رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ یک از طرفین نباید اراده و خواست خود را به دیگری تحمیل کند.

شی جینپینگ: آینده و سرنوشت بشریت به روابط چین و آمریکا بستگی دارد

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین امروز (دوشنبه) در دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که واشنگتن باید به چین احترام بگذارد و به منافع و حقوق مشروع و قانونی این کشور خدشه وارد نکند.

شی تصریح کرد که چین و ایالات متحده در شماری از موضوعات در جریان دیدار با بلینکن پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا دیروز )یکشنبه ۲۸ خرداد ماه) وارد پکن شد و با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین اوایل امروز دوشنبه با «وانگ یی» دیپلمات ارشد چینی دیدار کرد و ساعاتی پیش با رئیس‌جمهور چین گفت‌وگو و دیدار کرد.

رئیس‌جمهور چین در جریان این دیدار به بلینکن سیاست‌های آمریکا را یادآوری کرد و گفت: «هیچ یک از طرفین نباید اراده و خواست خود را به دیگری تحمیل کند و طرف مقابل را از حق قانونی پیشرفت و توسعه محروم کند».

شی جینپینگ سپس ادامه داد: «چین به ایالات متحده و منافع این کشور احترام می‌گذارد و به دنبال به چالش کشیدن این کشور و یا جایگزین شدن آن نیست».

وی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: «پکن و واشنگتن می‌توانند بر بسیاری از مشکلات فائق آیند و راههایی را برای توافق بر اساس احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری مفید پیدا کنند».

وی در این خصوص توضیح داد: «آینده و سرنوشست بشریت به این بستگی دارد که چین و ایالات متحده بتوانند همزیستی مناسبی با یکدیگر داشته باشند».

ماههاست که به واسطه مداخله ایالات متحده در امور تایوان و تحریک این جزیره به جدایی از چین، تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بیش از پیش تشدید شده است.

با این‌حال بلینکن در جریان سفر به چین سعی کرد تا نقش ایالات متحده در حمایت از تایوان را کم اهمیت جلوه دهد.

وی به رئیس‌جمهور چین گفت: «ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و قصد ندارد وارد درگیری با چین شود و انتظار یک راه‌حل صلح‌آمیز برای این موضوع را داریم».

بلیکن با اشاره به این موارد ادامه داد: «ایالات متحده به دنبال جنگ سرد جدید با چین نیست.ایالات متحده به دنبال گفت‌وگو و همکاری متقابل با چین است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد: « (جو) بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) بر این باور است که واشنگتن و پکن مسئولیت دارند تا روابط خود را به خوبی مدیریت کنند».

سفر بلینکن اولین سفر یک وزیر خارجه ایالات متحده به چین در پنج سال گذشته است که به گفته مقام‌های آمریکایی و به باور تحلیلگران، انتظار نمی‌رود دستاورد زیادی در جهت حل اختلافات دو کشور و تاثیر مثبتی بر روابط پرتنش آن‌ها داشته باشد.

چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد.

وزارت امور خارجه چین جمعه و در آستانه سفر بلینکن هم در بیانیه‌ای درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین در خصوص طرح چین در خصوص اوکراین گفت: «ما از پیشنهادات چین برای صلح پایدار در اوکراین استقبال می‌کنیم».

دولت چین در اردیبهشت ماه، بعد از گفت‌وگوهای نماینده ویژه این کشور با مقام‌های روسی و اوکراینی، طرح صلحی ۱۲ بندی شامل تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و لزوم احیای مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ارائه کرده است.

بلینکن خواهان آزادی آن‌ دسته از اتباع آمریکایی شد که در چین بازداشت هستند و ادامه داد: «وظیفه من این است که چین را متقاعد کنم که ما خواهان قطع روابط نیستیم بلکه در خصوص محافظت از منافع خود مصاحبه نمی‌کنیم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواهان سفر دیگر مقام‌های آمریکایی از چین شد و گفت: «ما انتظار داریم که دیگر مقام‌های آمریکایی به چین سفر کنند و من همتای چینی خود را برای سفر به ایالات متحده دعوت می‌کنم».

بلینکن در ارتباط با ادامه همکاری اقتصادی چین و ایالات متحده نیز گفت: «شرکت‌های آمریکایی خواهان ادامه فعالیت در چین هستند و ما ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در چین داریم».

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید