نعمت‌الله ترکی روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی با حضور علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی و علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید دید که در برنامه‌های گذشته چه اتفاقاتی برای این موضوع رخ داده است؛ در بخش قوانین و مقررات تا سال ۱۳۸۶ قانون نظام هماهنگ، بحث حفظ و نگهداشت نیروی انسانی اجرایی شد و از سال ۱۳۸۶ به قانون نظام هماهنگ کشوری تبدیل می‌شود و تامین حقوق و مستمری بازنشستگان در این قانون آمده است که به تامین هزینه زندگی بازنشستگی در ماده ۱۰۱ اشاره شده است.

خبر خوش برای بازنشسته ها | پاداش نیمه شب دولت برای بازنشستگان

به گزارش سلام نو، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ اتفاقاتی می‌افتد که ترمیم حقوق یا متناسب‌سازی به شکل قانونی اجرایی نشده است. در برنامه ششم توسعه سند بالادستی تدوین شده که در مقابل آن قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است. از سال ۹۶ تا ۹۷ هیچ اتفاقی نیفتاده و سال ۹۷ که چالش مطالبات مطرح شد دولت بحث متناسب‌سازی حقوق را در برنامه ششم با اصلاحیه تدوین و برای اجرا ارائه می‌دهد.
به گفته وی، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد که این موضوع تا سال ۱۴۰۰ رخ داده است.

ترکی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال ۱۴۰۱؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد. اما باید گفت که قانونگذار از همان ابتدای سال این مطالبه را نداشته‌اند که آیا این سهام به فروش رسیده است یا نه؟

ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری به زیر یک درصد رسیده است

وی اظهار داشت: از مجموع بازنشستگان کل کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق قرار دارند که وظیفه ذاتی ما این است که در مقابل ارائه خدماتی که این افراد با گذشت ۳۰ سال از بهترین عمر را صرف خدمات‌رسانی به کشور داشته‌اند به بهترین شیوه خدمات ارائه دهیم.

ترکی ادامه داد: صندوق بازنشستگی فراز و فرود زیادی داشته است و اکنون ناترازی منابع و مصارف دارد که این موضوع به دلیل تحمیل قوانین و مقررات به صورت متعدد در طول این پنج دهه به صندوق به وجود آمده و اگر ناترازی وجود داشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم. زمانی ورودی شاغلان ۶ یا ۷ نفر بوده اما اکنون به دلیل بستن ورودی‌ها و اینکه جذب از طریق آزمون استخدامی وجود ندارد، میزان ورودی و خروجی معکوس شده و اکنون زیر یک نفر شاغل کسورپرداز داریم و هفت نفر بازنشسته از منابع صندوق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره پرداخت تسهیلات وام ضروری بازنشستگان و وام ازدواج فرزندان آنان نیز گفت: صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ وام قرض‌الحسنه به نسبت سال گذشته را با افزایش ۱۰۰ درصدی تحقق کرده است که حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه برای هر بازنشسته تعیین شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۶۰ هزار نفر تسهیلات دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: در بخش وام ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز مبلغ ۳۵ میلیون تومان بدون محدودیت در نظر گرفته شده است که به همین منظور افرادی که از سال ۱۳۹۸ ازدواج کرده و وام دریافت نکرده امکان دریافت این تسهیلات را دارد.

کد خبرنگار: ۱۵
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید