اکنون که می‌دانید برنج‌های باکیفیت و خوش‌پخت ایرانی با قیمت‌های اقتصادی در بازار ایران یافت می‌شود، هرچه سریع‌تر برنج اصیل ایرانی را جایگزین برنج‌های بی‌کیفیت و مضر خارجی کنید.

لیست برنج اقتصادی ایرانی

قیمت بالای برنج اعلای ایرانی شما را به‌سمت مصرف برنج‌های بی‌کیفیت خارجی کشانده است؟ ورود انواع برنج اقتصادی ایرانی در سال ۱۴۰۲ به بازار کل کشور، مسئله قیمت را برای خانوارهای ایرانی را حل کرده است. از جمله برنج‌های اقتصادی و خوش‌قیمت ایرانی می‌توان به برنج سرلاشه، برنج ندا، برنج فجر و خوش‌پخت اشاره کرد که از قیمت پایین‌تری برخوردارند. همراه ما باشید تا مفصل درباره هریک و ویژگی‌های مختلف آنها مثل عطروطعم، ری و کیفیت پخت آنها صحبت کنیم.

برنج سرلاشه؛ برنج اقتصادی ایرانی

برنج سرلاشه یا شکسته یکی از انواع برنج اقتصادی ایرانی است که به نسبت برنج سالم قد و قواره کوچک‌تری دارد. برخلاف برنج لاشه، تعداد دانه‌های سالم این نوع برنج بیشتر و فقط نوک دانه‌ها کمی پریده است. این برنج‌ها طی مرحله غربال‌گری از برنج‌های سالم ایرانی جدا می‌شوند و با قیمت کمتر روانه بازار می‌شوند. برنج سرلاشه می‌تواند محصول غربال‌شده برنج‌های باکیفیت هاشمی و طارم باشد. بنابراین همان کیفیت مطلوب و پخت خوب برنج اصلی را دارند. از طرفی تعداد دانه‌های شکسته مثل نیم‌دانه در آنها بسیار کم است. از این رو می‌توان آن را برای مصارف روزانه و مهمانی‌های خودمانی پخت و سرو کرد.

قبل از خرید برنج سرلاشه، مهم است فرق آن را با برنج لاشه و نیم‌دانه بدانید و از فروشندگان معتبر اقدام به خرید کنید. دقت کنید که درصد وجود نیم‌دانه و دانه‌های شکسته در برنج سرلاشه بسیار کم (کمتر از ۱۰ درصد) است. این برنج در جایگاه یک برنج اقتصادی ایرانی فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه است، هضم آن نسبت به برنج‌های دیگر راحت‌تر است، با توجه به مرغوبیت برنج، کیفیت پخت و عطر دل‌پذیری دارد و به راحتی می‌توان آن را در انواع دسرهای شله زرد، حلیم و شیر برنج استفاده کرد.

برنج ندا؛ برنج اقتصادی ایرانی

لیست برنج اقتصادی ایرانی

به طور کلی برنج ندا از نظر کیفی بسیار شبیه برنج طارم محلی می باشد. در حالت عادی طول آن ۷ میلی متر و پس از پخت به ۱۰ میلی متر خواهد رسید، میزان ری آن متوسط می باشد. رنگ آن سفید مایل به کرم است. اندازه دانه بلند و شمشیری می باشد. به دلیل شباهت این برنج به شمشیر و قلم با نام برنج شمشیری شناخته می شود. این برنج پس از پخت به نسبت دیگر برنج های اصلاح شده مدت زمان بیشتری نرم خواهد ماند. هر چند عطر و بوی کمتری نسبت به برنج های طارم و هاشمی دارد. عطری متوسط داشته و کیفیت پخت آن مطلوب است.

برنج ندا حاصل تلاش محققان در آزمایشگاه‌های ایرانی و روندهای تحقیقاتی فراوان است و به‌عنوان یک برنج پرمحصول در حوزه شمال کشور کاشت می‌شود. این برنج‌ اصلاح‌شده یکی از انواع برنج اقتصادی ایرانی درجه‌یک است و دانه‌های شفاف و شیشه‌ای آن بعد از پخت مدت‌زمان طولانی‌تری نرم می‌مانند که یکی از مزیت‌های این برنج است. جالب است بدانید این برنج از ترکیب سه نوع برنج حسن سرایی، سنگی طارم و آمل ۳ در آزمایشگاه به‌دست آمده و اولین بار دکتر قربانعلی نعمت زاده آن را معرفی کرده است. شما عزیزان می‌توانید این محصول را در کنار انواع برنج‌های خوش‌قیمت و اقتصادی از وب‌سایت های معتبر برنج مانند کاویش سفارش دهید.

برنج فجر؛ برنج اقتصادی ایرانی

فجر جزو خوش‌قیمت‌ترین برنج‌های ایرانی است و سفره افرادی که نمی‌توانند هزینه بالای گران‌ترین برنج‌های ایرانی شمال کشور را بپردازند، رنگین می‌کند. این برنج محبوب با کارایی و کیفیت فوق‌العاده خیلی زود نگاه‌ همه را به‌سمت خود جلب کرد و در ردیف برنج‌های صادراتی ایران قرار گرفت. این برنج حاصل آزمایشات مختلف روی ژنتیک برنج‌های باکیفیت دیگر است و با قیمت ارزان‌تر نسبت به برنج‌های پرطرفدار هاشمی و طارم روانه بازار می‌شود. کیفیت این برنج به‌قدری مطلوب است که بسیاری از رستوران‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند تا هم غذای خوب برای مشتری سرو کنند، هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

برنج اقتصادی ایرانی فجر در مناطق مختلف قابل کشت است؛ مادامی که منطقه کشت سرد و کوهستانی باشد. اگر برنج‌شناس باشید، در نگاه اول ظاهر خنجر مانند این برنج را از نمونه‌های تقلبی تشخیص می‌دهید. قد دانه‌های برنج در حالت عادی حدود ۸ میلی‌متر و بعد از پخت حدود ۱۰ میلی‌متر است. اگر برنج حاصل کشت بذر ۷۰ روزه باشد، نباید انتظار عطر و بوی زیادی داشته باشید. اما اگر برنج حاصل از بذر ۹۰ روزه را تهیه می‌کنید، عطر و بوی منحصربه‌فرد آن هوش از سرتان می‌برد.

جالب است بدانید مقاومت عالی برنج فجر در برابر آفات نیاز به مصرف سموم را به حداقل می‌رساند تا برنجی که وارد بازار می‌شود، کاملا سالم و ارگانیک و یک برنج ایرانی معطر و درجه یک باشد.

برنج خوشپخت؛ برنج اقتصادی ایرانی

لیست برنج اقتصادی ایرانی

برنج خوشپخت ایرانی در جایگاه یکی از محبوب‌ترین انواع برنج اقتصادی ایرانی، مهمان سفره خانواده‌هایی است که به‌دنبال برنج باکیفیت اما ارزان می‌گردند. این برنج پرمحصول در شمال کشور کشت می‌شود و یک سر و گردن از برنج‌های هندی و خارجی مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر است. طول دانه‌های این برنج خوش قد و قواره بعد از پخت به یک سانتی‌متر می‌رسد و می‌توان گفت میزان ری آن متوسط می‌باشد. در عوض شاید برای کسانی که دنبال برنج معطر ایرانی با عطر و طعم قوی می‌گردند، چندان مورد پسند نباشد. همچنین رنگ دانه‌های شیشه‌ای این برنج نسبت به سایر برنج‌ها متفاوت است و بعد از پخت سفت و خشک نمی‌شود.

این برنج ایرانی به‌رغم درجه مرغوبیت بالا، از قیمت کاملا مناسب و متعادل برخوردار است و با خیال راحت می‌توان آن را در مهمانی‌ها و مجالس رسمی سرو کرد.

برنج ایرانی اقتصادی بهترین جایگزین برنج خارجی

اکنون که می‌دانید برنج‌های باکیفیت و خوش‌پخت ایرانی با قیمت‌های اقتصادی در بازار ایران یافت می‌شود، هرچه سریع‌تر برنج اصیل ایرانی را جایگزین برنج‌های بی‌کیفیت و مضر خارجی کنید، به نفع شما و خانواده عزیزتان است. این برنج‌ها با عطر و طعم مطلوب، ذائقه ایرانی‌پسند ما را راضی نگه می‌دارند و نه‌تنها ضرری ندارند، بلکه برای سلامتی بسیار مفیدند. شما می‌توانید این برنج‌های اقتصادی را به‌صورت عمده یا خرد از فروشگاه اینترنتی کاویش با کمترین قیمت تهیه کنید و در به‌صورت پک بسته‌بندی‌شده در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید