روستای ساقی در مسیر جاده ترانزیتی رفسنجان – یزد قرار گرفته و به روستای گردشگری پسته معروف است و این روزها خود را برای چهارمین جشنواره «پسته‌خورون» آماده می‌کند.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

به گزارش سلام نو، روستای ساقی از توابع شهرستان انار، روستایی در دل کویر و در مسیر جاده ترانزیتی رفسنجان- یزد، دو هزار نفر جمعیت دارد و مردمانی خونگرم، مومن و زحمتکش، کشاورز هستند و پسته‌کاری در این منطقه نسل به نسل گشته و این روستا از محل درآمد پسته آباد شده است. مسجد بزرگ و آباد دارد، خیابان‌های آسفالت و روشن و از همه مهم‌تر به‌عنوان منطقه گردشگری پسته شناخته شده است.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

این خدمات با همت جوانان منطقه صورت گرفته، جوانانی که در کنار کارآفرینی و اشتغالزایی در یک شغل دیگر، اکنون با گردشگری به فکر آبادانی و رونق این روستا افتاده‌اند.

سه جشنواره با عنوان پسته‌خورون در ساقی برگزار شده و قرار است چهارمین جشنواره در مهرماه برگزار شود.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

احیای قنوات صدساله روستا برای رونق گردشگری

میثم حسینی عضو شورای این روستا می گوید: روستای ساقی دارای قدمت بالایی‌ست و در گذشته به‌دلیل وجود قنواتی که داشته و آب را از اینجا به دیگر مناطق و روستاها می‌بردند، ساقی نام گرفته است.

عضو شورای روستای ساقی که از جوانان این منطقه است، همت بالایی دارد و در کنار دهیار جوان که یکی از بانوان تحصیلکرده با مدرک دکتری هست، اتفاقات خوبی در منطقه رقم زده‌اند.

این عضو جوان شورای اسلامی روستای ساقی در جمع خبرنگاران از نام‌گذاری بلوار ورودی روستا به نام سردار سلیمانی سخن به‌میان می‌آورد و صرف هزینه‌ای بالغ بر ۵۷۰ میلیون تومان برای روشنایی معابر روستا را ذکر می‌کند.

منطقه گردشگری به نخستین زیرساخت‌هایی که نیاز دارد، عمران و آبادانی است که به گفته حسینی خدمات خوبی در این حوزه انجام شده است.

تیم دهیاری و شورا با این کارها علاوه بر آبادی روستایشان جلوی مهاجرت را گرفته‌اند و قرار است دست به دست هم دهند تا ساقی را به مقصد گردشگران تبدیل کنند و در این راستا گردشگری را یک امتیاز مثبت دانسته‌ و به آن ورود کرده‌اند.

روستا به‌دلیل وجود خوانین در گذشته، ساختمان‌ها و بناهایی با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله دارد که با تلاش این جوانان قرار است به‌عنوان اقامتی، نمایشگاه صنایع دستی و ... از آنها استفاده شود.

به گفته علیرضا حسینی متولی و بنیان‌گذار بحث گردشگری در این روستا، بیش از ۵۰ امضا از وارثان این بناها گرفته شده تا این بناها واگذار شوند و مرمت و احیا شده و در اختیار گردشگری قرار گیرند.

این فعال حوزه گردشگری از احیا و مرمت قنوات روستا نیز سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید: از سال ۹۷ در این روستا فعالیت می‌کنم و در بحث گردشگری پسته ۱۷ پروژه گردشگری تعریف شده که در حال ساخت و مرمت هستند.

وی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه از این جاده روزانه بیش از ۱۲ هزار تردد صورت می‌گیرد، این محور گردشگری می‌تواند جذابیت بالایی برای مسافران عبوری داشته باشد.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

استقبال تورها از منطقه گردشگری پسته

حسینی به ایجاد گذر کالسکه از جاده اصلی تا مجموعه اول گردشگری، ساخت المان و بادگیر اشاره می‌کند و می‌گوید: با ارتباطی که با تورلیدرها داریم، گردشگران کشاورزی به‌ویژه کسانی که به گردشگری پسته علاقه‌مند هستند به این منطقه سفر می‌کنند و تا کنون ۴۰ تور برای حضور در این منطقه ثبت‌نام کرده‌اند.

اما مجموعه گردشگری ساقی دارای مجموعه اقامتی نرجس خاتون، مجموعه اقامتی حمیدالدوله و... است که در میان باغات پسته این طلای سبز خوشمزه قرار گرفته‌اند و به گفته حسینی، طی بازدید گردشگران از این منطقه، حالا دیگر مشتریان پروپا قرص پسته اینجا شده‌اند و علاوه بر خودشان، دوستان و اقوام‌شان نیز پسته مورد نیازشان را از ساقی خریداری می‌کنند.

یکی از بناهای قدیمی این روستا که جزو مجموعه گردشگری است، قرار است اردوگاه مدرسه‌ای شود و در بخشی از آن نیز گلخانه هیدروپونیک راه‌اندازی شود که اشتغالزایی به‌دنبال دارد.

حسینی در این راه، سخت‌ترین کار را فرآیندهای اداری برای گرفتن مجوزها می‌داند و اما ساختن را آسان و بی‌دردسر.

صالحی فرماندار انار نیز به جمع خبرنگاران می‌پیوندد تا از پوستر چهارمین جشنواره پسته‌خورون به همراه امام جمعه و دیگر مسؤولان، رونمایی کند.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیاردی در حوزه گردشگری در ساقی

صالحی، گردشگری را یکی از مسیرهای رشد و توسعه مناطق می‌داند و عنوان می‌کند: تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری در ساقی سرمایه‌گذاری شده است.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

حجت‌الاسلام علیدادی امام جمعه انار نیز اظهار می‌کند: با توجه به اینکه ۲۰ هزار هکتار اراضی شهرستان انار زیر کشت پسته است، جشنواره ضرورت داشت و ان‌شاءالله مهرماه بتوانیم جشنواره خوبی برگزار کنیم.

وی ابراز می‌کند: امسال به فضل الهی و دعای خیر مردم وضعیت کشاورزی نسبت به سنوات گذشته بهتر است و امیدی در دل کشاورزان ایجاد شده و رحمت الهی بیش از گذشته فزونی دارد و این جشنواره‌ها ضمن ایجاد شور و نشاط در مردم اشتغالزایی دارند.

قرار است در جشنواره پسته‌خورون امسال بخش‌های فروش صنایع دستی، کودک، بازی‌های بومی و محلی و شو اسب برگزار شود.

جشنواره پسته‌خورون ۵ تا ۷ مهرماه در روستای ساقی برگزار می‌شود.

منطقه «گردشگری پسته» ایران کجاست؟ | جشنواره پسته خورون چیست؟

روستای ساقی سال ۹۹ روستای دوستدار کتاب نیز معرفی شده و حالا با شعار« ساقی را باید دید» قرار است بیش از پیش برای مردم شناخته شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • AU ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    6 2
    بدون شک رفسنجان پایتخت پسته ایران هست. اما خوب یک جای دیگه هم هست در اصفهان. خور و بیابانک که پسته کاشته میشه و درخت‌های خرمای زیادی داره. ارزش دیدن داره
  • عباس اسماعیلی IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    2 2
    به نظرم یکی از بهترین تصمیمات در جهت آبادانی و شناساندن منطقه به مردم کشورمان می‌باشد .اما اطلاع رسانی ضعیف است .باتوجه به اینکه این روستا در مکانی قرار گرفته که از کنار جاده دور است باید تابلوهای راهنمای چشمگیری در مسیر ترانزیت نسب گردد که بیشتر جلب توجه نماید .وبه فکر استفاده از امکانات روستا برای گردشگران در کل سال بود نه فقط فصل پسته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید