سرفه، خارش گلو، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی صدا و... نشانه‌های حساسیت در بهار هستند. این حساسیت راهکارهای سنتی خاصی دارد که با هم آن‌ها را مرور می‌کنیم.

با عطسه و خارش گلو در بهار چه کنیم؟ طب سنتی پاسخ می‌دهد

اگر با آغاز فصل بهار دچار حساسیت و آلرژی‌های فصلی می‌شوید با رعایت نکات و تدابیری که در متون طب سنتی آمده است می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

بنابر اعلام دفتر ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در بسیاری از حساسیت‌ها فرد مبتلا به آلرژی از خارش گلو شکایت دارد، گاهی این خارش به حدی تشدید می‌شود که صبر و طاقت فرد را از او گرفته و او را کلافه می‌کند. برای درمان این عارضه می‌توان از جوشانده زیر استفاده کرد:

حدود ۵ گرم گل بنفشه و ۵ گرم شکرتیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان از آن باقی بماند. دمنوش باقی مانده را صاف کرده و شب قبل از خواب بنوشید.

در افرادی که خارش گلوی آنها خیلی زیاد است و باعث می‌شود از برنامه‌های روزانه خود بازبمانند توصیه شده است علاوه بر شب، صبح بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان دیگر از این دمنوش گیاهی را مصرف کنند.

برخی افراد نیز در آغاز فصل بهار، عطسه‌های مکرر را تجربه می‌کنند. برای کاهش عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی، استفاده از روغن بنفشه در پایه بادام شیرین توصیه می‌شود. روزی دوبار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانید. علاوه بر این با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را ماساژ دهید.

این کار سبب می‌شود از شدت عطسه‌ها کم شده و در مواردی نیز به طور کامل برطرف شود. در کنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی هم یکی از راهکارهای برطرف کردن عسطه‌های فصلی است. در این راستا باید از خوردن انواع ادویه،‌ غذاهای سرخ کردنی، شکلات و قهوه در فصل بهار پرهیز کنید و مصرف آنها را به حداقل برسانید.

ماده حساسیت زا یا آلرژن چیست

ماده حساسیت زا یا آلرژن ماده ای است که منجر به بروز واکنش های آلرژیک در شخص می شود. سیسستم ایمنی بدن برخی از انسانها، این مواد را مانند یک جسم خارجی و خطرناک شناسایی کرده و به سرعت به آن واکنش نشان می دهد. در اثر این واکنش، سلول های ایمنی بدن با آزاد کردن ماده ای به نام هیستامین که ترشحی درون ریز است سیستم عصبی بدن را تحریک کرده و پیامی را در بدن منتشر می کند که موجب بروز حالت آشفتگی و برانگیختگی سیستم ایمنی می شود.

علائم آزاد شدن هیستامین

تنگی نفس
عطسه
سرفه
سوزش و التهاب چشم
خارش
التهابات و خارش پوست
آبریزش بینی
اشک
جوش
کهیر

داروهای آنتی هیستامین تنها می توانند به طور موقت، شدت برانگیختگی سیستم ایمنی را کاهش داده و فرد را آرام کنند. اما تا زمانی که فرد در تماس با آلرژن و مواد حساسیت زا باشد تحریک سیستم ایمنی ادامه خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید