رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان با تأکید بر اینکه نمی‌توان این نظریه را پذیرفت که «تشکل و زندگی گذشتگان از عدم آگاهی بوده است»، افزود: اگر با نارضایتی بود بسیاری از زندگی‌هایی که با این فرهنگ و تفکر شکل می‌گرفت یا منجر به جدایی می‌شد و یا به گونه‌ای دیگر بی‌سرانجام رقم می‌خورد.

نخستین دلیل کاهش ازدواج دغدغه معیشت است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حجت الاسلام‌والمسلمین‌امین قرائی، صبح امروز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲ مقوله «ازدواج» را صرفا یک معضل مفهومی نسل جوان ندانست و اظهار کرد: پرداختن به این مسأله بسیار مهم، عملیاتی و کاربردی است و باید ضمن شناختن ظرفیت‌ها موانع به شکل کامل مرتفع گردد تا بسترهای رغبت جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به آیین‌های ازدواج در گذشتگان و واکاوی آن تا به امروز، می‌توان درک کرد که چه اتفاقی در این فرهنگ بسیار مهم افتاده است، ادامه داد: نوع انتخاب‌ها، شکل آیین‌ها، گونه رفتاری زوجین با هم و توجه به فرزندآوری که پس از ازدواج یک اصل برای بقای نسل و جوانی جمعیت بوده همگی دستخوش تغییر و نزول ارزشی شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک گرگان با تأکید بر اینکه نمی‌توان این نظریه را پذیرفت که «تشکل و زندگی گذشتگان از عدم آگاهی بوده است»، افزود: اگر با نارضایتی بود بسیاری از زندگی‌هایی که با این فرهنگ و تفکر شکل می‌گرفت یا منجر به جدایی می‌شد و یا به گونه‌ای دیگر بی‌سرانجام رقم می‌خورد.

اعلام رضایت زوجین قدیمی از هم

این استاد حوزه و دانشگاه اعلام قاطعانه رضایت زوجین قدیمی از یکدیگر را مبین این موضوع دانست که آنها زندگی شیرینی را در کنار هم سپری کرده‌اند و این شکل رفتاری را در بسیاری از اقوام و نزدیکان پیشکسوت خودمان هم می‌بینیم، خاطرنشان کرد: زوجین گذشته شاید ازدواج خود را کامل نمی‌دانستند ولی آن را غلط هم نمی‌دانستند و حتی این شکل ازدواج سنتی منجر به موفقیت را در بسیاری از نخبگان، تحصیل کردگان، سرمایه‌داران و حتی علما هم می‌بینیم و سراغ داریم.

حجت الاسلام‌والمسلمین قرائی با بیان اینکه نسل‌های گذشته برای ازدواج فرزندان خود در یک سن خاص برنامه داشتند و به شکل کامل و همه جانبه به آن فکر کرده و شرایط تشکیل خانواده فرزندان خود را مهیا می‌کردند، اضافه کرد: این نوع رفتار برای دارا و ندار بدون عذر و بهانه یکسان بود و فرزند پس از رسیدن به نخستین روزهای سن جوانی تکلیف خود را برای تشکیل خانواده می دانست.

وی نزدیک بودن درآمد و هزینه خانوارها در گذشته و در اولویت نبودن «معیشت» را یکی از مهمترین دلایل توجه ویژه والدین به تشکیل خانواده فرزندان دانست و تصریح کرد: قطعاً با این وضعیت معیشتی و اینگونه سطح حمایتی از قبیل اعطای وام ازدواج و دیگر روش‌ها هیچ فردی به ازدواج فکر نمی‌کند زیرا جوان به این موضوع فکر می‌کند که در نبود شغل با تضمین مالی، پس از هزینه کرد وام ازدواج برای خرید بخشی از اثاث منزل، هزینه های اجاره، پوشش، خرید ارزاق و دیگر مخارج خود، همسر و فرزندان را چگونه باید تأمین کند و برای همین تفکر است که بر خلاف میل خود از پذیرفتن بار مسئولیتی «تشکیل خانواده» عقب نشینی می‌کند.

لزوم ورود دستگاه حاکمیتی در تغییر رویه ازدواج جوانان

این مقام مسئول بر تمرکز در همه حوزه‌ها از قبیل جهاد تبیین، ترویج فکر فرهنگی و اقدامات تأثیرگذار حمایتی تأکید کرد و گفت: این را باور داشته باشیم که این روند غلط فعلی در پرداختن به ازدواج برخی اقشار جامعه قابل اصلاح است و باید دستگاه حاکمیتی با استفاده از همه توان خود بر سهولت و تسهیل در امر ازدواج تمرکز کند.

وی اقدام دادگستری استان گلستان در تعیین ضرب الاجل چند روزه برای ارائه گزارش اقدامات بانک‌ها در خصوص میزان اعطای تسهیلات ازدواج را ارزشمند برشمرد و یادآور شد: این اقدام باید سرلوحه کار دادگستری‌های همه استان‌ها باشد تا جوانان بدانند که اگر دستگاهی مسیر را اشتباه می‌رود و یا با قوانین دست و پاگیر مسیر را برای آنها تنگ می‌کند، قاطعانه با او برخورد می‌شود و در این زمان است که می‌توان گفت حاکمیت علاج بخشی کرده است.

حجت الاسلام‌والمسلمین‌امین قرائی با تأکید بر اینکه در بحث «ترویجی» اگر رسانه‌ها با اقدامات سریع برای نسل جدید اطلاع‌رسانی و تشریح موضوع کرده و سمن های مردم نهاد با جدیت در امر فرهنگ‌سازی ورود کنند، حتماً از این بحران هم عبور می‌کنیم، بیان کرد: مسأله ازدواج ریشه در تمدن اسلامی دارد و باید دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، مدیران و سایر نهادهای مرتبط با شفافیت به ابهامات پاسخ دهند.

وی حرکت کشور در همه حوزه‌ها را به سمت پیشرفت دانست و توضیح داد: با توجه به این همه اتفاق خوب در کشور، ابزار رسانه، فضای مجازی و حتی گفت‌وگوی عادی دورهمی خانوادگی هم ترویج و پرداختن به «ناامیدی» شده است که باید با «الگوسازی» این رویه را تغییر دهیم و این را باور کنیم که ملت ایران بارها نشان داده‌اند که می‌توانند روندها را به سمت عمران، آبادانی و پیشرفت کشور تغییر دهند.

وی تغییر ذائقه مردم و خانواده‌های ایرانی توسط ابزار خارجی و دشمنان را زنگ خطری بزرگ برشمرد و گفت: باید همانگونه که مقام معظم رهبری به مسائل با حساسیت توجه دارد و راهکار ارائه می‌کند، حاکمیت هم به موضوع «ازدواج» به عنوان یک مسئله مهم نگاه کند تا با تصمیمات جدی و اثرگذار بنیان خانواده‌ها تشکیل و مستحکم شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hasan US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 0
    همش شده حرف و شعار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید