لیزا و ثنا مجریان زن واقعی نیستند بلکه دو چت‌بات هوش مصنوعی چندزبانه‌ هستند که در شبکه‌های تلویزیونی هندی مشغول به‌کار شده‌اند!

آغازبه‌کار دو ربات زن برای مجریگری تلویزیون هند + عکس
به گزارش سلام نو، زومیت نوشت: باورش کمی سخت‌ است که سرعت پیشرفت فناوری اینقدر زیاد باشد و هر روز شاهد رونمایی از تکنولوژی‌های عجیب‌وغریبی هستیم که شاید تا همین چند سال گذشته آن‌ها را فقط در فیلم‌های علمی-تخیلی هالیوودی می‌دیدیم. اکنون هند درحال آزمایش مجریان مجازی است که از هوش مصنوعی بهره می‌برند و به‌عنوان اخبارگو، در شبکه‌های خبری این کشور فعالیت می‌کنند. این اقدام می‌تواند خطر جایگزینی هوش مصنوعی در مشاغل را بیش‌از پیش گسترش می‌دهد.

Odisha TV، کانال خبری هندی اخیراً از لیزا (Lisa) به‌عنوان مجری برای خوانش خبرها استفاده کرده است. این مجری مجازی با هوش مصنوعی ساخته شده، صدای یکنواختی دارد و چشمان او با پلک‌زدن به‌طور کامل بسته نمی‌شوند و درواقع تیتر خبرها را به‌صورت دوره‌ای می‌خواند.

براساس اعلام South China Morning، لیزا یکی از دو چت‌بات چندزبانه‌ای است که طی سه‌ماه گذشته در شبکه‌های خبری هند مورداستفاده قرار گرفته است. ثنا (Sana)، مجری خبرخوان دیگری است که با هوش مصنوعی ساخته شده و در شبکه‌ی Aaj Tak متعلق به گروه India Today کار می‌کند.

اگرچه توسعه‌دهندگان از برخی ظرافت‌ها استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های انسانی را در مجریان مجازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی ارائه دهند، اما نتیجه‌ی کار آن‌ها فعلاً بی‌نقص نیست. ثنا اغلب از روی یک پا به پای دیگرش جابه‌جا می‌شود و لیزا دست‌هایش را جمع و انگشتان خود را مرتب می‌کند؛ کارهایی که مجریان انسانی نیز در حالت طبیعی انجام می‌دهند. به‌هر حال تکراری بودن حرکات مجریان هوش مصنوعی، صدای یکنواخت و حالات غیرطبیعی چهره‌ی آن‌ها، احساس وهم‌آوری ایجاد می‌کند و انگار درحال تماشای چیزی غیرعادی هستید.

ثنا؛‌ مجری ساخته شده با هوش مصنوعی

لیزا و ثنا همیشه دردسترس هستند، هرگز مریض، خسته و پیر نمی‌شوند، اعتصاب نمی‌کنند و نیازی ندارید هرسال حقوقشان را افزایش دهید. India Today و Odisha TV ادعا می‌کنند مجریان هوش مصنوعی را جایگزین انسان‌ها نخواهند کرد بلکه برای تکمیل کار مجریان انسانی و انجام وظایف تکراری به‌کار گرفته می‌شوند.

درحال حاضر لیزا و ثنا وظیفه دارند تیترها را درطول برنامه‌های خبری بخوانند و اصل خبر را همچنان مجریان انسانی خوانش می‌کنند. البته ثنا برای برگزاری مناظره با اعضای گروه انسانی و هوش مصنوعی نیز آموزش دیده است.

طبیعی است که افراد در مواجه با فناوری‌های جدیدی مثل مجریان هوش مصنوعی واکنش متقاوتی نشان دهند. حامیان ایده‌ی مذکور، شبکه‌های تلویزیونی را به استفاده از فناوری‌های جدید تشویق می‌کنند زیرا توانایی بسیار بالایی در ارائه‌ی سریع خبر در زمان‌های حساس دارند و تنوع زبانی آن‌ها نیز بسیار کاربردی است. ازطرف دیگر، مخالفان تمایلی به استفاده از مجریان هوش مصنوعی به‌جای انسان‌ها ندارند.

مسئله‌ی مهم دیگر درمورد مجریان هوش مصنوعی، بحث اخلاق است زیرا تبعیض نژادی و جنسیتی در این حوزه می‌تواند مشکل‌ساز شود. از آنجا که مدیران شبکه درمورد جنبه‌های فیزیکی و ظاهری مجریان تصمیم می‌گیرند، با فناوری جدید امکان حذف خودسرانه‌ی قومیت‌های خاص دراختیار آن‌ها قرار دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید