آبشارگردی در بجنورد جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی بدانید.

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: قسمت بزرگی از ناحیه بجنورد با توجه به متون تاریخی در سده‌های پنجم تا هشتم هجری قابل سکونت و آباد بوده است. ناحیه بجنورد با شروع دوران مغول و تیموری آسیب‌های فراوانی را متحمل شد. نتایج بررسی و پهنه‌بندی محوطه‌های باستانی حاکی از آن است که نقاط باستانی شناسایی شده، که به به دوران میان‌سنگی هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد تعلق دارد، در تشکیل زیستگاه‌های اولیه در پیرامون رودخانه اترک نقش مهمی را ایفا کرده است.

آشنایی با بجنورد

شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در ناحیه شمال شرقی کشور است که به‌ عنوان چهل و چهارمین شهر ایران شناخته می شود. در پارسی میانه، اسم این و پس از اسلام بوزنجرد یاد می شد و امروزه آن را به نام بجنورد می شناسند.

شهرستان بجنورد در کوهپایه های آلاداغ بنا شده و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیتی بالغ بر ۱۹۹،۷۹۱ نفر دارد. شهرستان بروجرد ۳۶۱۹ وسعت داشته و از نظر شهرستان های همسایه می توان این گونه گفت که شهرستان بجنورد از شرق با شهرستان شیروان، از غرب با شهرستان مانه و سملقان، از جنوب با شهرستان اسفراین، از جنوب ‌غربی با شهرستان جاجرم همسایه است.

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

همچنین این شهرستان از شمال با کشور ترکمنستان حدود ۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. در ادامه بنا داریم شما را بیشتر با این شهرستان و جاذبه های دیدنی آن آشنا کنیم تا اگر به شهرستان بجنورد سفر نکرده اید، حتما سفر به این شهرستان زیبا را در برنامه خود بگنجانید.

شهر بجنورد در سال ۱۱۰۰ قمری توسط یکی از امیران ایل شادلو تاسیس شد. اما بعد از آن در پی شورش حسن خان سالار به این شهر به شدت آسیب وارد شد که تعمیر آن به ‌وسیله فرزندان تولی‌خان انجام شد.

در سده های پنجم و هشتم هجری بخش بزرگی از ناحیه ی بجنورد قابل سکونت بود که با شروع دوران مغول و تیمور آسیب های زیادی را متحمل شد. نتایج حاصل از بررسی ها و پهنه بندی های مناطق باستانی نشان از این دارد که نقاط باستانی کشف شده به دوره میان سنگی هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد باز می گردد که در تشکیل زیستگاه های اولیه در اطراف رودخانه اترک نقش مهمی داشته است.

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

از آثار به جا مانده از دوره ساسانی می توان به بنای سنگی موسوم به آتشکده اسپاخو اشاره کرد که نشان از اهمیت خراسان شمالی در آن زمان داشته است. علاوه بر این شهرستان بجنورد در صدر اسلام با دیگر نقاط کشور ارتباطی فرهنگی و اجتماعی عمیقی داشته است.

امروزه در بافت میانی شهر بجنورد و محلات جنوب شهر مردمان بومی بجنورد و خراسان شمالی زندگی می کنند که به تات ها معروف هستند. زبان و گویش مردم این شهرستان نیز گویش تاتی زبان فارسی برگرفته از فارسی معیار بوده که با توجه به گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده است. در این استان گونه های دیگری از زبان مانند گویش های فارسی- ترکی، فارسی-کردی، فارسی-ترکی-کردی و کرمانج نیز رواج دارد و با استناد از دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی بخش عظیمی از ساکنان بجنورد را اقوام کرد شادلو تشکیل می دهند.

بجنورد مرکز شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی می باشد که در کوهپایه ‌های آلاداغ قرار گرفته است. این شهرستان ۱۰۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و ۸۲۱ کیلومتر تا تهران فاصله دارد.

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

شهرستان بجنورد از شمال با ترکمنستان و از شمال شرقی تا جنوب شرقی با شهرهای شیروان، اسفراین و از جنوب غربی تا شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است.

این شهرستان در بیشتر نقاط خود مناطق کوهستانی و فلات ‌های مرتفع دارد. از این رو در فصل زمستان سرمای زیادی بر این شهر حاکم است و میانگین روزهای یخبندان در آن به ۱۰۰ روز نیز می رسد. در تابستان نیز این شهرستان روزهای نسبتا گرمی دارد. از این رو شهرستان بجنورد طیف گسترده ای از تغییرات دمایی را تجربه می کند.

آبشار حمید بجنورد

آبشار حمید بجنورد با ارتفاع ۲۵ متر از جاذبه های گردشگری بجنورد است و در ۷ کیلومتری بجنورد در روستایی با همین‌نام قرار دارد. آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد و پس از چندین کیلومتر و عبور از مناطق مختلف در کوهستان‌های حمید جلوه‌ای از زیبایی طبیعت را به رخ بینندگان خود می‌کشد. این آبشار در انتهای دره‌ای پیچ در پیچ صخره‌ای قرار گرفته است و ریزش آب از دو ستون سنگی ۲۵ متری، آهنگی زیبا از نغمه طبیعت را به گوش مخاطبان می‌رساند.

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

چشمه جوشان و حوضچه‌های سنگی کوچک فراوانی در میان و اطراف دره ایجاد شده که آب گوارا و خنکی را پیشکش گردشگران می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مینا IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    4 0
    چه قدر زیبا و عالیه
    • 09159020492 IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 0
      سلام یک هفته پیش یعنی اوایل برج 5 رفتیم یک قطره آب نداشت فقط اوایل بهار آب داره
  • جم IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ماشاالله چقدر زیبا
  • حبیبه IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام تو خرداد ماه رفتیم کاملا خشک بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید