استفاده از لنز برای دختران بسیار جذاب است و بسیاری از دختران در کنار آرایش از لنزهای چشمی استفاده می کنند؛ اما جالب است که بدانید استفاده نادرست از لنزهای چشمی می تواند به عفونت چشم و نابینایی منجر شود.

خطر کور شدن درپی استفاده از لنزهای چشمی + عکس

به گزارش سلام نو، عفونت چشم در اثر استفاده نادرست از لنز و عدم رعایت بهداشت بسیار جدّی است و زنگ خطری برای تهدید سلامت و بینایی چشم محسوب می شود. این عارضه می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سلامت چشم وارد کند و حتی به نابینایی ختم شود.

عواملی مانند ویروس ها، میکروارگانیسم ها، باکتری ها یا قارچ ها زمانی که به قسمتی از چشم یا محیط اطراف آن نفوذ پیدا کنند به راحتی میتوانند لنز را آلوده کنند، بنابراین اشخاصی که به هر دلیلی از لنز استفاده می کنند باید به طور مستمر آن را ضدعفونی کنند.

احساس درد در نواحی چشم، قرمزی چشم (که با استفاده از قطره چشم نیز برطرف نمی شود)، تاری دید یا حساسیت به نور، ریزش اشک از چشم یا ترشحات غیر عادی، احساس وجود یک جسم خارجی در چشم از جمله علائم عفونت چشم در اثر استفاده نادرست و عدم رعایت بهداشتی از لنزهای چشمی است. علائمی که زنگ خطری برای تهدید سلامت و بینایی چشم است و باید هرچه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کرد؛ اگر چنانچه به موقع فرد مبتلا تحت درمان قرار نگیرد، این امر می تواند منجر به نابینایی (Blindness) و پیوند قرنیه او شود.

دکتر مسعود صادقی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص گفت: چشم انسان مکانیزم های دفاعی متعددی برای دور کردن میکروارگانیسم ها دارد که مهم ترین آن ها اشک و آنزیم های داخل چشم است. اپیتلیوم قرنیه و ملتحمه نیز اتصالات بین سلولی بسیار محکمی دارند که به جز انواع خاصی از میکروارگانیسم ها، بقیه میکروارگانیسم هایی که در سطح چشم قرار می گیرند، به راحتی امکان نفوذ به بافت های زیرین را پیدا نمی کنند بنابراین اگر یک عدسی تماسی بتواند باعث اختلال در این مکانیسم های دفاعی بشود طبیعتا می تواند افزایش ریسک عفونت را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد.

این دکترای تخصصی اپتومتری ادامه داد: جنس عدسی تماسی هم نقش بسیار مهمی دارد؛ عدسی های تماسی سخت به دلیل سطح صیقلی و تمایل به چسبندگی کمتر، معمولاً ریسک کمتری برای ایجاد عفونت دارند اما عدسی های تماسی نرم، پتانسیل بیشتری برای چسبیدن میکروارگانیسم ها و انتقال آنها به داخل چشم دارند از اینرو مصرف کننده باید هنگام استفاده از این لنزها، نکات بهداشتی را رعایت کند.

به گفته او، چنانچه مصرف کننده ای با استفاده از مواد ضدعفونی کننده صحیح و مناسب، سطح عدسی تماسی را ضدعفونی کند، خطر ایجاد باقی ماندن میکروارگانیسم ها و نفوذ عفونت به بافت های چشم به شدت کاهش پیدا می کند.

هنگام استفاده از لنز این نکات را رعایت کنید:

– به هیچ وجه از آب شیر یا حتی اب آشامیدنی برای شست و شوی لنز خود استفاده نکنید.

– از محلول های دست ساز و سرم های نمکی به هیچ عنوان برای شست و شو لنز استفاده نکنید، این نوع محلول ها نقشی در ضدعفونی کردن لنز ندارند.

– به هیچ عنوان هنگام دوش گرفتن یا رفتن به استخر لنز داخل چشم هایتان نباشد.

- ماهیانه جا لنزی خود را تعویض کنید؛ استفاده طولانی از یک محفظه نگهداری لنز و تعویض نکردن محلول داخل آن و ضدعفونی نکردن هفتگی آن یکی دیگر از علل شایع التهاب چشم می شود.

– پس از هربار استفاده باید لنزها را با محلول مخصوص ضدعفونی کنید. اثر گذارترین نوع ضدعفونی مالش آن با نوک انگشت است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید