انجمن صنایع لبنی گفته است اگر قیمت شیرخام تا پایان سال افزایش پیدا نکند، قیمت محصولات لبنی هم افزایش پیدا نخواهد کرد.

تهدید لبنیاتی‌ها به افزایش قیمت / مواد اولیه گران شود ما هم گران می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در حالی در برنامه تهران بیست از شرط و شروط افزایش قیمت محصولات لبنی در آینده سخن گفته است، که این انجمن محصولات خود را به تازگی گران کرده و اعلام کرده اگر قیمت شیر خام افزایش پیدا نکند قیمت لبنیات تا پایان سال افزایش نخواهد یافت.

مگر در طول یک سال چند بار قیمت یک محصول افزایش پیدا می کند؟ مشخص نیست این انجمن براساس چه مجوزی اقدام به گران فروشی های پی در پی می کند؟

هر سال بنا به رسم همیشگی انجمن صنایع فرآورده های لبنی، قیمت لبنیات را به بهانه های مختلف بالا می برد و تولیدکنندگان و صاحبان برندهای بزرگ لبنیات کشور که از اعضای اصلی انجمن صنایع فرآورده های لبنی هستند، از عاملین این افزایش قیمت ها محسوب می شوند. افزایش قیمتی که حتی پیش از حذف ارز دولتی صورت می گرفت و روش و مسلک اصلی اعضای این انجمن است.

امسال انجمن صنایع فرآورده های لبنی پا را فراتر گذاشته است و برای نخستین بار در خرداد ماه امسال بدون هیچ گونه واهمه و مجوزی از دستگاه های نظارتی، خبر از افزایش 30 درصدی قیمت ها داد و روز گذشته در برنامه تهران بیست اعلام کرد اگر قیمت شیر خام تا پایان سال افزایش پیدا نکند، قیمت محصولات لبنی هم افزایش نخواهد یافت!

به نظر می رسد صنف لبنیات در میان صنوف دیگر تافته جدا بافته است و هر وقت هوس افزایش قیمت کند با بهانه های مختلف اعم از افزایش هزینه های جاری یا افزایش قیمت مواد اولیه و یا ... بدون در نظر گرفتن شرایط مردم و مجوزهای لازم اقدام به افزایش خودسرانه محصولات لبنی کرده و ابایی هم از جریمه ندارد زیرا ظاهرا جرایم موجود برای گرانفروشی از بازدارندگی لازم برخوردار نبوده و سود گرانفروشی بسیار بیشتر از مبالغ جریمه است و به نوعی سود نقدی حاصل از گرانفروشی را به جریمه نسیه تعزیرات که معلوم نیست چه کسی داده و چه کسی گرفته است ترجیح می دهند و اغلب قیمت های افزایش یافته نیز باقی می ماند و به گذشته باز نمیگردد .این در حالی است که اصناف دیگر مانند صنف نانوایان و یا تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ و حتی حمل و نقل عمومی و یا خصوصی و بسیاری از صنوف دیگر هم مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه های جاری و غیره را دارند و به سختی امورات خود را می گذرانند ولی بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت محصولات و خدمات نمیکنند و منتظر مجوزهای مراجع ذیصلاح می مانند، اما برای صنف لبنیات همه ساله این رویه عادت شده که ابتدا محصولات خود را گران می کنند و بعد پیگیر مجوز می شوند.!

گرانفروشی برای لبنیاتی ها دو سر بُرد است!

سخنگوی این انجمن با بیان اینکه امسال قیمت شیر خام از ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان با مصوبه وزارت جهاد افزایش یافته ولی باز هم برای دامدار صرفه ندارد، گفت: این یعنی شیرخام ۲۵ درصد افزایش یافته، قیمت حمل و نقل این محصولات ۳۰ درصد و حقوق و دستمزد هم ۲۵ درصد افزایش یافته است و در مقابل قیمت محصولات پتروشیمی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. مجموع این هزینه‌ها وقتی افزایش یافته است و با دستور وزارتخانه‌های مختلف بوده و طبیعی است که قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند، در این شرایط یا باید سرکوب قیمت را داشته باشیم که باعث کاهش عرضه می‌شود و یا اجازه افزایش قیمت را بدهیم و بگذاریم بازار رقابتی شود، در این شرایط می‌توانیم یارانه را به دهک‌های پایین بدهیم تا از آنها حمایت شود. قیمت محصولات لبنی صادراتی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که طبق گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران هم اکنون بیش از 50 میلیون دلار صادرات غذایی، لبنی و فراورده ها به مالزی دارد.

از سویی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌ های چشم‌ انداز غذایی جهان که سالی دو بار منتشر می‌ شود درخصوص وضعیت تولیدات کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در قاره آسیا بوده است و صادرات شیر و لبنیات کشور با رشدی 42 درصدی به یک میلیون و 580 هزار تن رسیده است.

این موضوع را نیز باید در نظر داشت که بر اساس آمار فائو، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بوده است. ایران در این سال 86 هزار تن شیر و لبنیات وارد کرده و در مقابل، 1میلیون و 583 هزار تن شیر و لبنیات صادر کرده است، در واقع 13 درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشورهای دیگر صادر شده است. پیش‌ بینی شده است صادرات شیر و لبنیات ایران در سال جاری به 1 میلیون و 592 هزار تن افزایش یابد.

همچنین کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن بوده است، ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشته است، به‌عبارت دیگر 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال سهم ایران بوده و ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شده است.

در واقع تولیدکنندگان محصولات لبنی در ایران هم از افزایش قیمت های خودسرانه و پی در پی و بدون مجوز در داخل سود می برند و هم از میزان صادرات بالایی که انجام می دهند.

کاهش محصولات لبنی در میادین میوه و تره بار

سخنگوی انجمن صنایع لبنی از کاهش قیمت 20 درصدی محصولات لبنی در غرفه‌ های میادین میوه و تره بار تهران سخن گفت و در ادامه بیان کرد: حاضر هستیم در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود شیر مدارس را تأمین کنیم و وزارت بهداشت باید به دنبال ما باشد نه ما به دنبال آنها.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست که محصولاتی که بیش از 30 درصد از ابتدای سال افزایش یافته است و حالا قرار است با منت و با کاهش 20 درصدی در میادین میوه و تره بار توزیع شود چه محصولات و با چه قیمتی است ، چون لیست مشخصی از اقلام اعلامی موجود نیست و حتی مشخص نیست در کدام میادین میوه و تره بار این غرفه ها وجود دارد؟

سخنگوی این انجمن در حالی در برنامه تهران بیست تاکید کرد که "تولید کننده همیشه قربانی بوده است" که این تولیدکنندگان اغلب اعضای اصلی انجمن لبنی هستند و هرساله بدون مجوز قیمت ها را افزایش داده اند و حتی از این شرایط نهایت استفاده کرده و حجم صادرات خود را افزایش داده اند.

سخنگوی این انجمن در عین حال از سود کم صنعت لبنیات در بورس انتقاد کرده و اظهار داشت: حاشیه سود صنعت لبنی در سال گذشته در بورس ۶ درصد بوده و سال قبل از آن ۴ درصد بوده است، در حالی که قانونا باید ۱۷ درصد باشد، که کمترین میزان سود در بین تمام تولید کننده ها بوده است. ما باید محصولات لبنی را صادر کنیم تا محصول تولید کننده استفاده شود. این میزان سود به معنی فرسایش صنعت است.

قیمت لبنیات از پایان اردیبهشت 1401 افزایش نیافته است!

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در رابطه با عدم افزایش قیمت محصولات لبنی در حالی گفت: قیمت محصولات لبنی از پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ و بعد از جراحی اقتصادی تا پایان اردیبهشت امسال تغییری نداشت، که قیمت لبنیات هر ساله بدون مجوز حتی برخی تا 40 یا 50 درصد افزایش پیدا کرده که پیش از تحریم ها نیز این رویه رسم اعضای این انجمن بوده است.

افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات در خرداد امسال واکنش مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی را در پی داشت و گفت: هرگونه افزایش قیمت لبنیات باید طبق فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد. به طور حتم افزایش قیمت و قیمت‌گذاری کارخانجات لبنی بررسی می‌شود که در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت خارج از فرمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت، با گران‌فروشان برخورد تعزیراتی خواهد شد و عدم رعایت فرمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی به معنای گران فروشی است.

پس چگونه است که این انجمن افزایش قیمت محصولات لبنی را کتمان می کند و می گوید از سال گذشته تا امروز قیمت ها بالا نرفته است. اگر منظور این انجمن چند قلم محصول نه چندان باکیفیت لبنی شامل پنیر یو اف ، شیر نایلونی کم چرب و ماست ساده است که قرار بود با قیمت های پایین تر در فروشگاه ها برای دهک های محروم عرضه شود، که در هر مغازه و فروشگاهی پیدا نمی شود و به صورت محدود در سطح شهر توزیع می شود.

قیمت لبنیات

افزایش 40 هزار تومانی قیمت ماست طی 14 روز!

قیمت بعضی از انواع ماست‌ های پرمصرف نیز تا 25 هزار تومان افزایش یافته است. نگاهی به قیمت انواع ماست‌ های موجود نشان می‌ دهد به جز ماست کم‌ چرب 2.2 کیلویی که جزو اقلام لبنی دارای نرخ مصوب است، دیگر انواع ماست از ساده پرچرب تا محصولات دارای افزودنی به‌ طور میانگین 30 درصد بالا رفته است.

این در حالی است که این محصول لبنی پرمصرف در ماه‌ های قبل نیز شاهد تغییراتی در قیمت بود تا جایی که مجموع رشد قیمت بعضی محصولات از ابتدای امسال بیش از 40 درصد بوده و بعضی اقلام تا 40 هزار تومان بالا رفته است.

به گفته کاربران و همانگونه که در عکس های پایین مشاهده می شود قیمت این برند تا اوایل خرداد 60 هزارتومان بود، تا اینکه در میانه خرداد ماه به 89 هزار تومان رسید و از چند روز بعد 100 هزارتومان شد. یعنی طی حدود 20 روز 40 هزار تومان گران شده است.

قیمت ماست

تصویری از یکی از برندهای تولیدکننده لبنیات که قیمت ماست را طی دو هفته حدود 70 درصد بالا برد.

قیمت ماست

این سخنگو در آخر گفت: درصدد هستیم که محصولات لبنی را در تمام کشور در غرفه‌های میادین میوه و تره بار با حاشیه سود کم عرضه کنیم. اگر قیمت شیر خام تغییر نکند قیمت محصولات لبنی هم تا پایان سال افزایش نخواهد کرد.

مصرف لبنیات در ایران به طور سهمگین سقوط پیدا کرده است

به گزارش ایرنا، فائو مصرف لبنیات در ایران به طور سهمگین سقوط پیدا کرده است. کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید و ناتوانی مردم در خرید محصولات لبنی به خاطر کوچک شدن سفره هایشان، افزایش متعدد قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه و عدم تناسب درآمد خانوارها با هزینه‌ های مصرفی موجب شده که طی 2 سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی نزولی شود.

به طوری که به گفته روشنک روستایی، متخصص تغذیه و دانشجوی دکترای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چند سال گذشته مصرف لبنیات در ایران به مقادیر مصرف دهه 70 و حتی کمتر از آن رسیده است و به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌ های لبنی با افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف این کالا به 40 تا 50 کیلوگرم رسیده است. در مقابل سرانه مصرف شیر در دنیا که برای هر نفر حدود 150 تا 160 کیلو در سال است و در کشورهای آمریکا و فرانسه به حدود 200 کیلو و در شمال اروپا به حدود 300 کیلو هم می رسد.

واکنش سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟

انجمن صنایع لبنی کشور در حالی بدون مجوز قیمت ها را بالا برده است که پیش از این سازمان تعزیرات حکومتی به این تولیدکنندگان هشدارهای لازم را داده بود. در سال های اخیر شاهد انواع برخوردها و جرائم با تولیدکنندگان لبنی بودیم. مرداد ماه سال 1401رییس سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت های سنگین 7تا 8 شرکت تولیدکننده محصولات لبنی و جریمه 10میلیارد تومانی یک شرکت بزرگ لبنی دیگر به علت گران‌ فروشی در یک محصول خبر داد.

همچنین اردیبهشت امسال، مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه 225 میلیارد ریالی 2 شرکت لبنیاتی خبر داد. اما به نظر می رسد این هشدارها جدی گرفته نمی شود و ظاهرا به قدری بازدارندگی ندارد که مانع گران فروشی شرکت های لبنی شود. سود این شرکت ها آنقدر بالا است که جرایم میلیاردی هم نمی تواند از تخلفات جلوگیری کند. شرکت های لبنی هم کوتاه نمی آیند و گران فروشی برای آنها عادی شده است.

لازم به ذکر است پس از افزایش قیمت لبنیات در خرداد ماه امسال سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص گفت: پس از تصمیم‌ گیری برای افزایش قیمت شیر خام، شرکت‌های تولید محصولات لبنی از سازمان حمایت برای افزایش قیمت مواد لبنی درخواست کردند که این موضوع در کارگروه‌های مربوطه در حال پیگیری است؛ اما هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است. افزایش قیمت خودسرانه اقدام به گران‌ فروشی است و هر شرکتی که نسبت به قیمت‌های قبلی افزایش قیمت داشته باشد، مصداق گران‌فروشی و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد. تمامی این تخلفات مورد رسیدگی و برخورد خواهد شد.

بنابراین منتظر اقدامات این سازمان و دیگر سازمان های ذی ربط هستیم و رکنا همچنان این مورد را در جهت استیفای حق مردم پیگیری خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید