امیرچخماق بناهای دیدنی و درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره آب‌انبارهای منحصربه فرد مجموعه امیرچخماق یزد بدانید.

آب‌انبارهای منحصربه فرد مجموعه امیرچخماق یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: میدان میر چخماق مجموعه ای از دیدنی های یزد را در دل خود جای داده است. تعدادی آب انبار در این مجموعه تماشایی وجود دارند که از دیدنی های این میدان محسوب می شوند و گردشگران می توانند از آن ها دیدن کنند.

تعداد این آب انبار ها به ۳ عدد می رسند و یکی از آن ها آب انبار میدان نام داشت که در حال حاضر هیچ خبری از آن نیست و به صورت کامل تخریب شده است. اما دو آب انبار دیگر همچنان وجود دارند و یکی از آن ها در قسمت زیر تکیه میدان واقع شده است.

آب انبار در واقع به صورت حوض یا استخری سرپوشیده است که در زیرزمینی قرار گرفته و در مناطق کویری و کم آب آن ها را حفر می کنند تا مردم بتوانند آب مورد نیاز خود را از آن تأمین کنند.

آب انبار ستی فاطمه

در ضلع شمالی میدان میر چخماق یزد، یکی از ۳ آب انبارهای این میدان، آب انبار ستی فاطمه می باشد که دستور ساخت آن را ستی فاطمه داده بود.

آب‌انبارهای منحصربه فرد مجموعه امیرچخماق یزد

گنبدی تخم مرغی شکل بر روی این بنا قرار گرفته و سردر آجری و بسیار زیبایی برای آن در نظر گرفته شده و حتی ۵ بادگیر بلند هشت وجهی برای آن قرار داده شده است و به همین دلیل از آب انبار های پنج بادگیری شهر یزد به شمار می رود.

بخش ورودی این آب انبار به صورت سرپوشیده بوده و بعد از آن به راه پله می رسد که از دو بخش سرپوشیده و روباز تشکیل شده است. نا گفته نماند، مخزن بزرگی برای این آب انبار در نظر گرفته شده و همراه با سقف ضربی و قوسی می باشد. آب انبار ستی فاطمه در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب انبار زورخانه صاحب الزمان

به مرور زمان استفاده از آب انبار کاهش یافت و در بسیاری از مناطق به صورت کامل از بین رفت. همچنین در سیستم آب رسانی که با پیشرفت هایی مواجه شد و در پی این پیشرفت، در سال ۱۳۸۰ یکی از آب انبارهای میدان امیر چخماق یزد با تغییر کاربری مواجه شد و به زورخانه تبدیل شد. این زورخانه به صاحب الزمان نامگذاری شد و جزء یکی از بزرگترین زورخانه های یزد شناخته شد.

آب‌انبارهای منحصربه فرد مجموعه امیرچخماق یزد

در این زورخانه علاوه بر ورزش های باستانی و پهلوانی، کشتی، مراسم گلریزان انجام می شود. این زورخانه نیز از جاذبه های دیدنی میدان میر چخماق محسوب می شود و گردشگران می توانند به سراغ آن بروند و علاوه بر تماشای ورزش های باستانی و زورخانه ای، از آب انبار قدیمی و زیرزمین زورخانه دیدن کنید.

آب انبار تکیه میدان امیر چخماق

همانطور که پیش تر ذکر شد، یکی از آب ابنارهای این میدان در زیر تکیه قرار گرفته و امروزه به عنوان یکی از بخش های موزه آب یزد محسوب می شود. دستور ساخت این آب انبار را نیز نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی صادر نمود و سقف آن به عنوان همکف بازارچه می باشد.

برای این آب انبار یک ورودی در نظر گرفته شده و برای رسیدن به آن بایستی از ۵ پله پایین بروید. خزینه آب انبار تکیه در عمق ۱۴ متری قرار داشته و قطر آن به ۹ متر می رسد. چهار بادگیر چهار وجهی برای این آب انبار در نظر گرفته شده اند و از آنجایی که این آب انبار در نزدیکی بازارچه حاجی قنبر قرار گرفته، ۲ تا از بادگیرهای آن از پشت بام بازارچه قابل مشاهده هستند.

آب‌انبارهای منحصربه فرد مجموعه امیرچخماق یزد

از مهمترین ویژگی های این آب انبار می توان به آن اشاره نمود که به صورت کامل در زمین قرار داشته و حتی گنبد آن نیز که وظلفه تهویه هوا را دارد، به همراه دیگر بخش ها در داخل زمین قرار دارند و تنها تیزه گنبد را می توان در سطح زمین مشاهده نمود.

از دیگر ویژگی های این آب انبار می توان به پلکان آن اشاره نمود که در مجاورت خزینه واقع شده اند، اما پلکان دیگر آب انبارها در قسمت میانی خزینه قرار دارند.

منبع: لوکس ویلا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید