یک نکته مهم هنگام خرید Zero Client، بررسی تجربه کاربر نهایی است. کاربران نهایی معمولا به دنبال تجربه ‌ای یکپارچه هستند که در آن هیچ تأخیری در بازیابی داده یا ارائه تصویر وجود نداشته باشد. کاربران به کیفیت رسانه ارائه شده نظیر متن، تصویر، صدا یا سایر رسانه های در حال جریان اهمیت می دهند.

هنگام خرید زیرو کلاینت به چه نکاتی توجه کنیم؟

مشکلات مکرر در به‌روزرسانی زیرساخت ‌ها، نقض های امنیتی و کمبود بودجه در بخش IT، خیلی از مدیران شرکت ها را به سمت زیرو کلاینت (Zero Client) برای مجهز شدن به یک زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) سوق داده است.

به طور کلی مزایای یک زیرو کلاینت، نسبت به رایانه‌ های رومیزی یا حتی انواع تین کلاینت بسیار بیشتر است. این دستگاه به خوبی جایگزین لپ تاپ، مینی کامپیوتر و حتی کیس شده و سرویس مورد نظر را به کاربران ارائه می‌دهد اما با وجود این مزیت ها، باید گفت که همه زیرو کلاینت ها با نیازهای کاری شما مطابقت ندارند. بنابراین قبل از خرید نهایی یک زیرو کلاینت، حتما بررسی های لازم را انجام دهید تا از قابلیت های آن مطمئن شوید. در ادامه به تمام نکات تخصصی لازم برای خرید زیرو کلاینت اشاره خواهیم کرد.

نکات لازم برای خرید زیرو کلاینت چیست؟

به نظر شما مهم ترین فاکتورهایی که باید در هنگام خرید یک زیرو کلاینت در نظر گرفت چیست؟

  • توجه به رضایت دیگر مشتریان از برند محصول
  • تناسب کامل دستگاه انتخابی با کاربری شما
  • بالا بودن سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران

علاوه بر این ها، عناصر کلیدی دیگری نیز وجود دارد که برای انتخاب بهترین زیرو کلاینت باید بررسی شوند. این عناصر عبارتند از:

  1. فرآیند نصب ساده و آسان

راه اندازی زیرو کلاینت ها به طور کلی، شامل چند مرحله مشخص است که در بیشتر آنها مشترک می‌باشد. با این وجود قبل از خرید دستگاه بهتر است از نحوه نصب و نگهداری و یا حتی پیش نیازهای راه اندازی آن مطلع شوید. همچنین باید بررسی کنید که آیا الزامات نصب آن با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر؟ به طور مثال باید بررسی کنید که زیرو کلاینت مورد نظر شما از کدام پروتکل های RDP، DDP یا PCOIP پشتیبانی می‌کند؟

برخی از آنها از همه پروتکل های ارتباطی پشتیبانی نمی‌کنند که این منجر به محدودیت استفاده خواهد شد. همچنین در صورتی که زیروکلاینت از پروتکل PCOIP و یا Citrix استفاده کند، برای راه اندازی آن حتما به سرورهای بسیار قدرتمندی نیاز است.

  1. امنیت بالا

به طور کلی، زیرو کلاینت ها نسبت به کامپیوترها سطوح امنیتی قوی تری دارند. در واقع آنها سیستم عاملی ندارند که بتوان داده ها را بر روی آن ذخیره کرد؛ زیرو کلاینت یک محیط دسکتاپ مجازی را فراهم می‌کند که تمام پردازش اطلاعات آن در سمت سرور است.

به عبارت دیگر، همه برنامه ها بر روی یک سرور در یک مرکز داده از راه دور ذخیره و مدیریت می‌شوند، سپس با استفاده از پروتکل ارتباطی آن به دستگاه زیرو کلاینت ارسال می‌شوند. به این ترتیب، کاربران نمی‌توانند نرم ‌افزارهای مخرب بر روی آن نصب کنند یا به اشتباه فایل‌ های سیستم را حذف کنند.

با این حال، زیرو کلاینت هایی نیز وجود دارند که به خاطر داشتن برخی معایب ممکن است تا حدی آسیب پذیر باشند. از این رو برخی از فروشندگان زیرو کلاینت، امنیت این دستگاه را بسیار جدی می‌گیرند و ویژگی های امنیتی بیشتری را در آن لحاظ می‌کنند.

فراموش نکنید که خرید یک زیرو کلاینت ارزان و نامرغوب می‌تواند امنیت زیرساخت دسکتاپ مجازی شما را به خطر بیاندازد. شما باید به دنبال خرید دستگاه هایی باشید که در کنار قیمت مناسب، به دلیل ویژگی هایی نظیر امنیت بالا، طرفداران زیادی در بازار پیدا کرده اند.

هنگام خرید زیرو کلاینت به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید زیرو کلاینت به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. کنسول مدیریتی پیشرفته و انعطاف پذیر

برای استفاده از زیرو کلاینت، به یک نرم افزار مدیریتی نیاز داریم که سی دی این نرم افزار اغلب در پکیج محصول قرار می گیرد یا به راحتی از طریق وب سایت های معتبر قابل دانلود است. به این ترتیب، مدیران فناوری اطلاعات به کمک این نرم افزار می‌توانند به صورت مرکزی و به سادگی در سمت سرور بر روی فعالیت ها نظارت و مدیریت داشته باشند. البته بسیاری از شرکت ها هنگام انتخاب زیرو کلاینت به کنسول مدیریتی آن توجه زیادی نکرده و حتی گاهی اوقات کنسول مدیریتی آن را تست هم نمی‌کنند.

 اگر نرم افزار مدیریتی زیرو کلاینت، ساده و کاربرپسند نباشد، کار با آن دشوار خواهد بود. بنابراین حتما بررسی کنید که دستگاه شما از یک کنسول مدیریتی پیشرفته و انعطاف پذیر برخوردار باشد تا بتوانید هر گونه نتایج، به روزرسانی ها و گزارش های مورد نیاز را به راحتی در آن مشاهده کنید.

بهترین زیرو کلاینت ها معمولا به شما این امکان را می دهند تا به هر کاربر به‌ صورت مجزا، یک IP اختصاص دهید و به صورت مستقل صفحه نمایش آنها را تنظیم کنید.

  1. سازگاری و پشتیبانی از تجهیزات جانبی

بسیاری از اوقات، مشتریان تمام تجهیزات جانبی را که قرار است به زیرو کلاینت ها متصل شوند آزمایش نمی‌کنند. نادیده گرفتن این موضوع، باعث می‌شود تا بعداً برخی دستگاه ها توسط این سیستم شناسایی نشده و مشکل ناسازگاری به وجود آید. در صورتی که با آزمایش و بررسی مناسب، می‌توان از این امر جلوگیری کرد. شما باید مطمئن شوید دستگاهی که پیاده سازی می‌کنید با محیط VDI شما کاملا سازگار است.

البته بهترین زیرو کلاینت های موجود در بازار از طیف گسترده‌ ای از دستگاه‌ های USB از جمله هارد، هدفون، چاپگر، اسکنر، صفحه لمسی، کارت‌خوان و مبدل‌ های USB پشتیبانی می‌ کنند. آنها با تمام سیستم های ویندوز سازگار بوده و هر زمان و هر طور که تجهیزات جانبی را به آن وصل کنید، کاملاً کاربردی هستند. همچنین گزینه ای در نرم افزار مدیریتی آنها وجود دارد که امکان فعال یا غیر فعال کردن هرکدام از تجهیزات جانبی را فراهم می کند. 

  1. ارائه تجربه کاربری با کیفیت بالا

یک نکته مهم هنگام خرید Zero Client، بررسی تجربه کاربر نهایی است. کاربران نهایی معمولا به دنبال تجربه ‌ای یکپارچه هستند که در آن هیچ تأخیری در بازیابی داده یا ارائه تصویر وجود نداشته باشد. کاربران به کیفیت رسانه ارائه شده نظیر متن، تصویر، صدا یا سایر رسانه های در حال جریان اهمیت می دهند.

آنها ترجیح می دهند که تجربه VDI با تجربه یک دسکتاپ معمولی یکسان باشد. به همین خاطر این دستگاه ها باید حداکثر وضوح 1920 در 1200 را پشتیبانی کنند تا بتوانند نیازهای بصری سطح بالایی را برای مشتریان خود برآورده سازند. همچنین این دستگاه باید دارای قابلیت ‌های عملکردی لازم برای پشتیبانی از نیازهای کسب وکار شما باشد.

هنگام خرید زیرو کلاینت به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید زیرو کلاینت به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. بررسی خدمات پشتیبانی فروشنده

علاوه بر ارزیابی فناوری ‌های موجود، حتما پشتیبانی فروشنده را نیز بررسی کنید. فروشنده باید به درستی از نیازهای شما بعد از خرید و نصب زیرو کلاینت پشتیبانی کند. در غیر اینصورت ممکن است در آینده هنگام استفاده از این سیستم با مشکلات زیادی مواجه شوید که برطرف کردن آنها می تواند زمان بر باشد.

سخن پایانی

در حال حاضر اکثر مدیران IT به این نتیجه رسیده اند که راه اندازی زیرو کلاینت ها نسبت به لپ تاپ ها یا کامپیوترهای رومیزی برای سازمان آنها کارآمدتر، امن تر و کم ‌هزینه تر است.

با این وجود نکات کلیدی زیادی برای انتخاب این سیستم ها وجود دارد که قبل از خرید باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال کار با این دستگاه ها باید ساده باشد تا شما بتوانید به راحتی آنها را پیاده سازی و مدیریت کنید. شرکت تین سیس، یکی از بزرگ ترین توزیع کنندگان انواع زیرو کلاینت و تین کلاینت، با مشخصات سخت افزاری مختلف است و تاکنون توانسته با مطرح ترین سازمان های ایرانی همکاری کرده و کیفیت خدمات خود را به آن ها اثبات کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید