در تصویر اینفوگرافی زیر به معرفی ۱۰ شهر برتر جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳، پرداخته‌ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

بهترین شهر جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳ کدام است؟ + عکس
به گزارش سلام نو به نقل از Fortune، وین (پایتخت اتریش) برای دومین سال متوالی جایگاه نخست مناسب‌ترین شهر جهان برای زندگی را تصاحب کرده است و کپنهاگ (پایتخت دانمارک) نیز در رده دوم قرار دارد.
نظر به عادی شدن زندگی افراد و ارتقای کیفیت‌های آموزشی، سلامت و امکانات فرهنگی، جدیدترین لیست مناسب‌ترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳ توسط Economist Intelligence Unit (EIU) اعلام شد.

نمره‌دهی به شاخص‌های زندگی مطلوب شهری نتایجی را در پی داشته که در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. (در اصطلاح علمی شهرسازی از عنوان زیست‌پذیرترین شهرهای جهان استفاده می‌شود.)

بر اساس نشانگرهای متعدد، وین (پایتخت اتریش) برای دومین سال متوالی جایگاه نخست مناسب‌ترین شهر جهان برای زندگی را تصاحب کرده است و کپنهاگ (پایتخت دانمارک) نیز در رده دوم قرار دارد. نکته جالب در این فهرست، جهش هماهنگ سیدنی و ملبورن از استرالیاست که رده‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند، هر چند که سال گذشته میلادی به علت عوارض گسترده ناشی از شیوع کرونا، جایگاه این دو شهر تنزل پیدا کرده بود.

رتبه‌بندی مناسب‌ترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۳ بر اساس بیش از ۳۰ معیار انجام می‌پذیرد که در پنج شاخه اصلی دسته‌بندی می‌شوند:

  • ثبات (Stability)
  • آموزش (Education)
  • فرهنگ و محیط زیست (Culture & Environment)
  • سلامت (Health Care)
  • زیرساخت (Infrastructure)

بر این اساس، ۱۷۳ شهر جهان بر اساس داده‌های منتشر شده در تاریخ ۱۳ فوریه و ۱۲ مارس سال جاری میلادی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در لیست ارائه شده شهرهای دمشق (پایتخت سوریه) و تریپولی لیبی با در نظرگیری سه عامل ناآرامی‌های اجتماعی، تروریسم و جنگ در رده آخر این جدول قرار دارند. سه شهر از بریتانیا (لندن، منچستر و ادینبورگ) و دو شهر از کالیفرنیای آمریکا (لس آنجلس و سن دیگو) با افت شدید جایگاه نسبت به سال ۲۰۲۲ مواجه شدند. اما در این میان کلان‌شهرهای چین در یک وضعیت نسبتا با ثبات، رتبه سال گذشته خود را حفظ کرده‌اند.

شهرهای آسیا – پاسفیک همچنان رو به رشد

شهرهای این منطقه بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. به طور مثال، شهر ولینگتون (Wellongton) در نیوزلند با رشد ۳۵ پله‌ای جایگاه ۲۳ را در میان برترین شهرهای جهان تصاحب کرد. همچنین اوکلند (پایتخت نیوزلند) نیز توانست با ۲۶ پله صعود به طور مشترک با اوزاکای ژاپن در رده دهم بایستد. از طرف دیگر هانوی ویتنام با ۲۰ رتبه پیشرفت در رده ۱۲۹ برترین شهرهای جهان توقف کرد.

وضعیت مناسب و رو به رشد شهرهای خاورمیانه

said Upasana Dutt، سرپرست تیم ارزیابی زیست‌پذیری مجموعه EIU معتقد است که تغییر وضعیت شهرها در دوران پساکرونا زیست‌پذیری مطلوب در سال ۲۰۲۳ را نوید می‌دهد. افزایش حضور دانش‌آموزان در مدارس و تقویت کیفیت آموزش، از طرف دیگر کاهش قابل توجه محدودیت در مراکز درمانی (اشاره به محدودیت‌های کرونایی دوران پاندمی) و همچنین یک پیشرفت خاص در اقتصادهای در حال توسعه واقع شده در شهرهای خاورمیانه و آسیا همگی نشانه‌های امیدبخش وضعیت مناسب زندگی شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ هستند.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی آینده مناسب شهرهای خاورمیانه می‌تواند از دلایل متعددی نشات بگیرد. نخست آنکه برگزاری رویداد مهم ورزشی مانند جام جهانی فوتبال در خاومیانه (قطر) علاوه بر ایجاد وجهه مناسب از منطقه خلیج فارس در اذهان جهانیان، گردش مالی گسترده‌ای را به سبب حضور نزدیک به دو میلیون طرفدار فوتبال از سرتاسر جهان در جنوب خلیج فارس ایجاد کرد. همچنین توافقات سیاسی بین ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت منطقه‌ای و پایان جنگ یمن و از طرفی دیگر چراغ سبز کشورهای عربی شمال آفریقا به برقراری روابط موثر با ایران نیز ثبات در منطقه خاورمیانه را نوید می‌دهد.

افزون بر اینها، سال به سال شاهد افزایش قابل توجه ورود سرمایه‌ چینی‌ها در منطقه از بندر گوادر پاکستان گرفته تا طرح توسعه بندر فاو عراق و ساخت بندر مبارک کویت هستیم و توافقنامه‌های اقتصادی چین و عربستان نیز از سرمایه‌گذاری گسترده چشم‌ بادامی‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر می‌دهند.

اینفوگرافیک

کد خبرنگار: ۱۵
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید