در این مطلب طرز تهیه حلیم نذری برای ۱۰۰ نفر یا ۲۰۰ نفر یاد به شما عزیزان آموزش داده ایم.

طرز تهیه حلیم نذری برای ۵۰ الی ۲۰۰ نفر + فیلم

حلیم را می توانید با مرغ یا گوشت یا سینه بوقلمون تهیه کنید که در این رسپی یکی از ساده ترین حلیم ها را به شما برای اندازه ۱۰۰ نفر یا ۲۰۰ نفر یاد خواهیم داد، شما می توانید مقادیر جدول را نصف کنید تا برای ۱۰۰ نفر تهیه کنید و یا چند برابر کنید تا در مقدار های بیشتری این حلیم را آماده کنید.

در ماه محرم و صفر بیشتر مردم کشور های مسلمان مشغول عزاداری و نذری هستند و انواع و اقسام نذری ها را برای نهار یا شام یا صبحانه پخش می کنند.

مواد لازم برای ۲۰۰ نفر

گندم پوست کنده    ۱۰ کیلوگرم

گوشت گوسفندی با استخوان    ۱۰ کیلوگرم

نمک    ۳۰۰ گرم

پیاز    ۶ عدد

سینه بوقلمون    ۲ کیلوگرم

آب    به مقدار لازم

دارچین و شکر و روغن حیوانی    به مقدار لازم برای تزیین

طرز تهیه حلیم نذری

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید از شب قبل یا ۷ الی ۸ ساعت قبل گندم را حتما خیس کنید. سپس به همراه آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا کاملا پخته و لعاب بی اندازد. گندم باید شگفته شده و نرم باشد دقت کنید حلیم نذری چون مقادیر زیاد است حداقل ۸ ساعت زمان برای پخت آن لازم است. در حین پختن گندم باید حتما مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. دقت کنید. صبر کنید تا گندم پخته شود و بعد به کمک یک گوشتکوب برقی یا میکسر پوره و له کنید به طوری که دانه های گندم خوب کوبیده و شبیه پوره شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد

برای پخت گوشت باید گوشت را به همراه پیاز های خرد شده و مقداری آب بگذارید تا کاملا پخته شود و بعد از سرد شدن باید استخوان گوشت را اضافه کنید و با گوشتکوب دستی به صورت پارویی گوشت را بکوبید تا خوب ریش ریش شود. وقتی گندم پخته شد کمی از آن را داخل مایه گوشت ریش شده بریزید و هم بزنید و بعد به کل گندم اضافه کنید این کار باعث می شود گوشت خوب پخش شود.

مرحله سوم: افزودن گوشت

در ادامه باید مداوم هم بزنید تا گوشت کاملا حل شود و کشدار شود. حالا نوبت اضافه کردن نمک است و بعد مداوم مجدد هم بزنید تا حلیم خوبی داشته باشید. اگر مواد سفت بود می توانید از آب گوشت پخته شده و صاف شده به مواد اضافه کنید. سینه مرغ یا سینه بوقلمون برای روی حلیم و تزیین استفاده می شود که برای پخت باید سینه بوقلمون بدون افزودن ادویه ای به همراه یک پیاز و برگ بو داخل قابلمه انداخته و بگذارید تا پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه حلیم نذری

در ادامه نیز باید بوقلمون پخته شده را بگذارید تا کاملا سرد شود و بعد ریش کنید و استخوان را جدا کنید. برای سرو باید حلیم را داخل کاسه ریخته و روغن حیوانی را داغ کنید و روی حلیم بریزید و از بوقلمون تهیه شده و دارچین استفاده کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلیم نذری

اندازه ی آبی که برا پخت گندم استفاده می کنید باید ۷ برابر مقدار آن باشد

برای پخت گندم نباید از همان ابتدا هم بزنید وگرنه مجبور می شوید تا انتها مواد را هم بزنید.

برای صاف کردن یا میکس کردن در نذری های بزرگ می توانید از صافی های مخصوص استفاده کنید.

مداوم هم زدن باعث می شود کشدار شدن حلیم می شود.

بعد از ریختن گندم تا ۲ ساعت اصلا هم نزنید و شعله را خیلی کم کنید.

برای له کردن گندم اگر گوشکوب برقی نداشتید داخل مخلوط کن یا غذاساز هم می توانید انجام دهید.

طرز تهیه حلیم گندم کشدار نذری برای ۱۰۰ نفر

حلیم گندم یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که اغلب در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد. گندم و بلغور گندم اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این غذای بسیار مقوی و خوشمزه است که شما با توجه به ذائقه و سلیقه خود می توانید آن را با انواع گوشت های قرمز یا سفید بپزید. این غذای بسیار خوشمزه و پرطرفدار در ایام محرم به عنوان نذری در بین نیازمندان پخش می‌شود و در ماه رمضان در وعده سحری مورد استقبال روزه‌داران عزیز قرار می‌گیرد. حلیم گندم به روش های مختلفی طبخ می‌شود، برخی آن را با شکر و برخی با نمک سرو می‌کنند.

مواد لازم جهت تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند برای ۱۰۰ نفر:
گوشت گوسفندی  ۶ کیلوگرم
بلغور گندم ۴ کیلوگرم
پیاز متوسط  ۵ عدد
روغن  ۱۵ قاشق غذاخوری
دارچین به مقدار دل‌خواه
کنجد  به مقدار دل‌خواه
آب جوش  به مقدار لازم
شکر و نمک  به مقدار دل‌خواه

طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفندی

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۸۰ لی ۱۰۰ نفر است. طبیعتا اگر قصد دارید که برای تعداد نفرات بالاتر از ۱۰۰ نفر حلیم بپزید، باید مواد را با همین نسبت افزایش دهید. البته توجه کنید که تهیه حلیم نذری برای تعداد نفرات بالا کار سختی است و نیاز به این دارد که با ظرافت انجام شود.

مرحله اول | آماده‌سازی بلغور

اگر در تهیه حلیم، از بلغور گندم استفاده می‌کنید باید آنها را بخیسانید. برای خیساندن بلغور گندم همانند برنج عمل کنید ، بلغورها را درون ظرف مناسبی بریزید و مقداری آب به آن بیفزایید .

۳۰-۶۰ دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی درون آب بمانند. اگر از گندم پوست نگرفته استفاده می‌کنید بهتر است مدت زمان خیسانده شدن را افزایش دهید. اگر برای تهیه حلیم نذری ۱۰۰ نفره از گندم باپوست استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را یک شب تا صبح در آب قرار دهید تا خیس بخورند.

مرحله دوم | پختن بلغور

در دومین مرحله به سراغ پختن بلغور گندم بروید. بلغورهای خیسانده شده را درون قابلمه بریزید و به اندازه ۲ برابر حجم آن ها به قابلمه آب اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید و منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه به جوش آید.

بعد از اینکه محتوای درون قابلمه شما شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید درب قابلمه را بگذارید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به آن زمان دهید که به خوبی پخته شود و آب درون قابلمه تبخیر شود. توجه کنید که در حین پختن بلغور، بهتر است مداوم آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم | پختن گوشت

در سومین مرحله به سراغ پختن گوشت‌ها بروید.

درون قابلمه مناسبی تکه‌های شسته شده گوشت را قرار دهید پیاز شسته شده را از وسط به دو قسمت برش زنید و روی سطح گوشت بچینید.

قابلمه گوشت را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید حدود دو ساعت به آن زمان دهید تا گوشت به خوبی پخته شود.

توجه داشته باشید مدت زمان پخت گوشت‌های مختلف با هم متفاوت است و در این مرحله گوشت را بررسی کنید اگر زمان بیشتری برای پخته شدن نیازمند است به آن زمان دهید تا گوشت به خوبی پخته و نرم شود.

پس از پخته شدن گوشت، پیازها را از درون قابلمه خارج کنید و گوشت را با کمک گوشت‌کوب برقی، میکسر، مخلوط‌کن یا هر ابزار مناسب دیگری که در دسترس دارید، به صورت پوره و له تبدیل کنید.

مرحله چهارم | ترکیب کردن مواد حلیم نذری

در چهارمین مرحله، بلغور های پخته شده را نیز با کمک گوشکوب برقی له کنید و به ترکیب درون قابلمه گوشتی اضافه کنید. حال ۱۰ قاشق غذا خوری روغن حیوانی یا روغن معمولی را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و مواد را بهم زنید.

اگر ترکیب شما غلیظ بود مقداری آب جوش به قابلمه بیفزایید. قابلمه حلیم را روی شعله گاز ملایم قرار دهید و مدام محتوای درون قابلمه را به هم بزنید تا ته نگیرد.

این فرآیند را تا زمانی ادامه دهید که حلیم شما کاملاً کشدار و پخته شود. زمانی که حلیم شما روغن انداخت بدین معناست که حلیم آماده سرو کردن است.

طرز تهیه حلیم نذری برای ۵۰ الی ۲۰۰ نفر + فیلم

در نهایت و در زمان سرو حلیم، می‌تواند روغن بیشتری به آن اضافه کنید تا مزه و طعم بهتری بگیرد. پس از پخته شدن حلیم زمانی که هنوز گرم است آن‌را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پودر دارچین و کنجد به سلیقه خود تزیین کنید.

به همین راحتی و با طی کردن ۴ مرحله ساده حلیم نذری برای ۱۰۰ نفر خوشمزه شما آماده سرو است.

۲۰ نکته طلایی و مهم که در پخت حلیم گندم باید بدانید!

  •  اگر شما طرفدار گوشت‌های سفید هستید می‌توانید مقدار گوشت اعلام شده درون دستور را با هر مقداری از گوشت مرغ یا بوقلمون جایگزین کنید.
  •  اگر گوشت در رژیم غذایی شما جایی ندارد مرحله اضافه کردن گوشت را حذف کنید و طبق مراحل فوق پیش روید تا بتوانید یک حلیم خوشمزه داشته باشید.
  • حتما بلغور گندم را از قبل در آب خیس بگذارید زیرا در سریع‌تر پخته شدن و آماده شدن غذا به شما کمک می‌کند.
  •  استفاده از گوشت قرمز با استخوان در کشدار کردن حلیم شما تأثیر بسیار زیادی دارد.
  •  توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید گوشت را چرخ کنید و حتماً باید گوشت را پس از پخت له کنید یا به صورت ریش ریش تبدیل کنید.
  •  بلغور همان گندم پوست گرفته شده است اما اگر شما بلغور در دسترس ندارید حتماً پس از پخت گندم با پوست آن را از آبکش یا صافی رد کنید تا پوست‌های آن کاملاً گرفته شود.
  •  اگر زمان کافی برای پخت حلیم را ندارید می توانید تمام مواد را به غیر از روغن درون زودپز بریزید و پس از پخته شدن و له کردن مواد به آن روغن اضافه کنید.
  •  برای بهتر شدن طعم حلیم می‌توانید از گوشت با دنبه استفاده کنید.
  •  گوشت گردن، سر، سینه یا دنده گوسفندی بهترین قسمت از گوشت گوسفند برای تهیه حلیم است.
  •  هر چقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد حلیم شما کشدارتر می‌شود.
  •  حلیم را با انواع نان های سنتی مانند لواش، تافتون، بربری و سنگک می توانید سرو کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران به حلیم اضافه کنید تا به طعم و ظاهر آن جلوه‌ی ویژه‌ای بدهید.
  • اگر می‌خواهید حلیم خود را خوشمزه‌تر کنید، می‌توانید قبل از پخته شدن نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.
  • برای ایجاد طعم و اصالت بیشتر در حلیم گندم، می‌توانید از چند قطره آب‌ اسطوخودوس استفاده کنید.
  • در صورت تمایل به افزایش مقدار فیبر مواد غذایی، می‌توانید مقدار اندکی از برنج به حلیم اضافه کنید.
  • اگر مایلید حلیم خود را با رنگ‌های طبیعی تزئین کنید، از پودر زعفران، پودر شربت زنجبیل یا پودر دارچین استفاده کنید.
  • برای ایجاد خوشمزگی بیشتر در حلیم، می‌توانید قبل از سرو آن روی آن کمی روغن زردچوبه ریخته و مخلوط کنید.
  • اگر مایلید حلیم گندم را کمی چرب‌تر کنید، می‌توانید بعد از پخت آن مقداری کره یا روغن داغ به آن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل به افزودن مزه‌ی ملسی به حلیم، می‌توانید بعد از پخته شدن، شکر یا عسل به آن اضافه کنید و مخلوط کنید.
  • از طریق اضافه کردن تخم مرغ به حلیم، می‌توانید آن را کرم‌تر و خمیری‌تر کنید.

حلیم و سلامتی

حلیم از گندم، گوشت، حبوبات و انواع ادویه‌ها تهیه می‌شود و به دلیل ترکیب این مواد، خواص سلامتی مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انرژی و اشباع: حلیم، منبع انرژی و اشباع کننده است و مصرف آن در وعده‌های غذایی می‌تواند احساس سیری را به ارمغان بیاورد و از خواسته‌های بیشتر خوردن جلوگیری کند.
  2. فیبر و گوارش: گندم و حبوبات موجود در حلیم، حاوی فیبر هستند که به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند و مشکلات مربوط به یبوست را کاهش می‌دهد.
  3. پروتئین: حلیم حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است که نقش مهمی در ساخت و تعمیر بافت‌های بدن، افزایش عملکرد عضلات و حفظ سلامت پوست و موها دارد.
  4. کاهش کلسترول: مصرف حلیم می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
  5. کنترل قند خون: به دلیل حضور حبوبات و گندم، حلیم به کنترل قند خون کمک می‌کند و می‌تواند برای افراد دیابتی مناسب باشد.
  6. کاهش ریسک افزایش وزن: حلیم از طریق ایجاد اشباعیت و کنترل سطح قند خون، می‌تواند به کاهش ریسک افزایش وزن و کمک به کنترل وزن بدن کمک کند.

گندم دارای خواص بسیار زیاد و مفیدی است. در تقویت سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کند، در جلوگیری از دیابت و کنترل میزان قند خون مفید است. گندم در تقویت استخوان‌ها و افزایش میزان گردش خون نیز برای بدن بسیار مفید است پس از خواص بیشمار بلغور گندم غافل نشوید و خوردن آن را در رژیم غذایی‌تان جای دهید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید