به گفته مسعودی فر، نواحی پر جمعیت حاشیه شهر، کمپ های تعبیه شده برای جمعیت های داخلی جا به جا شده (به عنوان مثال در شرایط وقوع بلایای طبیعی) و یا کمپ های جمعیت های مهاجرین در صورت عدم دسترسی به حداقل ملزومات مورد نیاز شامل آب سالم و فاضلاب بهداشتی، مناطقی هستند که به طور قابل توجهی در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

در فصل تابستان مراقب بیماری وبا باشید! + راه‌های پیشگیری

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، بیماری وبا هنوز به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی با مرگ و میر سالانه ۲ میلیون نفر در دنیا محسوب می‌شود؛ در حالی که با درمان صحیح و مناسب، میزان کشندگی این بیماری می‌تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

تاکنون هفت همه گیری وبا در دنیا ثبت شده که در ۶ مورد بیشتر ناشی از بیوتیپ کلاسیک بوده و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری در ۴۷ کشور دنیا شایع تر است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون سازمان جهانی بهداشت طغیان وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون و همچنین برخی از ایالت های کشور افغانستان، پاکستان و عراق گزارش کرده است.

هر ساله بیماری وبا در فصل گرما شیوع می یابد و از خرداد ماه سال جاری وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار صادر می‌شود که به صورت روزانه از بیماران مبتلا به اسهال در بیمارستان‌های تحت پوشش خود نمونه‌برداری کنند که اگر از نظر وبا مثبت شد، ‌ اقدامات مقابله‌ای آغاز شود.

مریم مسعودی فر سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه معتقد است: با توجه به فصل گرما و شیوع مجدد بیماری وبا راهنمای کشوری مراقبت و درمان بیماران مشکوک مبتلا به وبا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.

نواحی پر جمعیت حاشیه شهر و افرادی که به آب سالم و فاضلاب بهداشتی، دسترسی ندارند، به طور قابل توجهی در معرض خطر وبا قرار دارندوی افزود: وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود. این بیماری با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد و از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می توانند با موفقیت درمان شوند، در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود، همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

به گفته مسعودی فر، نواحی پر جمعیت حاشیه شهر، کمپ های تعبیه شده برای جمعیت های داخلی جا به جا شده (به عنوان مثال در شرایط وقوع بلایای طبیعی) و یا کمپ های جمعیت های مهاجرین در صورت عدم دسترسی به حداقل ملزومات مورد نیاز شامل آب سالم و فاضلاب بهداشتی، مناطقی هستند که به طور قابل توجهی در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی افزود: پیشگیری و کنترل این بیماری مستلزم به کارگیری یک استراتژی چند بخشی و ترکیبی مشتمل بر اجرای نظام مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اجرای اقدامات درمانی مناسب است.
 

وبا؛ قابل پیشگیری و درمان، اما کشنده

محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه گرم شدن هوا شرایط را برای رشد میکروب وبا فراهم می‌کند، گفت: در صورت ابتلا به این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنید، چرا که تاخیر در روند درمان خطر جانی به دنبال دارد.

سهرابی اظهارداشت:علیرغم پیشرفت‌های زیاد در حوزه بهداشت، هرساله مواردی از بیماری وبا در کشور بروز می‌کند که با اقدامات بموقع کادر بهداشتی درمانی از گسترش و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری می‌شود. البته قدمت این بیماری به سال‌های دور برمی‌گردد و تا به‌ امروز علت بروز بسیاری از همه‌گیری‌هاست.

وی از شناسایی زودرس، درمان و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از وبا درکشور خبر داد و تاکید کرد: هر سال با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب این بیماری در محیط ایجاد و زمینه بیمار شدن افراد فراهم می‌شود.

وبا از چه راههایی منتقل می‌شود

سهرابی ادامه داد: میکروب وبا از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین در مواردی از طریق عدم رعایت بهداشت فردی انتقال انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد. از آنجا که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است باید در پیشگیری از بیماری نهایت دقت را داشت.

شست‌و شوی با دقت سبزی، صیفی و میوه‌جات شستن دست‌ها پیش از صرف غذا باید مورد توجه قرار گیردمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به علامت‌های ابتلا به وبا اشاره کرد و افزود: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پری و غرغر شکم، گرفتگی ساق پا و فقدان دل درد و دل پیچه از نشانه‌های ابتلا به بیماری وباست. در صورت مشاهده علامت‌های مذکور باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد چرا که تاخیر در روند درمان می‌تواند تهدید جدی برای جان بیمار باشد.

سهرابی شست‌و شوی با دقت سبزی، صیفی و میوه‌جات (پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شست وشو و آبکشی)، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای مصرف خوراکی و یا شست و شوی ظروف و همچنین شنا نکردن در آب‌های آلوده را از مهمترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا عنوان و تاکید کرد: ازخرید و مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد خودداری و در مراکزی که به رعایت اصول بهداشتی آن اطمینان ندارید پرهیز کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید