۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 55445062

انتخاب انواع داروی مناسب برای مسافرت تا حد زیادی به مقصد و نوع سفر شما بستگی دارد. وقتی به شهرهای بزرگ مسافرت می‌کنید به داروهای زیادی نیاز ندارید، چون همیشه به مطب پزشک و داروخانه دسترسی خواهید داشت. اما وقتی طبیعت‌گردی می‌کنید یا در مناطق دور افتاده کمپ می‌زنید، باید داروهای بیشتری با خود ببرید.

لیست داروهای ضروری در سفر
  • داروهایی که مسافرت عید امسال حتما باید همراهتون باشه
  • بهترین دارو برای مسافرت
  • 1. داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • 2. داروهای بدون نسخه (OTC)
  • داروی ضداسهال
  • ملین
  • آنتی‌هیستامین
  • تست کرونا در محل
  • داروی ضددرد و تب‌بُر
  • داروی بیماری حرکت
  • داروی سرماخوردگی
  • داروی خواب‌آور
  • پماد و کرم‌
  • سایر داروها و وسایل بهداشتی مورد نیاز برای سفر
  • سوالات متداول
  • اسهال مسافرتی چیست؟
  • بیماری حرکت چیست؟
  • آیا می‌توانم در سفرهای خارجی با خود دارو ببرم؟
  • کلام پایانی درباره بردن دارو برای مسافرت

داروهایی که مسافرت عید امسال حتما باید همراهتون باشه

به گزارش سلام نو به نقل از داروکده، در طول سفر ممکن است به دلایل مختلف به پزشک یا دارو دسترسی نداشته باشید. در مقاله امروز شما را با نحوه تهیه لیست دارو برای مسافرت و کاربرد داروهای مناسب سفر آشنا می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بهترین دارو برای مسافرت

انتخاب انواع داروی مناسب برای مسافرت تا حد زیادی به مقصد و نوع سفر شما بستگی دارد. وقتی به شهرهای بزرگ مسافرت می‌کنید به داروهای زیادی نیاز ندارید، چون همیشه به مطب پزشک و داروخانه دسترسی خواهید داشت. اما وقتی طبیعت‌گردی می‌کنید یا در مناطق دور افتاده کمپ می‌زنید، باید داروهای بیشتری با خود ببرید.

در سفرهای بین‌المللی احتمال اینکه به عفونت‌های مختلف مثل اسهال مسافرتی مبتلا شوید زیاد است. از سوی دیگر، ممکن است به دلیل آشنا نبودن با زبان کشور مقصد امکان دسترسی به دارو و درمان برایتان سخت‌تر باشد. بنابراین، باید لیست داروهای مسافرتی خود را با دقت بیشتری تهیه کنید.

همسفران شما هم روی انتخاب دارو برای مسافرت تاثیر دارند. اگر با کودکان یا افراد سالمند مسافرت می‌کنید، منطقی است که برای اکثر بیماری‌های رایج دارو داشته باشید.

داروهای مناسب مسافرت به مقصد و نوع سفر شما بستگی دارند.

تجربه‌ای که از سفرهای گذشته دارید می‌تواند به بررسی داروهای مناسب برای سفر کمک کرده و به شما بگوید که بهتر است چه داروهایی را داخل چمدان خود قرار دهید. با این حال، در این بخش به موارد ضروری اشاره خواهیم کرد.

1. داروهای تجویز شده توسط پزشک

همیشه در هر سفری، چه مقصد شما شهرهای مختلف ایران باشد و چه خارج از کشور، باید داروهای تجویزی خود را همراه داشته باشید. حتی توصیه می‌شود برای چند روز داروی اضافی بردارید.

بهتر است داروهای تجویزی را داخل کیف دستی بگذارید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست، حداقل برای مصرف 2 تا سه روز از کیف دستی برای حمل دارو استفاده کنید و مابقی آن را داخل چمدان بگذارید. در این صورت اگر چمدان‌تان گم شود، برای چند روز دارو دارید.

شماره تلفن پزشک و یک کپی از نسخه‌ای را که برای شما تجویز کرده است همراه خود داشته باشید. همیشه داروهای تجویزی را داخل بسته‌بندی اصلی آن‌ها حمل کنید و نام خود را به صورت خوانا روی آن‌ها بنویسید. چنانچه به یک بیماری مزمن مانند دیابت یا صرع مبتلا هستید، از دستبند هشدار پزشکی استفاده کنید.

دارو

2. داروهای بدون نسخه (OTC)

علاوه بر داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه زیادی هم وجود دارند که توصیه می‌شود در مسافرت همراه داشته باشید، از جمله:

داروی ضداسهال

از آنجا که احتمالا در طول سفر غذاهای جدیدی را امتحان می‎‌کنید، داشتن یک داروی ضداسهال OTC مانند لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات مهم است. همچنین در صورت ابتلا به اسهال برای جلوگیری از کم آبی بدن بهتر است تعدادی قرص الکترولیت داشته باشید.

با توجه به اینکه در طول تعطیلات اجتناب از عادات ناسالم یا مصرف غذاهای مختلف تقریبا اجتناب‌ناپذیر است، می‌توانید مقداری آنتی اسید برای تسکین رفلاکس اسید (سوزش دل) پس از مصرف وعده‌های غذایی حجیم تهیه کنید. اگر همیشه رفلاکس اسید دارید، قبل از خواب از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید.

ملین

احتمال دارد در طول سفر به دلیل تغییر رژیم غذایی به یبوست مبتلا شوید. نوشیدن آب و خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر برای درمان یبوست کمک‌کننده است، اما اضافه کردن یک ملین ملایم مانند بیزاکودیل به وسایل سفر کار هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود.

آنتی‌هیستامین

وقتی در سفر هستید، محیط جدید می‌تواند در شما آلرژی ایجاد کند. اگر نمی‌خواهید رنج بکشید و سفر خود را خراب کنید، یک آنتی‌هیستامین بدون نسخه داخل چمدان خود قرار دهید. آنتی‌هیستامین‌های OTC مانند لوراتادین و دیفن هیدرامین می‌توانند به طور موثر علائم آلرژی را تسکین دهند.

هشدار: اگر در طول سفر رانندگی می‌کنید، بهتر است از آنتی‌هیستامین استفاده نکنید. چرا که بعضی از آن‌ها از جمله دیفن هیدرامین باعث خواب‌آلودگی می‌شوند.

تست کرونا در محل

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!ثبت تست کرونا

آنتی‌هیستامین‌ها علائم آلرژی ناشی از مواجهه با محیط جدید را کاهش می‌دهند.

داروی ضددرد و تب‌بُر

وقتی از لیست دارو برای مسافرت صحبت به میان می‌آید، داروهای ضددرد و تب‌بر از مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آن‌ها اشاره کرد. سردردهای ناشی از جت لگ (پرواز زدگی)، کمردرد ناشی از بلند کردن چمدان و پا درد ناشی از راه رفتن همگی می‌توانند باعث درد و رنجی شوند که لذت تعطیلات شما را از بین ببرد. یک داروی ضددرد و تب‌بر بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند به طور موثر دردهای خفیف را درمان کند.

داروی بیماری حرکت

وقتی داخل هواپیما، قطار و اتومبیل و البته کشتی یا قایق در حال حرکت هستید، ممکن است علائمی مثل حالت تهوع و بی‌قراری را تجربه کنید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده از بیماری حرکت رنج می‌برید، مقداری داروی بیماری حرکت مانند دیمن هیدرینات همراه داشته باشید. اسکوپولامین گزینه دیگری است که ممکن است برای بعضی از افراد عملکرد بهتری داشته باشد، اما به طور کلی گزارش شده است که دیمن هیدرینات موثرتر است.

داروی سرماخوردگی

سرماخوردگی‌های معمولی معمولا خودبه‌خود برطرف می شوند. با این حال، در طول سفر ممکن است این مشکل آزاردهنده باشد. یک داروی سرکوب‌کننده سرفه یا داروی بدون نسخه سرماخوردگی به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید. در چنین شرایطی، داروهایی که برای رفع گرفتگی بینی، آبریزش بینی و خارش چشم طراحی شده‌اند ارجحیت دارند. به عنوان مثال، می‌توان به سودوافدرین و گایافنزین اشاره کرد.

داروی خواب‌آور

پروازهای طولانی ممکن است شما را دچار جت لگ کرده و سفرتان را تحت تاثیر قرار دهند. داروهای خواب‌آور مانند ملاتونین می‌توانند به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن کمک کنند. ملاتونین یکی از هورمون‌های طبیعی بدن است که به شکل مکمل هم تولید می‌شود. این مکمل در شما وابستگی ایجاد نمی‌کند و می‌توانید از آن برای چند شب استفاده کنید تا چرخه خواب‌تان تنظیم شود. این مکمل را 30 دقیقه قبل از اینکه بخوابید بخورید.

پماد و کرم‌

جراحت‌ها و خراش‌های جزئی ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتند، اما احتمال وقوع آن‌ها در طول سفر بیشتر است. هنگام مسافرت، پمادهای آنتی‌بیوتیکی بدون نسخه مانند نئوسپورین یا باسیتراسین را در جعبه کمک‌های اولیه خود قرار دهید. همچنین کرم OTC هیدروکورتیزون را فراموش نکنید، به خصوص اگر بخشی از روز را در طبیعت سپری می‌کنید. این کرم می‌تواند قرمزی و خارش ناشی از پیچک سمی، نیش حشرات و سایر بثورات را از بین ببرد.

در سفر باید داروهای بدون نسخه رایج مثل داروهای ضددرد، داروهای سرماخوردگی، داروهای بیماری حرکت و داروهای مشکلات گوارشی را همراه داشته باشید.

سایر داروها و وسایل بهداشتی مورد نیاز برای سفر

در هنگام تهیه لیست دارو برای مسافرت اقلام زیر را هم در نظر بگیرید:

اپی‌نفرین تزریقی (برای افراد مبتلا به آلرژی شدید)

پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن زخم‌ها

بانداژ برای پوشاندن بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی

چسب زخم

قیچی با نوک گرد برای بریدن بانداژ یا لباس (توجه داشته باشید که در سفرهای هوایی ممکن است قرار دادن قیچی در کیف دستی غیرمجاز باشد)

دستکش یک‌بار مصرف برای محافظت از دست‌ها و کاهش خطر عفونت هنگام درمان زخم‌ها

دماسنج پزشکی برای اندازه‌گیری دمای بدن

ژل آلوئه‌ورا برای درمان آفتاب‌سوختگی

ژل یا محلول ضدعفونی‌کننده دست

کرم ضدآفتاب (با SPF بالاتر از 30)

در هنگام مسافرت اقلام بهداشتی مورد نیاز برای ضدعفونی کردن دست‌ها و پانسمان‌ کردن زخم‌ها را همراه خود ببرید.

سوالات متداول

اسهال مسافرتی چیست؟

اسهال مسافرتی یکی از اختلالات دستگاه گوارش است که به دلیل خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده ایجاد می‌شود. وقتی از مکانی بازدید می‌کنید که شرایط بهداشتی یا آب و هوایی آن با محل زندگی شما متفاوت است، احتمال ابتلا به اسهال مسافرتی افزایش می‌یابد.

بیماری حرکت چیست؟

بیماری حرکت احساس ناخوشایندی است که هنگام سوار شدن به وسایل نقلیه مختلف تجربه می‌کنید. حالت تهوع علامت اصلی این بیماری است، اما ممکن است علائم دیگری مثل استفراغ، سرگیجه، سردرد و خواب‌آلودگی را هم تجربه کنید.

آیا می‌توانم در سفرهای خارجی با خود دارو ببرم؟

اینکه وجود یک دارو در داخل ایران قانونی است به این معنی نیست که در سایر کشورها هم مجاز باشد. کشورهای مختلف در مورد نوع داروهایی که اجازه می‌دهند با خود ببرید و مقدار آن‌ها قوانین متفاوتی دارند. قبل از سفر حتما در مورد قوانین و مقررات کشور مقصد اطلاعات کافی کسب کنید.

کلام پایانی درباره بردن دارو برای مسافرت

حتی زمانی که به یک مکان آشنا سفر می‌کنید، داشتن داروهای ضروری می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد و به سرعت از ناراحتی و نگرانی شما بکاهد. آنچه که به عنوان دارو برای مسافرت انتخاب می‌کنید به نوع سفر شما و شهر یا کشوری که به آنجا می‌روید بستگی دارد. اما معمولا توصیه می‌شود داروهای تجویز شده توسط پزشک و داروهای بدون نسخه رایج مثل داروهای ضددرد، داروهای سرماخوردگی، داروهای بیماری حرکت و داروهای مشکلات گوارشی را همراه داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید