اردوغان همچنین شایعات را رد کرد که اهمیت ترکیه در میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین شکست خورده و افزود: برعکس، ما در حال حاضر روابط خود را با روسیه حفظ می‌کنیم. هاکان فیدان، وزیر امور خارجه و ابراهیم کالین، رئیس سازمان اطلاعات ملی به مذاکرات خود ادامه می‌دهند.

اردوغان اعلام کرد برای توقف توافق غلات تلاش می‌کند

رئیس جمهوری ترکیه هشدار داد که پایان دادن به توافق غلات دریای سیاه همانطور که اخیرا اعلام شد، ضربه سختی وارد می‌کند و آنکارا در حال حاضر برای جلوگیری از این امر تلاش می‌کند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در جریان بازگشت از سفرش به سه کشور حوزه خلیج فارس گفت: پایان ابتکار غلات دریای سیاه طیف وسیعی از اثرات مخرب را به همراه خواهد داشت که شامل افزایش قیمت جهانی مواد غذایی، در برخی مناطق تا قحطی و سپس موج جدیدی از مهاجرت را به همراه خواهد داشت. ما از این ابتکار عمل برای جلوگیری از این امر دست نمی‌کشیم.

وی با اشاره به نقش منحصربه فرد ترکیه در تضمین مشارکت این اقدام بشردوستانه افزود: معتقدم که با گفت‌وگو درباره این مساله با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌توانیم مشارکت در این امر را تضمین کنیم.

۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳، روسیه مشارکت خود را در قراردادی که ژوئیه سال گذشته میلادی همراه با ترکیه، سازمان ملل و اوکراین برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین امضا کرد، به حالت تعلیق درآورد. در زمان تمدید قرارداد در ماه‌های گذشته هم مسکو از اجرایی نشدن بخش مربوط به روسیه این توافق، شکایت داشت.

اردوغان ادامه داد، پوتین از کشورهای غربی درباره توافق غلات انتظاراتی دارد و این کشورها باید به این مساله توجه کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس این قرارداد، بیش از ۳۳ میلیون تن غلات از بنادر اوکراین حمل شد و از بحران جهانی غذایی جلوگیری کرد، افزود: ادامه چنین ابتکار حیاتی از نظر نتایج آن به نفع بشریت است.

اردوغان همچنین شایعات را رد کرد که اهمیت ترکیه در میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین شکست خورده و افزود: برعکس، ما در حال حاضر روابط خود را با روسیه حفظ می‌کنیم. هاکان فیدان، وزیر امور خارجه و ابراهیم کالین، رئیس سازمان اطلاعات ملی به مذاکرات خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد، شاید به زودی تلفنی با پوتین صحبت کند بدون آنکه منتظر دیدار احتمالی اوت باشد.

اردوغان گفت: روسیه یکسری انتظارات دارد. اگر به این انتظارات رسیدگی و توجه شود، روسیه به نفع عملیاتی شدن این کریدور غلات اقدام می‌کند. ترکیه از تمامی ابزارهای دیپلماتیک خود برای تضمین این مساله استفاده خواهد کرد که توافق غلات دریای سیاه از سر گرفته شود. توافقی حاصل شده که در یک محیط جنگی به بشریت خدمت می‌کند و ما تمام تلاش خود را برای ادامه آن انجام خواهیم داد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: ما از تداوم این ابتکارعمل پیش از آنکه این روند طولانی شود، اطمینان حاصل می‌کنیم.

اردوغان درباره سفر خود به عربستان، قطر و امارات افزود: ما درباره تداوم رایزنی‌ها و همکاری درباره مسائل منطقه‌ای توافق کردیم. ترکیه وارد دوره جدیدی از روابط دو جانبه با عربستان شده و آنکارا پنج توافقنامه را با ریاض امضا کرد.

وی همچنین گفت که در جریان سفرش به امارات ۱۳ توافقنامه به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار امضا کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین درباره تعلیق عضویت سوئد در ناتو نیز گفت، روند الحاق این کشور به ائتلاف ناتو به تشخیص پارلمان ترکیه وابسته است.

وی در جریان نشست اخیر ناتو در ویلنیوس مواقفت کرد تا پارلمان ترکیه را برای دادن رای مثبت به درخواست سوئد برای عضویت در ناتو ترغیب کند. از آنجایی که پارلمان ترکیه در حال حاضر در تعطیلات تابستانی است، این درخواست را در پاییز امسال تصویب خواهد کرد. همه اعضای فعلی ناتو باید با اضافه شدن کشوری جدید موافقت کنند.

رجب طیب اردوغان همچنین در نشست‌هایی که با سران کشورهای حوزه خلیج فارس داشت، گفت: آنها از آنکارا بابت اقداماتش در ارتباط با مصر تشکر کردند.

اوایل ماه جاری میلادی، ترکیه و مصر روابط دیپلماتیک خود را در سطح سفارتخانه پیش برده و سفرای خود را اعلام کردند.

از سال ۲۰۱۳، روابط بین دو کشور در سطح کاردار بود.

جب طیب اردوغان در ادامه گفت که با بنیامین نتانیاهو در اواخر ژوئیه دیدار و به زودی به لیبی سفر خواهد کرد.

اردوغان همچنین گفت، در روزهای اخیر به صورت جداگانه میزبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ترکیه خواهد بود. دیدار با عباس ۲۵ ژوئیه و با نتانیاهو ۲۸ ماه جاری میلادی است. وی با آنها درباره روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو خواهد داشت.

اردوغان افزود: اولین دیدار خود را با نتانیاهو را انجام خواهم داد و امیدوارم این گام آغاز مرحله بسیار بهتری در روابط ترکیه و اسرائیل باشد.

رئیس جمهوری ترکیه همچینین در پاسخ به سوالی درباره انتقال گاز طبیعی رژیم صهیونیستی از مدیترانه به اروپا از طریق ترکیه گفت: سالمترین پروژه در اینجا انتقال گاز طبیعی به اروپا از طریق ترکیه است. در غیر این صورت هزینه‌های نقل و انتقال گاز طبیعی از دریای مدیترانه به اروپا بسیار بالاست.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید