۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 55450984

دیدن بعضی نقاط ایران بسیار جذاب است به همین دلیل ما را همراهی کنید و درباره گردنه‌ای حیران و تماشایی بدانید.

گردنه‌ای حیران و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی گیلان به قدری زیاد و زیبا هستند که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای بازدید از آن ها به استان گیلان سفر می کنند. گردنه حیران به عنوان یکی از دیدنی های گیلان مسیر ارتباطی میان آستارا و ادبیل را به وجود آورده است. واژه حیران در زبان تالشی به معنی منطقه محصور شده توسط ابر و مه می باشد که این گردنه نیز در اغلب زمان ها غرق در مه و ابر می باشد.

آشنایی با گردنه تماشایی حیران

از زیبایی های گردنه حیران می توان به جنگل های انبوهی که در یک طرف آن هستند و دره ای عمیق و سرسبز در آن سوی گردنه قرار گرفته است اشاره نمود. در اطراف گردنه حیران سه روستا با نام های روستای حاجی امیر بالا، حاجی امیر پایین و ونه بین قرار دارند. هنگامی که در مسیر گردنه حیران در حال رانندگی هستید، از میان مه و ابرهای غلیظی عبور می کنید که بسیار زیبا و تماشایی است و می تواند یکی از تجربه های جالب برای گردشگران باشد.

گردنه‌ای حیران و تماشایی

اغلب اهالی این منطقه به شغل های دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. این گردنه همان قدر که زیبایی دارد، به دلیل پرپیچ و خم بودن مسیر آن همان قدر نیز خطرناک بوده و از همین رو هنگامی که در گردنه حیران درحال رانندگی هستید باید خیلی مراقب بود.

گردنه حیران در هر فصلی زیبایی های منحصر به فرد خودش را دارد و در زمستان ها پوشیده از برف می شود. آب و هوای گردنه حیران حتی در روزهای تابستان نیز سرد بوده و گاهی بارش باران در آن وجود دارد. از آنجایی که گردنه حیران و مناطق کوهستانی اطراف آن یکی از جاذبه های گردشگری گیلان به شمار می روند، تله کابینی را برای آن در نظر گرفتند. سوار تله کابین گردنه حیران که می شوید مسافت ۱۵۰۰ متری را طی می کنید و از مناظر بسیار زیبا و تماشایی عبور می کنید. هنگامی که سوار بر این تله کابین هستید در ارتفاع ۱۷۲۰ متری از سطح دریا قرار دارید و چشم انداز فوق العاده ای به مناطق اطراف خواهید داشت.

گردنه‌ای حیران و تماشایی

اغلب گردشگرانی که از این مسیر برای سفر خود به استان های اردبیل و غرب گیلان استفاده می کنند، حتما سوار این تله کابین می شوند و از زیبایی های طبیعت منطقه شگفت زده می شوند. رستوران ها و کافی شاپ هایی نیز در ایستگاه بالایی تله کابین قرار گرفته اند که چشم انداز بسیار زیبایی به گردنه دارند. و مسیر گردنه حیران مسیری پرپیچ و خم بوده و درختان سرسبز و بلند قامتی اطراف آن وجود دارند که آن را به یکی از زیباترین جاده های کشور تبدیل کرده اند.

گردنه حیران که از مناطق دیدنی گیلان به شمار می رود، مسیر ارتباطی آستارا و اردبیل می باشد و این دو شهر را به یکدیگر متصل می کند. اگر از تهران می خواهید به سمت گردنه حیران بروید، حدود ۶۳۳ کیلومتر مسافت در پیش دارید و حدود ۷ ساعت ۳۰ دقیقه می توانید این مسیر را طی کنید و وارد این مسیر بهشتی و خارق العاده شوید.

آدرس گردنه حیران: استان گیلان، شهر آستارا، منطقه حیران

گردنه‌ای حیران و تماشایی

ویژگی‌های درجه یک گردنه حیران

گردنه‎ حیران، بخشی از مسیر آستارا به اردبیل است که با چشم‎اندازهای زیبا و بدیع، خود تبدیل به مقصدی برای مسافران این خطه شده است. این گردنه نام خود را از روستایی که در سی کیلومتری شهر آستارا قرار دارد گرفته است. کوه‎های سبز و مه گرفته از جمله مناظر آشنای گردنه حیران برای گردشگران است.

یکی از ویژگی های این گردنه وجود چشم‎اندازی وسیع از جنگل‎های انبوه هیرکانی است که در نزدیکی مرز ایران با کشور آذربایجان قرار دارد. به‎ طوری‎ که از یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان به چشم می‎آید. این پارک ملی با وسعتی بیش از چهل هکتار در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان گشایش یافت تا به عنوان یک منبع غنی از گیاهان و جانوران مورد توجه و پژوهش قرار گیرد.

اما محبوبیت گردنه حیران تنها محدود به چشم‎اندازهای مه گرفته آن نیست. در سال‎های اخیر دهکده‎ای توریستی در این منطقه راه‎اندازی شده است. یکی از بخش‎های این مجموعه که همواره مورد توجه گردشگران بوده، تله کابینی ا‎ست که خط سیر آن از منطقه‌ حیران آغاز و در «جنگل فندقلو» پایان می‎یابد. بسیاری از محلی‎ها منطقه فندقلو را به واسطه استخر آبگرم جنگلی آن می‎شناسند.

گردنه‌ای حیران و تماشایی

علاوه بر تله کابین، سورتمه ریلی هم در دهکده توریستی حیران راه‎اندازی شده که به وسیله آن می‎توان گشت و گذاری در دل کوه‎های پوشیده از جنگل داشت. کابین سورتمه تک ‎نفره است و سرعت آن هم توسط سرنشین قابل تنظیم است.

از جمله روستاهای بکر و دیدنی منطقه حیران می‎توان به «مشند» اشاره کرد که در کیلومتر هجده آستارا به اردبیل قرار دارد و طبیعت دست ‎نخورده آن منحصربه‎ فرد است. مردمان این روستا که از قدیم به کار کشاورزی و دام ‎داری اشتغال داشتند، لبنیاتی محلی و ارگانیک تولید می‎کنند که امتحان کردن این محصولات با نان محلی خالی از لطف نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • اذرگون IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    4 0
    قشنگه
  • شهروزکرمی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    3 3
    زنده باد تالش.زنده بادگیلان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید