عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس و رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت خودرو با رادیو گفت‌وگو مصاحبه کردند.

پیشنهاد عرضه دوباره خودرو در بورس

به گزارش سلام نو، دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه واردات خودروهای کارکرده مصوب شد و امکان واردات خودروهای صفرکیلومتر فراهم است و قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرده دلیلی برای محدودیت برای شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد.

وی افزود: ما درعین‌حال که باید اجازه دهیم واردات خودرو به کشور انجام شود شرکت‌های خودروساز نیز می‌توانند محصولات را در بورس عرضه کنند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تأکید کرد: در شرایطی که قیمت‌ها یک روند نزولی به خود گرفته دیگر نباید محدودیت روش عرضه برای خودروساز ایجاد شود؛ چون محدودیت و تعیین تکلیف برای خودروسازان مربوط به زمانی بود که حباب قیمتی شکل‌گرفته بود و یک تفاوت قیمت وجود داشت.

قادری گفت: تعیین قیمت برای خودروساز زمانی معنا پیدا می‌کند که برای واردات خودرو محدودیت داشته باشیم؛ اما الان که وضعیت بهتر شده باید اجازه دهیم که خودروساز با هر قیمت و روشی که می‌خواهد کالای خود را عرضه کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط تورمی که انتظارات تورمی شکل می‌گیرد طبیعی است در برخی کالاها که مصرف دوگانه دارند؛ مانند خودرو، مسکن، ارز و زمین تقاضای مصرفی به تقاضای سرمایه‌ای تغییر ماهیت می‌دهد و این باعث گسیل‌شدن نقدینگی به سمت این کالاها و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی یک صنعت مادر و کلیدی است گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند صنعت خودروسازی باید تعطیل شود و واردات مقرون‌به‌صرفه است حرف کاملاً اشتباهی است؛ چون ما نه‌تنها باید نیاز داخل را تأمین کنیم؛ بلکه باید وارد بازارهای بین‌المللی شویم.

در ادامه این برنامه، دکتر مجتبی نظری کارشناس ارشد مسائل خودرو و اقتصاد خودرو گفت: ما از لحاظ قانونی محدودیتی برای عرضه خودرو در بورس نداریم و آنچه که جلوی آن گرفته شد مربوط به خریدهای خاص بود.

وی افزود: در حال حاضر که واردات خودروهای صفر و واردات خودروهای کارکرده آزاد شده است بازار از حالت انحصاری خارج شده و بنابراین هیچ محدودیتی برای حوزه خودرو نداریم.

کارشناس ارشد مسائل خودرو تصریح کرد: وقتی برای تولیدکننده قوانین وضع می‌کنیم و با چارچوب قیمتی خودمان اجازه فروش به او می‌دهیم و از طرفی هم هیچ امتیازی هم برایش قائل نیستیم عملاً تولید را محدود کرده‌ایم.

نظری با بیان اینکه دلال‌های عباس‌آباد در این مدت خارج از سیستم معمول نمایشگاه داری عمل کردند گفت: یک مدتی در این بازار، رانت‌هایی توزیع شد که نه به دست مصرف‌کننده و نه به دست تولیدکننده رسید ضمن اینکه خیلی از سیستم‌های جدیدی که وارد حوزه نمایشگاه شدند مجوز ندارند و تا زمان دریافت مجوز می‌توانند خیلی از کارها را انجام دهند.

وی با تصریح بر اینکه بخشی از دلالی‌ها در بخش خودرو ناشی از خود قوانین است اظهار کرد: بخشی از قوانین باعث رانت و ضربه به تولیدکننده و مصرف‌کننده در این بازار می‌شوند.

کارشناس ارشد مسائل خودرو، نقش شورای رقابت در به تعادل رسیدن بازار را بسیار مؤثر دانست و گفت: وقتی یک بازار به بازیچه گرفته می‌شود جمع‌کردن آن به‌شدت کار سختی است.

همچنین در بخش دیگری از این برنامه، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد: بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و خریدوفروش نداریم.

وی افزود: ما ماه‌هاست که خریدوفروش نداریم و بعد از ممنوعیت واردات خودرو یعنی از سال ۱۳۹۷، حدود ۶۰ درصد از همکاران بنده کار خود را از دست دادند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده تصریح کرد: اینکه خودروی یک‌میلیاردی به قیمت ۳ میلیارد فروخته شد درست است؛ اما توسط نمایشگاه‌داران انجام نشد؛ بلکه افرادی بودند که ثبت‌نام می‌کردند و خودرو را در ایستگاه اول تحویل می‌گرفتند.

موتمنی با بیان اینکه نمایشگاه‌داران در این گرانی خودرو نقشی نداشتند گفت: آماری که مردم ثبت‌نام کردند موجود است.

وی خاطرنشان کرد: ما در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ برخی خودروها را به زیر قیمت مصوب شرکت می‌فروختیم؛ اما با ممنوعیت واردات و انحصار در خودروهای داخل، فاصله قیمت‌ها تا ۱۵۰ برابر افزایش یافت و تولید خودرو ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار انجام شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هدف از واردات خودرو را تنظیم بازار و بی کیفیتی خودروهای داخل عنوان کرد و گفت: در این مدت خودروساز با تورم حرکت کرده و بنابراین نمی‌توان گفت خودروساز ضرر کرده است.

موتمنی از کاهش ۲۲ تا ۳۰ درصدی قیمت خودروها در مدت اخیر خبر داد و اظهار کرد: خیلی از خودروها به کف قیمت رسیده و قیمت خیلی از خودروها هم به‌خاطر اینکه شرکت‌های مونتاژکار قیمت را بالا بردند به‌شدت بالا رفته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید