استاد حسین انصاریان گفت: مردم را نباید عصبانی کرد و به آن‌ها فشار آورد چرا که با فشار، کسی دین‌دار نمی‌شود.

حسین انصاریان : مردم را عصبانی نکنید/ کسی با اجبار دین دار نمی‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از جماران، استاد انصاریان اظهار داشت: یکی از قوانین بسیار زیبای اسلامِ زمان حضرت آدم این است که خداوند به حضرت آدم می‌فرماید آنچه خیر و خوبی برای خودت می‌خواهی، برای دیگران هم بخواه؛ خدا تعیین نمی‌کند که برای چه کسی خیر و منفعت بخواه بلکه عنوان می‌کند که برای هرکسی در این دنیا طلب خیر کن.

استاد حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم عزاداری شب هفتم ماه محرم در امامزاده صالح (ع) تجریش با بیان اینکه بحث سعادت و شقاوت انسان یک بحث پربار بسیار قدیمی است، اظهار داشت: از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح در بین دانشمندان شرقی و یونانی این موضوع مطرح و نظریات گوناگونی هم ارائه شده که انسان با چه اعمالی می‌تواند خوشبخت و یا تیره‌بخت شود. از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان بعثت پیامبر اسلام (ص) محوریت دین خدا تنها بر اساس دین اسلام بوده است و تمام انبیاء، پیرو اسلام واقعی بوده‌اند. خداوند در قرآن می‌فرمایند که اگر این دین در ظاهر و باطن توسط مردم عملی شود، سعادتمندی بشر حتمی است و بدین ترتیب پروردگار، موضوع سعادت و شقاوت را از زمان حضرت آدم (ع) مطرح کرده است.

وی ادامه داد: دین‌هایی که با اسم‌های مختلف آمده، دین نیستند بلکه قواعد مادی و زمینی ناقص و یا باطلی هستند که منجر به خوشبختی انسان نمی‌شوند. من با بسیاری از علمای اهل سنت، علمای زرتشتی، علمای سهودی، کشیش‌ها و سران مکتب‌های مادی بحث کرده‌ام؛ هیچکدام از این مکتب‌ها حرف عقلی قابل قبولی نداشتند، اما در طرف مقابل، بحث‌های قرآن و روایات اهل‌بیت (ع)، منجر به شیعه‌شدن بسیاری از کشیش‌ها، اهل سنت، ارامنه و ... شده است. روزی رئیس کمونیست‌های ایران به من گفت هفتاد سال با آگاهی از شش زبان دنیا، کمونیست را در این کشور تبلیغ کردم، اما عمر من هزینه یک مکتب باطل شد و هزاران نفر را گمراه کردم.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آشنایی خداوند به تمام خصوصیت‌های باطنی و ظاهری انسان، تصریح کرد: خدا بر اساس این آشنایی، دین اسلام را برای ما نازل کرده است در حالی که هیچکدام از مذاهب و مکاتب دیگر از انسان‌شناسی کامل بهره‌مند نیستند. یکی از قوانین بسیار زیبای اسلامِ زمان حضرت آدم (ع) این است که خداوند به حضرت آدم (ع) می‌فرماید آنچه خیر و خوبی برای خودت می‌خواهی، برای دیگران هم بخواه؛ خدا تعیین نمی‌کند که برای چه کسی خیر و منفعت بخواه بلکه عنوان می‌کند که برای هر فردی در این دنیا طلب خیر کن.

استاد انصاریان افزود: امام صادق (ع) از مکه بر می‌گشت، بیرون از شهر در گرمای ۵۰ درجه فردی از تشنگی بر روی خاک در حال جان دادن بود، حضرت به یکی از یاران خود فرمودند که سریع به او آب برسان، آن فرد به امام عرض کرد که این فرد مسیحی است و من او را می‌شناسم، رنگ صورت امام تغییر کرد و فرمود من به دین او چکار دارم؟! تو وقتی تشنه‌ای نیاز به آب داری، خب همین را برای دیگران هم باید بخواهی و او را سیراب کنی. خداوند هم در قرآن می‌فرماید به همه نیکی کنید، خدا نمی‌فرماید فقط به شیعیان یا مسلمانان نیکی کنید بلکه می‌فرماید به همه نیکی کنید.

وی با اشاره به دلسوزی امام حسین (ع) برای دشمنان خود در روز عاشورا، اظهار داشت: در روز عاشورا ۷۱ نفر از یاران امام حسین (ع) شهید شده بودند، اما امام حسین (ع) با زبان تشنه، دشمن را نصیحت می‌کرد چرا که دلش برای جهنم رفتن آنان می‌سوخت و غصه می‌خورد. فرمود از صبح تا به الان ۷۱ نفر از یاران من را کشته‌اید، حاضرم از خون تمام آن‌ها بگذرم و شما در مقابل، دست از کشتن و جنگ با من بردارید، من از شما نمی‌ترسم، اما اگر خون من توسط شما بر زمین ریخته شود درهای توبه به طور کامل بر روی شما بسته می‌شود. آنقدر امام زیبا سخن می‌گفت که عمر سعد به یکی از لشگریان گفت که برو و کار او را تمام کن چرا که نگران بود سخنان زیبای امام بر سپاهیان تاثیر گذارد.

این استاد حوزه علمیه گفت: شاید برخی گمان کنند که دین فقط نماز و روزه است، اما نماز و روزه جزئی از دین است، همانطور که مسائلی همچون محبت‌ورزی، احکام خمس و زکات و رعایت حقوق خانواده و مردم اجزای دیگری از دین هستند.

استاد انصاریان تصریح کرد: راه دین را باید برای همه مردم باز گذاشت و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کرد، مردم را نباید عصبانی کرد و به آن‌ها فشار آورد چرا که با فشار، کسی دین‌دار نمی‌شود. در دهه عاشورا به خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب فشار نیاورید تا آن‌ها بتوانند در این مجالس شرکت کنند؛ در این جلسات کلماتی از خدا به گوش آن‌ها می‌خورد و برمی‌گردند. این افراد خوب هستند و خوب‌تر هم می‌شوند.

وی با تاکید بر مهرورزی امام حسین (ص) برای دشمنان، بیان کرد: یکی از لشکریان دشمن به امام حسین (ع) حمله کرد، امام از خود دفاع کرد و در این جدال به پای دشمن ضربه شدیدی وارد شد و از اسب افتاد، امام شمشیر دوم را نزد، از اسب پیاده شد، به کنار این فرد رفت و با دنیایی از محبت به او گفت آیا می‌خواهی تو را به خیمه‌گاه خودم ببرم و درمان کنم؟! جوانان عزیز! آیا جداشدن از چنین دین و چنین امام مهربانی خوب است؟! خانم‌ها و دختران بزرگوار، آیا فاصله‌گرفتن از حجاب مادر و خواهر امام حسین (ع) خوب است؟!

استاد انصاریان با بیان اینکه اطاعت از خدا و رسول خدا سعادت را تامین می‌کند، اظهار داشت: اطاعت از خدا یعنی از حرام‌ها دوری کنید و در حلال خدا به خود سخت نگیرید. در زندگی مادی به خود سخت نگیرید و مقدس‌بازی در نیاورید، به خودتان و خانواده خود در مسائل مادی سخت نگیرید و اگر مال اضافه‌ای داشتید، درد دیگران را هم درمان کنید. چرا برخی افراد میلیاردها تومان پول خود را حبس می‌کنند و بخل می‌ورزند؟! اضافه‌ی احسان خدا را بخل نورزید. خیلی‌ها هستند که نمی‌توانند گوشت کیلویی پانصد هزارتومان و مرغ کیلویی صد هزار تومان را تهیه کنند، اضافه مال خود را به این افراد ببخشید و با خدا معامله کنید. قرآن می‌گوید ابتدا در قوم و خویش خود جستجو کنید و مشکلات مالی افرادی که در سختی هستند را حل کنید، به خانواده‌های دم بخت جهیزیه بدهید و خانه‌های مردم مستمند را تعمیر کنید.

وی گفت: در بی‌دینی همه بی‌اخلاقی‌ها و حرام‌ها، حلال است. شما ببینید عده‌ای شخصیت دختر را چقدر پایین می‌آورند و می‌گویند می‌رویم تا دختر بازی کنیم! خب آن فرد می‌خواهد تمام لذت‌های نامشروع را از بدن این شخصیت آفریده شده‌ی خدا برده و شخصیت آنان را نیز از بین ببرد. آمریکایی‌ها بیش از یک میلیون زن و بچه را در عراق و افغانستان کشتند و سپس بر روی جنازه آنان سیگار کشیدند و خندیدند و یا به راحتی ده‌ها زن و بچه بی‌گناه را در هواپیمای مسافربری بر روی خلیج فارس با شلیک موشک کشتند، چون دین ندارند و در بی‌دینی کشتن زن و بچه بی‌گناه حلال است.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: در برابر این بی دینی، دین را ببینید که چقدر دقیق و خیرخواه است. پیامبر اکرم (ص) در آخرین لحظات عمر شریف خود، به امیرالمومنین (ع) وصیت کردند که به امت من بگو اگر از مال مردم به اندازه نخ ته سوزن -که هیچ خاصیت و ارزشی ندارد- پیش خود دارند، آن را به صاحبش پس دهند چرا که در قیامت باید بخاطر همین نخ بی‌ارزش حساب پس دهند پس نتیجه می‌گیریم آنچه باعث خوشبختی و سعادت انسان می‌شود، اسلام خدا است و آنچه شقاوت انسان را به دنبال دارد بی دینی و رویگردانی از اسلام خدا است.

کد خبرنگار: ۲۸
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • حمید کلباسی CH ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 1
    آقای انصاریان گفته: در دهه عاشورا به خانمهای بد حجاب و بی حجاب فشار نیاورید . چون دهه به معنای ده روز است بنابراین عبارت دهه عاشورا اشتباه است . انصاریان باید می گفت در دهه اول محرم به خانمهای بدحجاب و .... فشار نیاورید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید