عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آزاد شدن ینترنت ماهواره‌ای در ایران خبر داد.

آزاد شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران صحت دارد؟

به گزارش سلام نو؛ طبق گفته زارع پور طی هفته‌های گذشته هم در یک اجلاس که تقریبا بالاترین نهاد تصمیم گیر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جهان است، تصمیم گرفتند که براساس پیگیری ایران استارلینک را مکلف کرده که فعالیت در ایران نیازمند مجوز است.

به دنبال گسترش فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور اخیرا مسئولان اعلام کرده‌اند اگرچه این فناوری هیچ وقت جایگزین اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری نخواهد شد اما از فعالیت پلتفرم‌های خارجی و اینترنتی استقبال می‌کنند، البته به شرطی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.

فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران چند ماهی است که مطرح شده اما به صورت جدی همزمان با اعمال محدودیت برای برخی از پیام رسان‌های خارجی بود که مسئولان مربوطه از جمله وزیر ارتباطات درباره فعالیت قانونی آن در کشور اظهار نظر کردند.

درباره اینترنت ماهواره‌ای میتوان گفت که امواج از طریق ماهواره ارسال می‌شود و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص آن یعنی دیش و دریافت‌کننده امواج استفاده کند. کارشناسان معتقدند اگر این نوع از اینترنت فراگیر شود، احتمال تولید تجهیزات آن با قیمت کمتر هم ممکن خواهد بود یا حتی سیم کارت‌هایی مانند آنچه در تلفن ماهواره‌ای استفاده می‌شود، تولید خواهد شد اما هنوز برای رسیدن به این مراحل زود است.

مهم‌ترین نکته درباره این فناوری این است که اینترنت ماهواره‌ای بیشتر در شرایطی به کار میرود که دسترسی معمولی به اینترنت امکان‌پذیر نیست یا از کیفیت پایینی برخوردار است.

علاوه موارد ذکر شده این ماهواره‌ می‌تواند با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود مانند پایداری، انعطاف‌پذیری، تأخیر کم و تأمین ظرفیت قابل ملاحظه و ارزان‌قیمت، کمک شایانی در کاهش شکاف دیجیتال در کشور و سیگنال‌رسانی به مناطق محروم و دورافتاده داشته و به عنوان بخش مهمی در لایه زیرساخت و خدمات پایه معماری شبکه اینترنت نقش‌آفرین است. در این راستا شرکت فضایی اسپیس‌ایکس پروژه اینترنت ماهواره‌ای "استارلینک" را در سال ۲۰۱۵ با هدف فراهم کردن پوشش گسترده اینترنت آغاز کرد.

حال اینترنت ماهواره‌ای کم و بیش در برخی از کشورها فعالیت خود را آغاز کرده و در ایران هم بعضا عنوان می‌شد که نزدیک ۱۰۰ استارلینک فعال شده است اما مسئولان تاکید داشتند درصورتی که این فناوری به صورت قانونی در کشور بخواهد فعالیت کند، از آن استقبال می‌کنند.

در نهایت براساس پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی وزارت ارتباطات، استارلینک ملزم به رعایت قوانین سرزمینی ایران شد؛ در واقع ارائه خدمات از سوی این شرکت در مرزهای کشور به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی غیر مجاز است.

در همین رابطه عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش در حاشیه اجلاس کشورهای عضو سازمان اکو درباره تکلیف کسانی که در ایران از اینترنت ماهوارهای استفاده می‌کنند گفت که از فعالیت پلتفرم‌های خارجی و اینترنتی استقبال می‌کنند به شرطی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند. همچنین وزیر ارتباطات عراق هم اعلام کرد حضور این شرکت و خدماتش در عراق هم منوط به رعایت قوانین این کشور است.

طبق گفته زارع پور طی هفته‌های گذشته هم در یک اجلاس که تقریبا بالاترین نهاد تصمیم گیر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جهان است، تصمیم گرفتند که براساس پیگیری ایران استارلینک را مکلف کرده که فعالیت در ایران نیازمند مجوز است.

او تأکید کرد سرعتی که اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهد حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است اما در شهرهایی که سرویس فیبر نوری دارند تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت داده‌اند و در هر صورت به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های پرسرعت هستند و اینترنت ماهواره‌ای هیچ وقت جایگزین اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبرنوری نخواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید