طبیعت دزفول در هر گردشگر و بیننده‌ای شور می‌آفریند از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشار متحیرکننده شوی بدانید.

آبشار متحیرکننده شوی / تجربه آبشارگردی در دزفول

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار شوی یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار از نظر بزرگی به عنوان یکی از منحصر به فردترین آبشارهای خاورمیانه شناخته می شود. مناظر کوهستانی، چشم اندازی بکر و دیدنی هایی کم نظیر در مسیر رسیدن به این آبشار قرار دارند که جذابیت سفر شما را دو چندان می کنند. یکی از مقاصد جذاب برای علاقه مندان به پیمایش در طبیعت است.

آشنایی با آبشار شوی دزفول

آبشار شوی نام جاذبه ای طبیعی در ۱۰۰ کیلومتری مرکز دزفول و در قلب کوه های زاگرس است که نامش در زمره زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد. ارتفاع ۸۰ متری و عرض ۷۵ تا ۸۵ متری آبشار شوی سبب شده تا از نظر بزرگی به عنوان یکی از منحصر به فردترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه به شمار آید.

نام آبشار شوی به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی خوزستان، از تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۳ ثبت شده است.

در بدنه آبشار خروجی هایی مانند غار وجود دارد که آب را با فشار به بیرون هدایت می کنند. آب پس از سقوط از ارتفاع به صورت پله پله در مسیری پوشیده از خزه های سبز جریان می یابد و در نهایت پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و شهر دزفول در استان خوزستان می رسد.

آبشار متحیرکننده شوی / تجربه آبشارگردی در دزفول

آبشار دوم شوی

کمی آن طرف تر از این آبشار، آبشار دیگری هم وجود دارد که آن را با عنوان آبشار دوم شوی یا آبشار سنگ مار می شناسند. در مسیر رسیدن به شوی، در ابتدا به این آبشار برخورد می کنید که در فاصله حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی از آبشار اصلی واقع شده است.

شکل این آبشار بسیار متفاوت از آبشار اول است. آبشار دوم شوی بسیار پر آب تر به نظر می رسد و حوضچه ای زیبا در زیر آن دیده می شود. بسیاری از این دو آبشار با عنوان دو قلوهای ناهمسان طبیعت یاد می کنند.

خوشگذرانی در سفر به آبشار شوی

مسیر آبشار شوی: یکی از ویژگی هایی که افراد را به سوی آبشار شوی می کشاند، پیمایش در طبیعت و مسیر زیبای این آبشار است. برای رسیدن به شوی، بخشی از مسیر را با وسایل نقلیه می پیمایید؛ اما در نهایت باید حدود ۲ تا ۳ ساعت پیاده روی در مسیر شیب دار و سنگلاخی را به جان بخرید تا بتوانید آبشار را ببینید.

آبشار متحیرکننده شوی / تجربه آبشارگردی در دزفول

به جای استفاده از ماشین می توانید با قطار خودتان را به ایستگاه تله زنگ برسانید و از آنجا به سوی شوی بروید؛ البته باید بدانید حدود ۳ ساعت به زمان پیاده روی تان افزوده می شود.

در مسیر آبشار زیبایی های زیادی را می بینید؛ از دره های سرسبز گرفته تا آبشارهای کوچک و بزرگ که با زمزمه آب شما را همراهی می کنند، همه و همه به روح شما جانی تازه می دهند و خستگی را از تن تان به در می کنند.

آب بازی و آب تنی: می توانید به زیر آبشار بروید و کمی آب بازی کنید. در پایین آبشار دوم، حوضچه ای وجود دارد که به دلیل عمق مناسب و موقعیت خوبش می توانید در آن شنا کنید.

غارنوردی: در محل خروجی آبشار غاری دیده می شود که به نقل از محلی ها، کیلومترها طول دارد. البته بدون ابزار و ادوات غارنوردی و آشنایی به اصول اولیه نباید وارد آن شوید؛ اما اگر تجهیزات لازم را دارید بازدید از آن خالی از لطف نیست.

کمپینگ: کمپ در کنار آبشار یکی از جذابیت های سفر به شوی است؛ اگر لوازم این کار را دارید و از توانایی های لازم برخوردارید، این فرصت را از دست ندهید.

منبع: کارناوال

آبشار متحیرکننده شوی / تجربه آبشارگردی در دزفول

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • احمد US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    3 0
    بسیار زیبا
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 0
    عالی
  • امین IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    به یک بار رفتن می ارزد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید