۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55451461

دزفول شهری تاریخی و دیدنی است، در این میان با ما همراه باشید و درباره پلی با قدمت ۱۷۰۰ سال در دزفول بدانید.

پلی با قدمت ۱۷۰۰ سال در دزفول

سلام نو _ سرویس گردشگری: پل قدیم دزفول با قدمت قریب به ۱۷۰۰ سال کهن ترین پل جهان است که هنوز هم تردد بر روی آن در جریان است، این پل بند از یادگارهای عهد ساسانی است که ۹/۵ متر ارتفاع (۲/۵ متر از این ارتفاع مربوط به بند آن است)، یا ۱۷ پایه، ۱۴ چشمه طاق بزرگ و ۱۳ چشمه طاق کوچک دارد. نوع مصالح به کار رفته دراین بنا شامل ماسه، سنگ، قلوه سنگ، آجر و ملات ساروج می باشد.

ویژگی مهم پل تاریخی دزفول

یکی از نکات فنی بسیار جالب در این سازه وجود بستهای سربی ، فولادی جهت اتصال سنگ های پی بنا و کف سازی رودخانه است. تا قبل از ساخت دهانه فلزی که در سال ۱۳۱۶ ه.ش توسط انگلیسی ها ساخته شد، پل درفول دارای چهل و دو چشمه طاق کوچک و بزرگ بوده است.

این پل بند همانند بسیاری از پل بندهای خوزستان درسال ۲۶۰ میلادی پس از شکست امپراطور روم والرین و سپاهیانش توسط شاپور اول ساسانی با طراحی و نظارت مهندسان ایرانی و نیروی کار اسرای روم جهت جبران خساراتی که به شهرهای مرزی وارد نموده بودند ایجاد گردید.

پلی با قدمت ۱۷۰۰ سال در دزفول

این پل که دو منطقه غربی و شرقی دزفول را بهم متصل می‌سازد و در حقیقت رابط راه دزفول - اندیمشک می‌باشد، بر پایه‌ های پل قدیمی ساسانی بنا شده است. و به روزگار عضدالدوله دیلمی و به دوران صفویه و در عصر قاجاریه نیز تعمیر و ترمیم گردیده است.

دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان است که به داشتن باغ‌های مرکبات و رودخانه‌ی پرآب دز شهرت دارد. اما از آثار تاریخی دزفول نیز نمی‌شود گذشت، دیدنی‌هایی مانند سازه‌های آبی، قمش‌ها، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، خانه تیزنو و پل تاریخی.

پل قدیم دزفول یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی استان خوزستان است و حدود هزار و هشتصد سال عمر دارد. این گذرگاه با نام پل ساسانی هم شناخته می‌شود، چرا که در دوره‌ی شاپور اول ساسانی ساخته شده است. دزفول پیشترها دژپل نامیده می‌شد و اشاره به قلعه‌ای داشت که نزدیک این پل ساخته بودند.

پل ساسانی بعد از شکست جنگجوهای روم و به دست سپاه اسیر شده‌ی رومی ساخته شد. به همین دلیل به آن پل رومی هم می‌گویند. در آن زمان پل رومی، جندی‌شاپور و بین‌النهرین را به هم وصل می‌کرده است.

پلی با قدمت ۱۷۰۰ سال در دزفول

پل قدیمی دزفول با قدمت ۱۷۰۰ سال

این‌جا یکی از قدیمی‌ترین پل‌های آجری دنیاست که همچنان پابرجا مانده است. البته آسفالت و گذرگاه کنونی روی پایه‌های قدیمی ساخته شده‌اند و مرمت‌هایی که در دوره‌های مختلف انجام شده، سازه‌ی اصلی را تغییر داده است.

تا سال ۱۳۸۹ ماشین‌ها از روی پل رفت‌وآمد می‌کردند، اما چند سالی‌ست که تنها با پای پیاده می‌توان از روی آن عبور کرد.

پل ساسانی گذشته از مقاومت چندین ساله‌اش، معماری چشمگیری دارد. ۱۷ پایه، ۱۴ چشمه طاق بزرگ و ۱۳ چشمه طاق کوچک این پل را شکل داده‌اند. یکی از علت‌های پابرجا ماندن آن بست‌های سربی و فولادی‌ است که در زمان خودش کم‌نظیر بوده است.

می‌شود ساعت‌ها کنار رودخانه دز نشست، به صدای آب گوش سپرد و چشم را روی این سازه‌ی آجری ارزشمند گرداند. از پل قدیم قدم‌زنان می‌شود به خانه تیزنو رسید که از خانه‌های تاریخی دزفول به‌شمار می‌رود. از ورودی پل در خیابان ساحلی تا تفرجگاه ساحلی علی‌کله، کمتر از ده دقیقه فاصله ماشینی است، جایی که هم بین محلی‌ها محبوب است و هم گردشگران که خاطره‌های خوشی از پیک‌نیک و شنا در آن دارند.

پلی با قدمت ۱۷۰۰ سال در دزفول

بین پل ساسانی و پل جدید دزفول، آسیاب‌های آبی قرار گرفته‌اند. این آسیاب‌ها که شباهت زیادی به آبشارهای آبی شوشتر دارند، در سیلاب فروردین ۱۳۹۸ آسیب دیدند. عمر این آسیاب‌ها مانند پل رومی به دوره‌ی ساسانی می‌رسد و همچنان تماشایی هستند.

استان خوزستان، دزفول.این پل دو منطقه غربی و شرقی دزفول را بهم متصل می‌سازد و در حقیقت رابط راه دزفول - اندیمشک می‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احسان IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 3
    دزفول واقعا بهترین شهر استان خوزستان هست. آب و هوا و رودخانه دز و کوه های سرسبز و مکان های تفریحی فوق العاده .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید