مازندران جاذبه‌های طبیعی درجه یکی برای تماشا دارد، در این میان با ما همراه باشید و درباره ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران بدانید.

ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: طبیعت با همه ی زیبایی هایش، آرامشی دلنشین را به ما هدیه می دهد تا ذهنمان از دغدغه ها و هیاهوی شهر در امان باشد و از روزمرگی ها فاصله بگیریم. این بار به دنبال مقصد تازه ای می گردیم تا تصویری تازه از طبیعت را به ذهنمان بسپاریم و خستگی ها را از تنمان به در کنیم، زمانی که در جستجوی جایی برای فراغت هستیم همیشه سفر به عنوان یکی از گزینه ها در نظر است. گوشه کنار این سرزمین خصوصا خطه سرسبز شمال را که بنگریم بسیاری از جاذبه های طبیعی را که هنوز ناشناخته است خواهیم یافت، اگرچه بسیاری از این جاذبه ها در مطالب قبلی به آن ها اشاره شده است، اما انتخاب امروز ما طبیعتی بکر از استان مازندران به نام دریاچه ولشت مرزن آباد است.

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت مرزن آباد در در استان مازندران، در نزدیکی شهر مرزن آباد، بخش کلاردشت، در شمال شرق کلاردشت و جنوب غرب شهر چالوس قرار دارد. در اطراف این دریاچه روستا هایی به نام های سماء سرکا، جلاجور، ولشت و ارزاودیمو قرار گرفته و در قسمت جنوب غرب این دریاچه علم کوه واقع شده است.

ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران

برخی از روستا ها خالی از سکنه هستند اما به غیر از این آبادی های کوچک، روستای نسار در ۴ کیلومتری دریاچه و شامل ۲۰۰ خانوار جمعیت و همچنین شهر کلاردشت از نزدیکترین مراکز روستایی و شهری به این دریاچه محسوب می شوند.

دریاچه ولشت مرزن آباد یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران است که در میان کوه ها منظره ای دلنواز را تشکیل داده است. همان طور که از اسم مرزن آباد می شود حدس زد، برای دستیابی به این مکان باید راهی چالوس">جاده چالوس شویم که زیبایی های این جاده خاطره انگیز و دوست داشتنی دیگر نیازی به توصیف ندارد.

شبیه به بسیاری از جاذبه های این استان باید برای رسیدن به آن از میان مسیرهای دیدنی و مناظر سرسبز و دوست داشتنی عبور کرد، دریاچه ولشت مرزن آباد نیز مستثنی نیست و باید از میان جنگل و روستاهای چشم نواز در این منطقه عبور کرد تا به مقصد رسید، در مسیر رسیدن باید از یک جاده خاکی نیز گذر کنید.

ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران

پس ابتدا در محور چالوس به تهران و ۲۳ کیلومتر از پل کجور که رد شدید و ۳ کیلومتر نرسیده به مرزن آباد به سمت غرب و از طریق یک راه آسفالته از جاده اصلی تغییر مسیر دهید، پس از عبور از سربالایی ها، پیچ و خم ها و جنگل های زیبای کاج به روستایی به نام کردی چال خواهید رسید. از روستا یک جاده خاکی به سمت ولشت وجود دارد که شما را به مکان مورد نظر هدایت می کند.

دریاچه ولشت مرزن آباد

دریاچه ولشت مرزن آباد که در میان کوه قرار دارد و از دید پنهان است از چشمه ها سرچشمه می گیرد، البته علاوه بر جوشش چشمه ها، برف و باران نیز در تامین آب این دریاچه نقش به سزایی دارد. این دریاچه در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۸ به عنوان هفتاد و یکمین اثر طبیعی در ایران توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. این دریاچه همچنین یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین در ایران است و در کل ۲۸ دریاچه طبیعی و ۹ دریاچه در اثر ساخت سد در ایران وجود دارد.

ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران

دریاچه ولشت مرزن آباد در درون گودی بزرگی از زمین هایی با خاک های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است و وسعتی به اندازه ۱۵۰۰۰۰ متر مربع و عمقی برابر با ۲۰ متر دارد. در حدود ۳ میلیون متر مکعب حجم آب آن است که از چشمه های جوشان میان دریاچه و برف و باران تامین می شود. این دریاچه به گونه ای است که فقط سطح آن بالا و پایین می رود و آب سریز ندارد.

قدم زدن در کنار دریاچه ولشت مرزن آباد و لذت بردن از چشم انداز های پیش رو را در این مکان تجربه کنید، همچنین شرایط برای ماهیگیری مهیاست البته در صورتی که به اصول آن آشنا باشد. در حاشیه این دریاچه و به دلیل وجود درختان سر به فلک کشیده، امکان نشستن در زیر سایه این درختان و و لذت بردن از این شاهکار طبیعت می باشد.

ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران

علاوه بر مواردی که گفته شد نیز می توانید از شنا کردن در این دریاچه لذت ببرید اما بسیار این نکته حائز اهمیت است که ممکن است لذت بردن از شنا در این مجموعه را به یک تجربه تلخ نیز تبدیل کند چراکه برای افرادی که تسلط و مهارت کافی برای شنا کردن را ندارند می تواند بسیار خطرناک باشد. قایق سواری نیز از دیگر تفریحات این مجموعه به شمار می رود که می توانید با قایق بادی خود به میان آب بروید.

بهترین زمان برای سفر

بهترین زمان برای سفر به مقصد دریاچه ولشت مرزن آباد فصل های بهار و تابستان است، ولی هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد.

بهار و تابستان: بسیاری از طبیعت گردان در این فصول راهی این دریاچه می شوند که به دلیل سرسبزی منطقه امری طبیعی است اما ممکن است رطوبت بالای این فصول کمی موجب آزار و اذیت شود.

پاییز و زمستان: در این فصول به دلیل دمای بسیار پایین که ممکن است حتی تا منفی ۳۰ درجه نیز برسد، بازدید از این مکان چندان توصیه نمی شود و حتی دریاچه یخ می زند.

منبع: الی گشت

ولشت؛ دریاچه‌ای میان کوه‌های مازندران

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ایرانی IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    بنام پروردگاری که خالق زیبایی است همه جا زیبایهای خاص خود را دارد یکی از این راهها شمال کشور خودمان است دریاچه ولشت که تاکنون شاید ده ها مرتبه رفته ام از دیدن این دریاچه انسان سیر نمیشود این منطقه مثل شهرهای ساحلی شرجی نیست واب و هوایی معتدل دارد و شب های دریاچه بسیار با صفا ولذت بخش است و خوب شبی را در کنار آن به صبح برسانیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید