمان بیماریهای پوستی با طب سنتی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید