شیوند از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری خوزستان است که با وجود آبشاری شما را به حیرت می‌آورد از این رو با ما همراه باشید و درباره طبیعت شگفت‌انگیز آبشار شیوند در ایذه بدانید.

طبیعت شگفت‌انگیز آبشار شیوند در ایذه

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار شیوند ایذه در استان خوزستان واقع شده است. روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

منطقه شیوند بخشی از مناطق حفاظت شده شالو و منگشت است.روستای شیوند از سه روستای بزرگ شیوند، روستای نوشیوند و پشت آسیاب تشکیل شده و از توابع دهستان دنباله رود شمالی، بخش دهدز شهرستان ایذه محسوب می شود.

این روستا در دل منطقه حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده که رودخانه کارون از شـــرق آن می گذرد. آبشار بلند و مرتفع روستای شیوند نیز از دل کوه فاصله ای حدود چهار کیلومتر را طی می کند و به دریاچه می ریزد.

ویژگی های منطقه شیوند

آبشار شیوند از کوه‌های منگشت سرچشمه می‌گیرد. این آب در مسیر خود چند آبشار بزرگ و کوچک را تشکیل می‌دهد. اما آخرین آنها یعنی آبشار شیوند، ۵۰ متر ارتفاع دارد. این میزان ارتفاع سبب شده است تا این آبشار در زمره مرتفع‌ترین آبشارهای استان قرار گیرد. افزون بر این موارد، خود آبشار در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو قرار دارد.

طبیعت شگفت‌انگیز آبشار شیوند در ایذه

این منطقه به‌واسطه داشتن دریاچه‌ها ورودخانه های مختلف، دارای طبیعت بسیار بی‌نظیری است. بدین‌جهت است که پوشش گیاهی و جانوری بسیار منحصربه‌فردی دارد.

در این ناحیه درختانی همچون بلوط ایرانی، بنه، کتیرا، بن سرخ، انجیر، انار، گردو و… دیده می‌شود. فضای بین این درختان با گل‌هایی همچون شقایق و نرگس پوشیده شده است. به همین جهت محیطی بسیار زیبا و دلربا دارد.

مازاد بر این جانورانی همچون خرگوش، گزار، پلنگ قهوه‌ای، کبک، سنجاب ایرانی، روباه، دارکوب و… در آن به چشم می‌خورد. وجود آنها باعث شده است تا هیجان بازدید از آبشار شیوند ایذه بیشتر شود.

البته جذابیت این ناحیه تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود چراکه در این منطقه بناهای تاریخی مختلفی هم وجود دارد.

امامزاده محمد، قلعه مخروبه هزاره سوم قبل از میلاد، سیاه‌چال قدیمی پل شالو، قلعه تل، سنگ‌نگاره کوه فرح از جمله مکان‌های تاریخی است که در مسیر این آبشار با آن مواجه می‌شوید. از طرفی دیگر، در خود روستای شیوند هم یک کاروان‌سرای قدیمی وجود دارد که متعلق به دوره صفوی است.

طبیعت شگفت‌انگیز آبشار شیوند در ایذه

راههای دسترسی به آبشار شیوند

برای رفتن به شیوند باید در جاده ایذه- دهدز اندکی پس از سد کارون ۳ از یک راه انحرافی که در سمت راست جاده است به سمت دریاچه برویم و در ساحل دریاچه با شناور های مخصوص (بارج) به سوی دیگر رویم. این مسیر در حدود چهارده کیلومتر طول دارد و بارج آن را در حدود یک ساعت و نیم می پیماید.

در ساحل چپ دریاچه پس از پیمودن یک راه روستائی سه و نیم کیلومتری سربالا با اختلاف ارتفاع ۳۳۰ متر و پس از گذشتن از روستاهای شهرک، ده کهنه و سرآسیاب به روستای مرغاب می رسیم. برای رفتن به آبشار باید از مرغاب، یک راه مال رو ۱۵۰۰ متری با اختلاف ارتفاع ۱۸۰ متر را طی کنیم.

در طول این مسیر مناظر زیبائی از حرکت رودخانه در میان درختان به وجود آمده که بسیار دیدنی است. آبشار شیوند در دامنه کوه منگشت و در جنوب شرقی شهرستان ایذه واقع گردیده و یکی از جلوه های زیبای طبیعت خوزستان است.

منبع: سیری در ایران

طبیعت شگفت‌انگیز آبشار شیوند در ایذه

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • شیوندی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    3 0
    آقای محترم آبشار شیوند واقعا در دهستان شیوند در بخش مرکزی شهرستان دزپارته آدرسی که شما میفرمائید مث این میمونه استان یزد رو در کشور ارمنستان معرفی کنید
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام جدیدا مسیری که باید با بارج در آب رفت تغییر کرده وکمتر شده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید