۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 55452244

مسجد جامع یزد از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این دیار است از این رو با ما همراه باشید و درباره تزئینات خاص مسجد جامع یزد بدانید.

تزئینات خاص مسجد جامع یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع یزد ابتدا با عنوان مسجد جامع عتیق در مکان کنونی خود بنا شد و سپس بخش دیگری به نام مسجد جامع نو به آن افزوده شد. پس از گذر سال‌ها این دو بنا با هم ادغام شدند و نام بنا به مسجد جامع یزد تغییر پیدا کرد.

آشنایی با مسجد جامع یزد

مسجد جامع کبیر یزد،یکی ازشاهکارهای تاریخی ایران بوده که در هر گوشه و کنار آن، یادگارهایی از دوران گوناگون بر جای مانده است. تاریخچه مکان این مسجد از دوران پیش از اسلام آغاز شده و پایان کار آن به دهه اخیر برمیگردد.

این مسجد یکی از با ارزش ترین میراث تاریخی هنری و گنجینه ای ار معماری اسلامی است. بانی ساختمان اصلی را علاء الدوله گرشاسب آل بویه – قرن ششم هجری – می دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تیموریان قرن هشتم و نهم هجری است.

تزئینات خاص مسجد جامع یزد

از امتیازات هنری و معماری این مسجد می توان قدرت و استواری کاشیکاریهای نفیس و جالب، سر در بلند، دو کتیبه نفیس یکی به خط کوفی و دیگری به خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سر در باشکوه، دو مناره زیبا و تزئینات کاشی کاری شده دیوارهای داخلی شبستان و زیر گنبد و خارج گنبد را نام برد.

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر می‌باشد و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده‌ است. پایه‌ های اصلی بنا را متعلق به آتشکده ای از دوره ساسانیان میدانند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌ اند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربه‌ فرد، شهرت دارد. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.

تزئینات خاص مسجد جامع یزد

ارتفاع مناره های آن حدود ۴۸ متر و ارتفاع سر در آن در حدود ۲۴ متر می باشد. دو مناره مسجد دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال۱۳۱۳ هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد.

بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر می انگیزد زیرا این مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آنها دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است.

تزئینات دیدنی و خاص مسجد

تزیینات مسجد از قبیل کاشیکاری، گچ کاری و نقوش اسلیمی و هندسی بسیار بی نظیر هستند. آنچه تزیینات این مسجد را متمایز کرده است، ترکیب نقوش اسلیمی با هندسی در کاشیکاری است.

در مسجد جامع یزد تزیینات دیگری از قبیل آجرکاری، مقرنس و گره سازی چوبی به کار رفته اند. در این مطلب قصد داریم هر کدام از این تزیینات را برای شما شرح دهیم:

تزئینات خاص مسجد جامع یزد

کاشیکاری: مسجد جامع یزد به لحاظ کاشیکاری معرق بسیار بی نظیر است. نمونه این کاشیکاری ها را می‌توان در ایوان و گنبدخانه مسجد یافت. از زیبایی های این مسجد می توان به کاشیکاری های نفیس و زیبای لاجوردی آن اشاره کرد.

گچ بری: گچ بری های زیبا و خاصی برای مسجد جامع در دوره ایلخانی استفاده شده است. نمونه این گچ بری ها را می توان در راهرویی که به دهلیزهای اطراف ایوان می رسند، یافت.

آجرکاری: تزیینات آجرکاری این مسجد به گونه ای است که در آن از ترکیب آجر و کاشی استفاده می شود. استفاده از کاشی به معماران این امکان را داد تا با استفاده از رنگ، آجرکاری را برجسته تر نشان دهند. در نتیجه، به جای آجرکاری خفته و راسته و شیوه های دیگر آجرکاری از رنگ های مختلف کاشی برای زیباتر کردن نما استفاده می شود.

مقرنس کاری: یکی از تزیینات پرکاربرد در بناهای ایرانی مقرنس کاری است. مقرنس کاری معمولا برای تزیینات سقف و قسمت داخلی گنبد مساجد استفاده می شود.

تزئینات خاص مسجد جامع یزد

نقوش اسلیمی: برای تزیین بیشتر مساجد، نقوش اسلیمی مورد استفاده قرار می گیرند. این نقوش، نقش برگ ها، گل ها با طرح های پیچشی هستند.

گره سازی چوبی: استفاده از نرده های چوبی در قسمت های مختلف بنا زیبایی به خصوصی به آن می بخشند. بنابراین، این نرده های چوبی را جزو تزیینات بنا به حساب می آورند.

معمولا هر شهر بزرگی دارای مسجد جامع است. در این میان، مسجد جامع یزد با زیبایی های منحصر به فردی که دارد، از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار گشته است. این بنا به جهت داشتن ویژگی های منحصر به فرد و سبک معماری دوره های مختلف، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

اگر با خرید تورهای داخلی یا به صورت شخصی به یزد سفر کردید، بازدید از این مسجد باشکوه را از دست ندهید. ما در “دستی بر ایران” سعی داریم نمونه بناهای منحصر به فرد از مقاصد مختلف گردشگری را معرفی کنیم. امیدواریم که از مشاهده مسجد جامع یزد و دیگر بناهای تاریخی این شهر، لذت کافی را ببرید.

تزئینات خاص مسجد جامع یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید