اسدالله ربانی مهر در نشست هماهنگی و برنامه ریزی جشنواره سیر سولان با دستگاه های اداری و عوامل اجرایی جشنواره اظهار داشت: جشنواره سیر امسال با مشارکت تشکل های مردمی به صورت مردم محور برگزار شود و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در جشنواره امسال حضور فعال داشته باشند.

ثبت جهانی سیر همدان

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، یکی از محصولات کشاورزی مهم در همدان پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی به شماره AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید.

سیر یک محصول راهبردی و با کیفیت جهانی در همدان محسوب می شود که سیرکاران و کشاورزان امیدوار هستند که ثبت جهانی آن به حل مشکلات فعلی آنها از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته بندی و توسعه این محصول، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی در این منطقه کمک کند.

نبود کارخانه فرآوری ، صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات این محصول کمبود فاحش شرکت‌های صادراتی و ضعف بازاریابی در کشورهای هدف از جمله چالش ها و مشکلات سیرکاران همدانی و فرآیند زنجیره از تولید تا توزیع سیر در استان پر ظرفیت و مستعد کشاورزی همدان محسوب می شود.

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است و همچنین نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارند و استان همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان ثبت جهانی سیر همدان ثبت جهانی شده است گفت: از ظرفیت رسانه ملی، خانه مطبوعات و فضای مجازی در راستای معرفی سیر همدان، ظرفیت های گردشگری و برنامه های جشنواره سیر استفاده شود.

اسدالله ربانی مهر در نشست هماهنگی و برنامه ریزی جشنواره سیر سولان با دستگاه های اداری و عوامل اجرایی جشنواره اظهار داشت: جشنواره سیر امسال با مشارکت تشکل های مردمی به صورت مردم محور برگزار شود و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در جشنواره امسال حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان اظهار داشت: همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    0 0
    سیر طارم رو فراموش کردین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید