خوزستان مناطق باستانی و تاریخی جذابی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره ۶ نقش برجسته تماشایی در خوزستان بدانید.

۶ نقش برجسته تماشایی در خوزستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای کول فرح ایذه یا همان روستای کهباد منطقه ۲، از جمله املاک فرضعلی وند، از طایفه عالی محمودی می باشد. سنگ نگاره های موجود در این محوطه، مربوط به دوره ی عیلامی هستند. این دوره به هزاره سوم قبل از میلاد (از سال ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد) برمی گردد.

خصوصیات محوطه کول فرح ایذه

روستای کول فرح، در تنگه ای واقع در ۷ کیلومتری شمال شرقی ایذه و انتهای دشت ایذه قرار دارد. در این منطقه، ۶ نقش برجسته دوره عیلامی وجود دارند. با توجه به سنگ نوشته ها، گورها و بقایای ساختمانی در می یابیم که این منطقه پرستشگاه نارسینا بوده است. نارسینا یکی از خدایان دوره عیلامی است.

در محوطه کول فرح تپه های باستانی پرچستان و چغاکره و همچنین، تالاب میانگران وجود دارند. سنگ هایی که از تپه ها کنده می شوند، به ته دره ها یا جایی پایین تپه می ریزند.

در روزگاران گذشته، از این سنگ ها استفاده می کردند و احساسات و عواطف خود را روی آنها نقاشی می کردند. محوطه کول فرح نیز به دلیل واقع شدن در تنگه، محل تجمع سنگ های کنده شده از تپه ها است.

۶ نقش برجسته تماشایی در خوزستان

سنگ نگاره اول: این نقش برجسته روی سنگی به ابعاد ۱.۷۰ سانتی متر در یک متر کنده کاری شده است. تصویر روی سنگ، مربوط به مراسم قربانی کردن آیاپیر، یکی از پادشاهان دوره عیلامی است. این سنگ نگاره در ارتفاع ۶ کیلومتری از دامنه کوه قرار گرفته است.

سنگ نگاره دوم: این نقش برجسته روی تخته سنگی مثلثی شکل ایجاد شده است. روی این سنگ، شخصی در میانه تصویر به حالت نیایش قرار دارد و دست های خود را جلوی صورتش گرفته است. در سمت چپ او ۴ نفر به حالت ایستاده قرار دارند و با احترام او را همراهی می کنند. با وجود اینکه لباس عیلامیان تا قوزک پایشان بود، لباس این شخص تا زیر زانو است.

در مقابل شخصیت میانه تصویر، مراسم قربانی کردن دیده می شود. شخصی گاو نری را از پشت بر زمین نهاده و چند قربانی دیگر روی زمین مشاهده می شوند.

سنگ نگاره سوم: این نقش برجسته روی سنگی چهار گوش به ارتفاع ۲.۸۰ سانتی متر کنده کاری شده است. تصویر این سنگ مربوط به حمل مجسمه یکی از خدایان عیلامی است. چهار مرد این مجسمه را به دوش کشیده اند و پشت سر آنها پادشاه با تعداد زیادی از همراهان قابل مشاهده هستند.

۶ نقش برجسته تماشایی در خوزستان

در ۳ گوشه این تصویر، افرادی در صف های منظم دیده می شوند و در ضلع چهارم (شرقی) مراسم قربانی به تصویر کشیده شده است. همچنین، تصویر ۷ مرد کوچک در این سنگ نگاره دیده می شود.

از آنجایی که این ۷ مرد حکاکی شده بر روی این سنگ نگاره در محوطه کول فرح لخت هستند، به نظر می رسد اسیران جنگی باشند.

سنگ نگاره چهارم: تصویر این سنگ نگاره مربوط به اهدای هدایا توسط پادشاه است. پادشاه بر تختی تکیه زده و جلوی او ۳ میز قرار گرفته اند. روی یکی از آنها هدایایی دیده می شوند.

در مقابل، چندین نفر در ۴ ردیف به حالت احترام قرار دارند. این افراد یک دست خود را به نشانه احترام جلوی صورت و دست دیگر را به سمت جلو خم کرده‌اند.

سنگ نگاره پنجم: در این تصویر، شخصی عیلامی در جلوی یک آتشدان در حال اجرای مراسم مذهبی است. همچنین، تصویر حیوانات قربانی شده در مقابل او دیده می شوند.

سنگ نگاره ششم: این تصویر مانند تصویر شماره سه مربوط به حمل خدایان توسط ۴ مرد است. این افراد کلاه به سر، در حال بلند کردن مجسمه هستند.

منبع: دستی بر ایران

۶ نقش برجسته تماشایی در خوزستان

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ایذه یاسین IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    منظور از ارتفاع شش کیلومتری از دامنه کوه چیست؟
  • ایذه باستان IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برای مشاهده کامل آثار تاریخی پیج ایذه باستان رو دنبال کنید خیلی خوبه
  • محمد IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام ، قدمت آثار عیلامی ایذه مربوط قرن هفتم پیش از میلاد ، نه هزاره سوم پیش از میلاد لطفا" تصحیح کنید .
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    ایذه شهر زیبایی ها و گردشگری ناب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید