باو جود ثبات قیمت دلار و ارز، رکود بازار مسکن در ماه گذشته باعث کاهشی شدن قیمت ها شد.

کاهش چشمگیر قیمت مسکن در تهران + جزئیات

به گزارش سلام نو به نقل از خبر فوری، بازار ارز که یکی از مهمترین مولفه‌های اثرگذار بر معاملات در بازارهای مختلف کشور است و نوسانات نرخ ارز اثر مستقیمی بر افزایش و کاهش قیمت و حجم معاملات در سایر بازارها دارد.  

بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در صدد کنترل بازار ارز اقدامات هماهنگی را انجام داده است که ثمرات آن در کاهش نرخ ارز و ثبات آن در ماه‌های اخیر ظاهر شده است. همزمان با مدیریت فعال بانک مرکزی در بازار ارز و کاهش ۱۲ درصدی قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون، بازارهای دیگر نیز روند کاهشی به خود گرفته و حباب قیمتی آن‌ها در حال تخلیه است. 

مسکن

همچنین بانک مرکزی برای کنترل نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی نرخ تورم اقدامات قابل توجهی همچون کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها انجام داده است.  

بر اساس آخرین آمارهای پولی که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۹ درصد در پایان خرداد ۱۴۰۲ رسیده است که کاهش ۴۷.۵ درصدی یا ۱۳.۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد.  

طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در تیر نیز با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد، کمترین تورم ماهانه ۱۶ ماه اخیر را به ثبت رسیده است. 

رکود معاملات بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها 

معاملات بازار مسکن در سه ماه گذشته تحت تاثیر ثبات بازار ارز، کاهش قیمت دلار و تعدیل انتظارات تورمی وارد رکود شده و حجم معاملات نسبت به سال گذشته افت قابل توجهی داشته است. 

بررسی‌های میدانی از بنگاه‌های معاملات املاک در مناطق ۴، ۵، ۶، ۹، ۱۰ و ۱۸ تهران قیمت فروش آپارتمان در این مناطق از ۱۰ تا ۱۶ درصد در پایان تیرماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است.  

بر این اساس بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به مناطق ۹ و ۱۰ و کمترین کاهش قیمت به مناطق ۴ و ۵ اختصاص دارد. 

فعالان بازار مسکن بر این باورند که در صورت ثبات بازار ارز و افزایش ساخت‌وساز و عرضه زمین و مسکن از سوی دولت امکان کاهش بیش‌تر قیمت‌ها تا پایان سال وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۸
۱۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • احمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    8 1
    کجاش کاهش چشمگیر داشته؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید