۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 55444563

مشهد جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جالبی دارد، در این میان با ما همراه باشید و درباره دره‌ای ارغوانی در مشهد بدانید.

دره‌ای ارغوانی در مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: دشت ارغوان یا دره ارغوان جاذبه طبیعی تماشایی و چشم‌نوازی در مشهد است. اگر می‌خواهید این طبیعت زیبای بنفش رنگ را تماشا کنید، باید در فصل بهار به مشهد سفر کنید و بازدید از این جاذبه طبیعی منحصربه‌فرد را حتما در برنامه خود بگنجانید.

دشت ارغوان مشهد کجاست؟

دشت ارغوان یا دره ارغوان جزء مناطق تماشایی و معروف مشهد در فصل بهار است که روزهای تعطیل خانواده‌های زیادی در میان درختان ارغوان این منطقه بساط پیک‌نیک خود را برپا می‌کنند. این دشت در فاصله چهار کیلومتری ییلاق طرقبه و در مسیر «طرقدر» به روستای «کلاته آهن» قرار دارد. بنابراین در سفر به مشهد برای رفتن به دشت ارغوان باید به سمت طرقبه حرکت کنید. هنگامی که وارد دره ارغوان می‌شوید، توجه شما را درختان ارغوان و برکه‌های بهاری جلب می‌کنند و ساعت‌ها مسحور طبیعت رویایی این منطقه می‌شوید. این دشت که به دره ارغوان مشهد هم شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است.

دره‌ای ارغوانی در مشهد

دره ارغوان فاصله کمی با طرقبه دارد و طرقبه یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در شهر مشهد است که پر از چشمه‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌های خروشانی است که آن را به یک منطقه ییلاقی در مشهد تبدیل کرده ‌است. این منطقه ییلاقی و سرسبز، همیشه پر از گردشگر است و پاتوقی محبوب برای جوانان مشهدی است. با این وجود در فصل بهار و تابستان به قدری سرسبز و با صفا می‌شود که در هر گوشه‌ای از آن می‌توانی خانواده‌ای را در حال چادر زدن و برپا کردن آتش ببینید. جایی که گل‌های ارغوانی رنگ میان دره‌ای به دور از هیاهو شهر دلبری می‌کنند. وجود چشمه‌های جوشان و جاری در میان این درختچه‌ها زیبایی دره ارغوان را چندین برابر کرده ‌است.

درباره‌ی درخت ارغوان بیشتر بدانید

درخت ارغوان جلوه‌ی زیبا و چشم‌نوازی دارد به طوری‌که ساعت‌ها دوست دارید این درخت را تماشا کنید. نام علمی آن Cercis siliquastrum است. این درخت ظاهری زیبا با شکوفه‌های بنفش و برگ‌های قلبی‌شکل دارد که به همین دلیل ارغوان به درخت عشق (Love Tree) هم معروف است. در میان درختان ارغوان حال‌وهوای عاشقانه‌ای را تجربه می‌کنید.

دره‌ای ارغوانی در مشهد

این درخت عموما دارای ارتفاع ۳ تا ۱۰ متر است و برگ‌هایش پس از رویش کامل گل‌ها پدیدار می‌شوند. جالب است بدانید گل‌های ارغوان حتی بر روی تنه درخت هم روئیده‌اند. ارغوان درختی خزان‌کننده و به صورت مدور است که شاخه‌های نامنظم آن به کندی رشد می‌کنند. درخت ارغوان مانند سایر گیاهان برای رشد به آفتاب نیاز دارد و همچنین نسبت به سرما هم نسبتا مقاوم است. این درخت خاص و زیبا نسبت به آب‌وهوای آلوده و خاک شهری مقاوم است، به همین دلیل شما این نوع درخت را در سطح شهر خیلی کمتر خواهید دید. میوه‌های درخت ارغوان هم به شکل کپسولی هستند که بر روی درخت باقی می‌مانند.

درختچه ارغوان با برگ‌های قلبی‌شکل و گل‌های زیبا و میوه‌های کپسولی‌شکل از زیبایی‌های فصل بهار است که در نقاط مختلفی از ایران همچون فارس، لرستان، ایلام، همدان، سمنان، گیلان، مازندران، کرمان و خراسان می‌روید.

ارغوان درختچه‌ای کوتاه است با شاخه‌های پیچ‌خورده و گل‌های ارغوانی رنگ زیبا. چوب این درخت، قهوه‌ای متمایل به قرمز است و گل‌های آن به رنگ صورتی تیره یا روشن هستند. این درختچه وحشی در بهار همانند، یک تاج زیبای شاهی در میان دشت‌های سرسبز رشد می‌کند.

دره‌ای ارغوانی در مشهد

درختچه ارغوان در مناطقی که آب کافی ندارند به خوبی رشد می‌کنند و یک صحنه شگفت‌انگیز در طبیعت را نقاشی می‌کنند و با این وجود که به آن‌ها درختچه می‌گویند گاهی تا ۱۲ متر رشد می‌کنند. اگر هوس کردید این گل‌های زیبا رنگ را بخورید نگران نباشید! گل‌های این درختچه‌ها خوردنی وکمی ترش‌مزه هستند.

حال‌وهوای دشت ارغوان مشهد

دره ارغوان در دامنه کوهستانی قرار گرفته و آب‌وهوای معتدل‌تری نسبت به شهر مشهد دارد. البته وجود رودخانه در این دشت نیز بی‌تاثیر نیست. در انتهای دره ارغوان تعداد زیادی چشمه وجود دارد که می‌توانید برای رفع خستگی کنار آن بنشینید و از صدای آب و زیبایی‌های شکوفه‌های ارغوان لذت ببرید.

این دشت به عنوان بهشتی ناشناخته در شهر طرقبه مشهد مشهور است. قبل از رسیدن به روستای کلاته آهن مسیر آسفالته‌ای در برابر دیدگان شما ظاهر می‌شود و در نهایت به دره‌ای باز و پهن منتهی می‌شود که دره ارغوان نام دارد. در انتهای این مسیر آسفالته درختان ارغوان به شما چشمک می‌زنند و نوید آب‌وهوای دلپذیری را به شما می‌دهند. این دشت زیبا همچون بهشتی چشم‌نواز است به طوری‌که ساعت‌ها دوست دارید در آن پیاده‌روی کنید.

دره‌ای ارغوانی در مشهد

بعد از پیاده‌روی در داخل این دره بنفش‌رنگ می‌توانید کمی کوهنوردی کنید یا عکاسی در سفر را تجربه کنید، یا در کنار برکه، رود و درختان ارغوان بساط پیک‌نیک خود را برپا کنید و همراه با عزیزان خود بهترین لحظات را در این دشت رویایی ثبت کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم در این بهشت زیبا گزینه اول را امتحان کنید و لحظاتی را در دامنه کوهی سپری کنید و درختان ارغوان را به تماشا بنشینید.

بعد از تماشای درختان ارغوان باید حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به چشمه و رودخانه‌ای زلالی برسید که انبوهی از درختان چنار آن را احاطه کرده‌اند. کنار این چشمه زلال چند دقیقه بنشینید و نفسی تازه کنید و دوباره خود را در این طبیعت بکر رها کنید و چند ساعتی از غوغای جهان فارغ باشید.

منبع: یومگ

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    3 0
    الان خشک شده بیابان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید