دکتر ماریانا بوسو، متخصص پوست درباره راهکارهای درمان شوره سر، توضیحاتی ارائه داده است.

توصیه پزشک آمریکایی برای درمان شوره سر

به گزارش سلام نو به نقل از ایندیپندنت فارسی، متخصصان می‌گویند برای پوسته‌پوسته شدن کف سر دلایل مختلفی وجود دارد و همه نمی‌توانند تنها با استفاده از شامپوهای ضدشوره استانداردی که در بازار وجود دارد، از شر آن‌ خلاص شوند.

الکسیا دانوان، مدیر خدمات مشتریان در باربر سرجنز گیلد (Barber Surgeons Guild)، یک سالن ترمیم و اصلاح مو که در شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس شعبه دارد، به فاکس‌نیوز آنلاین گفت ۱۴ سال است که به مراجعان کمک می‌کند شوره سرشان را برطرف کنند و سلامت پوست سرشان را بهبود ببخشند.

دانوان می‌گوید عوامل مختلفی در ایجاد شوره سر نقش دارند که خشکی پوست، پسوریازیس، پوست سر چرب و قارچ از شایع‌ترین دلایل‌ آن به شمار می‌روند.

شوره سر چیست؟

به گفته موسسه ملی بهداشت، شوره سر که با نام پیتریازیس کاپیتیس (Pityriasis capitis) نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی غیرالتهابی است که به پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر منجر می‌شود.

به گفته دانوان، در حالی که  زمستان می‌تواند خشکی پوست سر و شوره را در پی داشته باشد، «شوره تابستانی» هم می‌تواند به دلیل عرق، خاک، رطوبت، مواد شیمیایی در آب استخر یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود.

دانوان برای کسانی که شوره سر مزمن دارند، شامپوهای حاوی روی، سلنیوم سولفاید یا کتوکونازول را توصیه می‌کند که به اغلب شامپوهای تجاری ضدشوره اضافه می‌شوند. البته دانوان تاکید می‌کند که این افراد بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا یک نسخه درمانی دریافت کنند.

در مقابل او، برای کسانی که میزان شوره‌ سر آن‌ها اندک است، مداخله پزشکی را ضروری نمی‌داند و توصیه می‌کند موها را برای تمیز کردن از مواد حالت‌دهنده سنگین، با یک شامپوی ملایم و باکیفیت بشویند. او همچنین برس زدن روزانه مو و پوست سر را پیشنهاد می‌کند تا تجمع چربی و پوست مرده در دفعات بین شست‌وشو را به حداقل برسانند.

به گفته دانوان، از آنجایی که پوسته‌ریزی کف سر در اثر آفتاب‌سوختگی هم شبیه شوره است، کسانی که کف سرشان در معرض نور خورشید است، باید از کلاه استفاده کنند تا از بروز این شرایط پیشگیری کنند.

اما دکتر ماریانا بوسو، متخصص پوست مستقر در میامی، معتقد است شوره سر زمانی که پوست سر به طور مرتب تمیز و آب‌رسانی شود، برطرف می‌شود. او به بیماران خود توصیه می‌کند از شامپوهای ملایمی که به طور خاص برای رفع شوره سر ساخته‌ شده‌اند، استفاده کنند.

این شامپوهای تخصصی معمولا حاوی ترکیبات ضدقارچی چون پیریتیون روی، کتوکونازول و سولفید سلنیوم‌اند.

بوسو به فاکس‌نیوز آنلاین گفت که اضافه کردن یک شامپوی ضدقارچ به روال مراقبت از مو کمک می‌کند با شوره سر ناشی از رشد بیش‌ازحد قارچ مبارزه کنید. او همچنین خاطرنشان کرد که مهم است هنگام شست‌وشو، پوست سر و موها را به طور کامل آب‌کشی کنید تا مطمئن شوید هیچ ذره‌ای باقی نمانده است.

بوسو همچنین به کسانی که به دنبال رفع شوره سرشان‌اند، هشدار داد استفاده از ابزارهای حرارتی و محصولات آرایشی را به حداقل برسانند، زیرا ممکن است شوره سر را تشدید کند.

سلستین گیتائو، تریکولوژیست (متخصص مو و پوست سر) نیز به فاکس‌نیوز گفت که بر اساس تحقیقات، حدود ۵۰ درصد افراد در مقطعی از زندگی با مشکل شوره سر مواجه می‌شوند. او می‌گوید که شوره سر معمولا در اثر کلونیزاسیون [شرایطی که باکتری‌ها افزایش می‌یابند اما به دلیل سیستم ایمنی قوی فرد به عفونت منجر نمی‌شود] قارچ مخمری به نام مالاسزیا گلوبوزا (Malassezia globosa) در پوست ایجاد می‌شود.

به گفته او مالاسزیا گلوبوزا از چربی (سبوم) تغذیه و آن را به یک محصول اسید اولئیک تجزیه می‌کند که باعث می‌شود پوست برخی از افراد در تماس با این اسید تحریک شود و بخارد.

او همچنین گفت که این تحریک باعث می‌شود سلول‌های پوست سریع‌تر ازحدمعمول ریزش کنند تا از شر ماده محرک خلاص شوند.

به گفته گیتائو، قارچ‌های عامل شوره در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و شرایط را بدتر می‌کنند. او می‌گوید که وقتی رطوبت زیاد است، عرق به‌سرعت تبخیر نمی‌شود و این رشد مالاسزیا گلوبوزا را تحریک می‌کند و احتمال بروز شوره سر را افزایش می‌دهد.

او نیز شامپوهایی حاوی ترکیبات ضدقارچ چون کتوکونازول، روی، قطران یا اسید سالیسیلیکند را توصیه می‌کند.

انجمن پوست آمریکا درباره استفاده از شامپوهای ضدشوره توصیه می‌کند که افراد دستورالعمل روی بسته‌بندی از جمله زمان استفاده را مطالعه و به آن‌ها عمل کنند. به گفته انجمن پوست آمریکا، در حالی که در دستورالعمل برخی از این محصولات توصیه می‌شود حدود پنج دقیقه روی سر بماند، برخی چنین روش استفاده‌ای ندارند.

این انجمن همچنین خاطرنشان کرد که در درمان شوره سر باید بافت و نوع مو را در نظر گرفت.

پ
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید